Gjest Skrevet 24. juni 2009 #1 Skrevet 24. juni 2009 Som jeg har sutret over ymse ganger tidligere, så skal leiligheten vi bor i selges. Den har ligget ute i ca 2 mnd tenker jeg, og det har vært tre visninger (ca hver 14. dag). Da den ble lagt ut for salg, sa husvert at vi skulle "få kompensasjon" for rydding og styr til visning, men den eneste "kompensasjonen" vi har sett er at hun for et par uker siden sluttet å betale for parabolTV'n hun hadde sagt vi kunne bruke ut året (pga at hun hadde bindingstid) da vi flytta inn i februar - uten å si et ord. Og å påføre oss en ekstrakostnad på 300 kr måneden for eget tv-abbonement er ikke egentlig min definisjon av en generøs kompensasjon altså (klart, vi kunne jo venta på ubestemt tid for å se om hun kom til å betale den regninga og få det åpna igjen, men pokker heller). Og det er forsåvidt greit med visning, for all del. Hun må jo få lov til å vise fram skiten skal hun få solgt. Men det ødelegger jo på sett og vis en hel dag for oss; uansett hvordan du snur og vender på det så er vi en småbarnsfamilie med to unger under tre år, og det går noen timer til rydding før vi slipper vilt fremmede inn i hjemmet vårt! Stort sett går hele dagen med, fordi jeg er nødt til å rydde og passe minsta om hverandre mens pappa'n og eldste er på jobb og i barnehage. Og deretter er det en halvtime hvor vi bare må sitte til pynt - gjerne midt i beste kveldsmat- bade- og leggetid. Ikke kan vi legge ungene først heller, for da får vi jo ikke vist soverommene. Ungene styrer seg opp og blir urolige rett før legging (spesielt eldste, som har litt ekstra behov for lang nedroingstid og "oller" seg veldig opp når det kommer fremmede). ...og som om ikke det er nok; det står "visning etter avtale" og så dato og klokkeslett, men i kveld kom det ingen. Og forrige gang var det et par som dukket opp uanmeldt, det var alt. Allikevel må vi sitte til pynt og vente til halvtimen har gått, i tilfelle noen dukker opp uanmeldt på tross av at de burde har ringt og avtalt først. Det har også vært en fotograf her, så i praksis er det vel fire sånne mega-rydde-dager. Første gangen måtte jeg faktisk ha mamma til hjelp, for vi måtte bære ut en hel del stæsj (les: tunge kasser) som vi hadde stående inne på soverommet sånn at det skulle være "presentabelt" for visning. Og husverten har ikke engang vist sitt blide åsyn på en eneste visning. Hun sender en melding når det er avtalt tid for visning, og gjerne en et par timer før for å forsikre seg om at vi husker det, og det er alt. Man kunne jo forvente at hun i det minste ville se hvordan vi presenterer leiligheten hennes, men neida. Noen som vet om det eksisterer noen regler for sånt? Hvor lenge kan hun forvente å ta full husleie og samtidig ha visninger her annahver uke? Vi er ikke oppsagt enda, og det har ikke kommet noen konkrete bud på leiligheten... så vi blir nok en stund til. Det er håpløst å få solgt noe som helst i kommunen her for tiden, alt for mange leiligheter for salg.
ana baroma Skrevet 25. juni 2009 #2 Skrevet 25. juni 2009 Står det noe i kontrakten deres? Vi har i kontrakten med vår leietakere at vi kan ha visning etter avtale i oppsigelsesperioden, men etter avtale er jo ikke etter vårt forgodtbefinnende da. Da avtaler vi med leietakerne om hvordan vi best mulig kan løse det... Jeg hadde nok ringt henne og spurt hvordan det blir med kompensasjonen, og om dere kan finne løsninger sammen sånn at det ikke er så mye stress hver gang det er visning.
trillelille Skrevet 25. juni 2009 #3 Skrevet 25. juni 2009 Det må jo gå an å legge til rette for dere på bedre måte? F.eks avtale visninger på søndager, da har de fleste tid til å komme og se på leilighet, og dere kan unngå at det kræsjer med legging osv. Det er vanlig at man tilpasser seg leietaker. Når jeg har leid og hatt visning for eier har jeg i det minste fått en blomst e.l. som takk for hjelpen. Og da har de vært med! Høres ganske håpløst ut. Snakk med henne, spør etter kompensasjonen hun lovte og gi beskjed om at det må løses på en annen måte.
Gjest Skrevet 25. juni 2009 #4 Skrevet 25. juni 2009 Er lite gira på å diskutere så mye med henne - hun er så humørsyk at jeg ser for meg tredje verdenskrig om jeg spør. Men når hun sist hadde avtalt visning med megler 20-20.30, måtte vi pent si at da blir ikke soverommene vist, med mindre de kan justere tidspunktet. Og megleren hennes er om ikke annet veldig hensynsfull og grei da Jeg tror noe av problemet er at det er megler som viser, og de "samler opp" alle leilighetene i området og viser fortløpende en dag i uka, ettersom det er det stykke unna kontoret til megler også. De skal i alle fall alltid videre på ny visning etter at de har vært her, og vi snakka såvidt med meglermannen i går og fikk vite at for deres del er det tidsrommet mellom seks og ni som er aktuelt fordi de samler opp visninger på samme dag. Så han er i alle fall obs på at seks er bedre enn ni for vår del nå. Det er ikke det at jeg har noe i mot visningene altså, men det blir for dumt at vi skal rydde og styre en hel dag, og så kommer det ikke noen og ser engang (sånn som i går). Da føles det litt som at jeg har kasta bort en hel dag (selv om jeg selvsagt nyter at det er så ryddig og fint her nå i dag), en dag jeg kunne vært ute sammen med jentungen og kost meg i sola i stedet. Og det er ikke så mye det at jeg egentlig hadde forventa noen generøs kompensasjon, men det er litt latterlig at hun sier det, og så bare forsvinner i bakgrunnen. Særlig når det overhode ikke ser ut til at leiligheten blir solgt med det første. Og jeg ser ikke for meg at hun med loven i hånd kan kreve full husleie i måned etter måned samtidig som det forventes at vi nærmest skal bo i et utstillingsvindu... (har heldigvis ikke merket noe til noen som går og glor inn vinduene her, men jeg er klar over at det kan skje når leiligheten ligger for salg, og trekker for persiennene når vi ikke er hjemme eller vil være sikker på at vi er "alene") Og sånn for ordens skyld; dette er ikke i vår oppsigelsestid - hun har ikke sagt oss opp (og har vel heller ikke lov til å gjøre det bare for å selge), vi blir ikke oppsagt før leiligheten faktisk ER solgt- deretter har vi 3 mnd. Hadde det vært i oppsigelsestiden hadde situasjonen vært litt annerledes føler jeg, men enn så lenge er vi jo fortsatt "fullverdige leieboere" om man kan si det sånn...
Sivalur Skrevet 25. juni 2009 #5 Skrevet 25. juni 2009 Må dere bo i utstillingsvindu da? Tror jeg hadde gitt blaffen i å rydde og styre. Selvsagt ryddet unna eget skittentøy og oppvask, men ikke sånn at det ser strøkent ut for en visning. Er hennes problem om det ikke blir solgt, hun kan da ikke tvinge dere til å bruke en dag på å rydde, vaske og støvsuge??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå