Anonym bruker Skrevet 25. juni 2009 #1 Skrevet 25. juni 2009 Kjøpte en reiseseng på en babybutikk for ca et år siden. Allerede nå er madrassen blitt ødelagt, kan man få ny da selv om man ikke har spart på kvitteringen?
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2009 #2 Skrevet 25. juni 2009 kan jeg aldri tenke meg at butikken vil godta, du kan jo ha kjøpt den andre steder, eller fått den brukt etc. får du det igjen, ville jeg gjerne handla i den butikken, for da yter de god service utover det vanlige. nei, en må nok spare på kvitteringene.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2009 #3 Skrevet 25. juni 2009 Ja, etter loven har en fortsatt garanti og reklamasjonsrett, selv om en ikke har kvitteringen. Butikkene krever det, men det er bare fordi det er mye arbeid for dem å lete frem i sine papirer;) Men en har ikke automatisk rett til ny vare. Butikken har rett til å reparere skaden, og går ikke dette, så kan en ha rett på ny vare.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2009 #4 Skrevet 25. juni 2009 Ok, takk for svar. Da kan jeg jo i hvertfall prøve. Synes jo at en reiseseng bør holde mer enn et år med normalt bruk.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2009 #5 Skrevet 25. juni 2009 du kan ikke rusle inn hvem som helst forretning og ha rett på garanti. Du MÅ kunne vise til at den er kjøpt der!
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2009 #6 Skrevet 25. juni 2009 Har en betalt med kort, så har en jo kontoutskrift av at beløpet har gått til butikken den aktuelle dagen, da. Og butikkene SKAL ta vare på sine salgstall og detaljer for sitt regneskap. De HAR dette i sine papirer, men det er bare mer bry for dem å finne dette;) Og er garantien på varen 1 år eller mer, så har en 5(fem) års reklamasjonsrett.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2009 #7 Skrevet 25. juni 2009 Leste nå på forbrukerrådets sider at de ikke kan kreve kvittering, men et bevis på at varen er kjøpt der, i form av vitner eller bankutskrift. Takk for hjelpen, alle sammen:-)
Gjest Skrevet 25. juni 2009 #8 Skrevet 25. juni 2009 Du må kunne sannsynliggjøre kjøpet ovenfor butikken. Dvs at hvis du for eksempel betalte med kort så kan du gå inn på nettbanken, finne ut når du betalte, ta utskrift og bruke det.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2009 #9 Skrevet 25. juni 2009 du må nok oppdatere deg litt, 5 års reklamasjonsrett gjelder virkelig ikke for alle produkter. og garantien vareierer og etter hva slags vare det er.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2009 #10 Skrevet 25. juni 2009 Nå har jeg vært i babybutikken. Spurte forsiktig om det var mulig å få en ny madrass, siden vi bare har hatt senga et år. Var ingen problem i det hele tatt, fikk ny madrass med en gang. De spurte verken etter kvittering eller bankutskrift, eller sjekket på noe som helst annet vis om den faktisk var kjøpt på denne butikken. Bra service!
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2009 #11 Skrevet 25. juni 2009 Jo, det er faktisk slik at dersom varen har en garantitid på 1 år eller mer, så har en i realiteten 5 års reklamasjonsrett. Garanti og reklamasjon er to ulike ting. Garanti er noe butikkene gir, men ikke er lovpålagt å gi. Det er en tjeneste. Reklamasjon er noe loven gir forbrukerne. Og når en butikk gir et år eller mer i garanti, så er varen beregnet til å vare vesentlig lenger enn det. DERFOR;) Dette vet jeg, for jeg har kranglet med butikker om dette.. Selv de sliter med å forstå dette. Og jeg har det fra bl a forbrukerombudet, og lovverket generelt. Så kanskje det er andre som skulle ha oppdatert seg...?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå