Gjest Skrevet 25. juni 2009 #1 Skrevet 25. juni 2009 Hei! Jeg så du skrev i en annen tråd at du var på utvidet ultralyd i uke 17. Jeg skal det jeg også, på rikshospitalet. Hva er det egentlig de gjør annerledes enn vanlig ultralyd? Er det bare det at det er flinkere leger eller bedre utstyr eller tar de andre prøver i tillegg? Har fått lite info. så jeg lurer på hva som skal skje:-)
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 25. juni 2009 #2 Skrevet 25. juni 2009 Å de er mye mer grundig enn på en vanlig ul! Jeg var på det fordi vi fikk et barn med trisomi 18 i fjor. Derfor ville jeg ha en ekstra sjekk bla på hjerte (han hadde hjertefeil) og alt de kunne sjekke egentlig. Han som tok ultralyden var spesialist i fostermedisin. I tillegg hadde han en lege på opplæring så derfor ble det nok litt ekstra grundig. Han tok de vanlige målene; hodeomkrets, mageomkrets, hode-rumpe. Så målte han lårbeinet, sjekket ryggraden, at alle organene var der og at de var på riktig plass, telte fingrene, så at hendene åpnet og lukket seg (de gjør ikke det med trisomi18), sjekket nesebein, så på munnen at det ikke var leppe/ganespalte, så på alle kar (aortabuen, nyrekar....etc). Og så tok han ekko av hjertet og doppler av navlestrengen (måler blodgjennomstrømmingen og at det er riktig fordeling av arterielt og venøst blod). Når de gjør slike undersøkelser så har de avansert ul-maskin, sånn de har som tar 3D/4D bilder. Fikk med 3D bilder av knotten også, veldig arti. Vi så til og med linsene i øynene! Og så vistes kjønnet veldig godt! Så skal man ikke vite kjønnet så er det litt vanskelig altså på en så utvidet ul. :-) Lykke til!
Gjest Skrevet 25. juni 2009 #3 Skrevet 25. juni 2009 Oi, høres jo veldig bra ut! Så bra at alt sto bra til med din baby denne gangen. Jeg skal ta det fordi jeg har brukt noen medisiner jeg ikke kan klare meg uten og de skal sjekke at ikke fosteret har tatt skade. Men det finnes ingen dokumentasjon på at disse medisinene er skadelige så det er nok mest for sikkerhetskyld. Heldigvis vil vi gjerne vite hva slags kjønn det blir så det er ikke noe problem. Tok du ultralyd på rikshospitalet?
attpåklatten blir storesøster! Skrevet 25. juni 2009 #4 Skrevet 25. juni 2009 Sherrybaby; når skal du på utvidet ul? Jeg skal om ca 4 uker.
Gjest Skrevet 25. juni 2009 #5 Skrevet 25. juni 2009 om 2 uker. Hvor skal du? Og viss du har lyst å svare på det, hvorfor?
attpåklatten blir storesøster! Skrevet 25. juni 2009 #6 Skrevet 25. juni 2009 Jeg skal til spesialist i Tromsø i svangerskapsuke 16. Vet ikke helt hva denne undersøkelsen innebærer, men ble henvist til Tromsø fordi vi ønsket en grundig undersøkelse for å se hvordan det står til med fosteret. Har fra før av et barn med et fysisk handicap, det yngste av våre 3, som ikke ble oppdaget på verken ordinær ul eller ul i uke 25. Er visstnok ingen økt risiko genetisk sett her.. Men dersom det skulle vise seg at det er noe med dette barnet ønsker vi å forberede oss på det. Fordi svangerskapsavbrudd ikke er aktuelt for oss, var det ikke vits i at vi kom før i uke 16, da det da er større sjanse for å oppdage evt "feil", og vi måtte komme til bake da uansett om vi hadde vært tidligere.
attpåklatten blir storesøster! Skrevet 25. juni 2009 #8 Skrevet 25. juni 2009 Dit skal jeg også Hvilket inntrykk fikk du av dem?
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 25. juni 2009 #9 Skrevet 25. juni 2009 Jeg var hos dr. Ganesh. Han var kjempeflink!! Jeg har vært på mange ultralyder i mine forrige svangerskap så jeg ser når folk vet hva de holder på med! ;-) Såvidt jeg skjønte så var de to leger der som gjorte foster-ekko (hjerteundersøkelse). Men vet ikke om det er vanlig å ta på en utvidet ul altså.
attpåklatten blir storesøster! Skrevet 25. juni 2009 #10 Skrevet 25. juni 2009 Så flott da:) Håper jeg og får samme inntrykk! Gleder meg masse til å få sett lille i magen, og forhåpentlig få høre at alt er vel:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå