Gå til innhold

Barnehage- utdanning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg tenkte på å omskolere meg, og lurte på hva som trengs for å jobbe i barnehage. Jeg kan ikke ta førskole for jeg kan ikke sette meg på skolebenken igjen. Jeg har to barn, og tenkte jeg kunne ta fjernundervisning....

Holder det med 1 års pedagogikk for barn?

Er det lett å få jobb i bhg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger i utgangspunktet ikke en spesiell utdanning for å jobbe i bhg. Men er du ufaglært, kan du ikke få noen annen jobb enn assistent. Du trenger ikke pedagogikk, men du blir jo kanskje mer attraktiv, men tror ikke du får noe annet enn assistentjobb fordi.

Skrevet

pedagogikk er jo en ekstra fordel, men ikke noe du trenger for å få jobb som assistent. For å få jobb som førskolelærer/pedagogisk leder må du ha førskolelærerutd.

Evt kan du ta barne- og ungdomsarbeider, og få fagbrev. Da jobber du fortsatt som assistent, men har bedre lønn (+fagbrevet). Jeg er usikker på om du kan ta det som fjernundervisning da..

Om det er lett å få jobb, varierer nok fra sted til sted. Dersom du ikke får jobb, kan det være lurt å være ringevikar, på den måten blir du kjent med barnehagene, og har en fordel dersom de lyser ut nye stillinger.

Skrevet

Det er jo mulig enkelte steder å få tatt barne- og ungdomsarbeiderfaget da på kveldstid 2 dgr i uken.

Kjenner fler som har gjort det OG jobbet utenom.

Men så må en og belage seg på praksisperiode på ca 5 år i ettertid (du kan få jobben telt med som praksis) men en må og igjennom praksis på andre felt enn kun i bhg.

Skrevet

man kan ta førskolelærern desentralisert eller samlingsbasert om det vil kunne hjelpe? :)

Skrevet

Hei, Solstrålen <3 !

Hva betyr det at en tar førskolelære-utdannelsen desentralisert eller samlingsbasert?

Skrevet

Fjernundevisning betyr det... Du må møte på samlinger innimellom. Barne og ungdomsarbeider er det faktisk vanskelig å bli med reglene for praksis. Vet om flere halvferdige som ikke har råd til å gjøre seg ferdig.

Skrevet

Er mange som ikke fullfører praksis-delen på barne-og ungdomsarbeider fordi de ikke har råd til å ta perm fra sine faste jobber for å fullføre praksiskravene i de andre praksis-blokkene.

Ei jeg kjenner har jobbet 20 år i barnehage, men det er ikke nok i praksisen, for hun må og samle inn kravet i praksis på andre blokkene.. som f-eks;

-Barn 0-6 år, barnehage (det har hun)

-barn i alder 6-13 år (f.eks da sfo og skoleassistent)

-fra 13-18 år (det kan en ta ved siden av vanlige jobben ved å være med og arbeide i ungdomsklubber som pleier å være 1-2g i uken på kveldstid)

Mener det er noe andre blokker og, men kommer ikke på de i øyeblikket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...