Gå til innhold

Metformin hjelp? Ang forskjllige merker...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:)

Fikk resept på metformin i februar. Hentet ut 2 bokser med en gang på Apotek 1, og har gått på de siden.

Snart tomt, så i forrige uke var jeg innom Vitusapotek for å få ut 2 nye bokser. Da apotekteknikeren (er det det det heter?;) kom med metforminen, så jeg at de kom i esker denne gangen i plassen for bokser som forrige gang. Spurte damen om de hadde endret forpakningen, og hun svarte litt fjernt at "ehhh..ja? Det hender at de gjør det"

Jaja, tenkte jeg, står jo tydelig metformin utpå esken.

Da jeg kom hjem, så jeg at met'en er fra to forskjellige levrandører. Den fra Apotek 1 heter Actavis, mens den fra Vitus heter Teva.

Noen som vet om dette har noe å si? Er redd for å bli mer dårlig enn jeg har vært osv.

Er metformin metformin uansett merke og levrandør?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I de aller fleste tilfeller merker du ingen forskjell. Jeg merka ikke forskjell på de to typene av Metformin som jeg fikk. Har opplevd det med allergitabletter, som jeg ikke tar lenger pga graviditet, at slike billige merker ikke alltid er like bra.

Hvis du merker noe forskjell så må du prate med legen din og få han til å krysse av for at du ikke skal ha annen type enn den han skriver på resepten.

Skrevet

Takk for svar anonym :)

Har alltid trodd at medisin var medisin, og at om man skulle ha feks metformin, så var det snkk om et merke... Merkelig igrunnen at det er en en type å velge i :/ Men da tar jeg sjangsen da.

Skrevet

Se på virkestoff og styrke, i stedet for merke:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...