Gå til innhold

Kan babyen sitte framme i bilen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan han det? og eg sitter bak og kan se han, slik at eg har lillegutt under kontroll. Eller er det farligere å sitte framme i bilen viss vi skulle komme i en ulykke?

Kansje vi skal kjøpe oss sonn speil til å ha bak i bilen slik at vi kan se lillegutt, selv om vi sitter framme.. Han er 5 mnd :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det noen år siden minste var spedbarn her, så ting kan ha endret seg, men da var det helt kurant å sette et spedbarn bakovervendt i forsetet. Så kunne man ha øyekontakt med både vei og spedbarn. Forutsetningen var bare et passende (les: dyrt) sete egnet for slik montasje og at bilen IKKE hadde passasjerairbag eller at denne ble koblet ut. For en utløst airbag på passasjersiden i en kollisjon betyr ikke et reddet spedbarn, men et spedbarn som er fullstendig moset. Airbagens styrke er nemlig beregnet på folk som veier minst 40-50 kg! Kanskje en tanke for dem som setter 5-åringene framme også!

Skrevet

Dersom bilen har airbag fremme er det faktisk ulovlig å ha babyen fremme såvidt jeg vet? Det sier jo seg selv hva som skjer hvis airbagen utløses med ungen i forsetet.. Vi hadde også vesla fremme en stund, men det var fordi vi ikke visste det var ulovlig.

Gjest Tale30
Skrevet

Barn skal ikke sitte fremme før de er høye nok til at airbagen treffer som på en voksen. Det har hendt at barn har brukket nakken fordi airbagen har truffet i hode/nakkehøyde..

Skrevet

barn kan sitte framme uansett alder, men man må koble ut airbagen først, og det gjøres på et bilverksted..

Skrevet

Bilen vår har en kjempegrei knapp hvor vi kan slå airbagen av og på.

Skrevet

Hvis poenget er rett og slett å se han, så ville jeg kjøpt et speil. Vi har det og vi ser han godt og han ser oss i speilet også.

Skrevet

Dersom du kan skru av airbagen slik vi kan i vår bil) eller på annen måte koble den ut, er det greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...