Anonym bruker Skrevet 24. juni 2009 #1 Skrevet 24. juni 2009 Vi skal ikke på noe ferie i år, men hadde vært veldig fint å kommen seg bort en lang helg. Vi har to små barn, en som er veldig liten Noen som kan komme med et lite tips om hvor vi kan hurke avgårde i bilen vår?
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2009 #2 Skrevet 25. juni 2009 Beklager, HI, SMÅ tips er ikke min greie. Store tips passer meg bedre! Og jeg liker godt å reise. Særlig i Norge, men også i utlandet. Helst om bilen kan være med på turen! Er ikke selv fra Trøndelag, men har "tvangsbodd" i Trondheim et år. "Tvangen" ble ellers mindre og mindre og byen ble finere og finere, men vinteren der var ufyselig! Altfor mye snø og alfor mange kuldegrader på Heimdal for en innbarka kystboer fra sør! Har dere en LANG helg, foreslår jeg følgende tur om du vil ha en "rundtur": Fredag: Trondheim - Molde, via "Altlanterhavsveien" (vei 64/65) Lørdag: Molde - Måløy via Ålesund og Ulsteinvik Søndag: Måløy - Bergen med hurtigruta (avgang kl 0530!), til Bergen kl 1430, videre om Nesttun til Voss (1 t 30 min via E16, 2 t 30 min via Norheimsund) Mandag: Voss - Vangsnes - Førde - Stryn. Tirsdag: Stryn - Hellesylt - Lom - Otta - Dombås - Oppdal - Trondheim. Turen kan med fordel strekkes over til onsdag, da med stopp enten på Dombås eller på Kongsvoll, se mer nedenfor. I så fall vil du være i Trondheim i totida på onsdagen. Total kjørelengde er ca 1250 km, med utgangspunkt i Trondheim. 250 km/dag skulle vel være overkommelig. Ville på en slik tur prioritert bort besøk i byene Ålesund og Bergen. Begge byer er meget hyggelige, men man rekker ikke alt på en slik tur. Og et heseblesende og halvhjertet besøk har lite hensikt, synes jeg. Ellers kan gjerne turen kortes ned slik: Fredag: Trondheim- Molde Lørdag: Molde-Ålesund-Stryn Søndag: Stryn-Lom-Otta-Dombås (evt Kongsvoll). Mandag: Dombås-Trondheim Da blir turen ca 950 km. Men da går du også glipp av den aller fineste delen, strekningen mellom Ålesund og Bergen! Tips til gode overnattingssteder med det samme: Molde Vandrehjem, tlf 71 25 94 70. Familierom kr 850 Norlandia Måløy, tlf 57 84 94 00. Familerom (2 voksne + 2 barn inntil 10 år) kr 1220 (fredag og lørdag kveld) Engjaland Gard, Voss (20 km fra Vossevangen mot Vangsnes), tlf 56 51 91 66. Familierom kr 1350. Muligheter for ridning og dyrestell for barna. Stryn Vandrehjem, tlf 57 87 11 06. Familierom (2 voksne og 2 barn) kr 1080. Evt Kongsvold Fjellstue, tlf 72 40 43 40. Familerom (2 voksne + 2 barn inntil 10 år kr 1845 på avd Trollheim, ikke billig, men verdt det!) Dombås: Trollstua/Dombås Vandrerhjem, Norges fineste, tlf 61 24 09 60. Familerom kr 1200. Du blir ikke "flådd" på hurtigruta, prisen for turen er ca 2 500 kr for 2 voksne + 2 barn (en under 3 år) + bil. Tatt i betraktning at turen sparer deg for noen hundre km kjøring, og et par dyre ferjer, og i stedet gir en stund med topp cruisekomfort og flotte utsikter blir vel prisen noenlunde OK? Og for dere er det godt å slippe med kort kjøring en dag, og godt for barnet/barna å få løpe litt fritt rundt, utenfor bilen! Men et lite NB! Det er IKKE mulig å reise med hurtigruta fra Måløy søndag 12.7.! Kan du velge tidspunkt fritt for en tur, anbefaler jeg enten avreise 3.7.eller å vente til i august. Ellers vil du oppleve arrangementer div steder (Molde, Hurtigruta, Voss) som kan gjøre det vanskelig å skaffe overnatting på disse stedene. Viktige stopp underveis: Molde (rosenes by!) Selje kloster (en liten omvei) Evt en tur om Stadt (en større omvei) Måløy (husk en tur til Kannesteinen, 12 km og en tur til en av Norges 10 fineste badestrender, ca 15 km) Evt en tur om Norheimsund-Granvin (husk i tilfelle å gå BAK Steindalsfossen utenfor Norheimsund, eneste sted i Norge man kan se en foss fra innsiden!). Voss (husk en tur med "Dinglo" eller "Danglo" på Hangursbanen, eldste barnet vil elske det.) Statuen på Vangsnes (verdens største?) Briksdalsbreen i Olden ("trolltoget" (blir sikkert populært hos eldste barnet) kjører inn til breen kl 0900, 1100, 1300, 1500 og 1700, hver tur tar drøyt 1 1/2 time, billett bør bestilles på tlf 900 51 244). Jostedalsparken Nasjonalparksenter (20 km fra Stryn) med akvarium og film. Kongsvoll på Dovre. Vil du heller ha et sted å reise til, anbefaler jeg Ålesund. Ville da dradd av gårde på fredag tidlig på dagen, brukt vei E6 til Klett og E39 videre (totalt 300 km, regn 5 1/2 - 6 timer + pauser så har helt OK tid, men hus at du har to ferjestrekninger på turen). Lagt inn stopp i Molde en time eller to. Tatt innkvartering på Ålesund Vandrerhjem, tlf 70 11 58 30 , som kan tilby flotte familerom med alt inklusive (sengetøy, frokost, matpakke) for kr 3330 fredag - mandag. Om tid ville jeg ha tatt en tur til Borgund Prestegård (10-12 km) som kan tilby barneridning hver fredag til kl 1930 (kr 20 pr barn pr tur). Lørdagen ville jeg avsatt det meste av dagen til et besøk på Atlanterhavsparken (et kvarters kjøretur fra sentrum, åpent 1000-1600, krabbefiske 1130-1230, foring kl 1500). Dette er en BEDRE opplevelse enn Akvariet i Bergen! Dagsbillett her koster kr 360 for en familie (2+ 2). Resten av ettermiddagen ville jeg brukt til en rusletur i byen sammen med barna. Og lørdag kveld ville jeg, helst uten barn (vandrehjemmet kan kanskje bistå med å skaffe barnevakt?) ha tatt et besøk på Restaurant Maki ved Brosundet. Bedre fisk får du neppe i Ålesund, men restauranten er ikke mer barnevennlig enn nødvendig. Søndagen ville jeg brukt til en "fjelltur" til Aksla (by"fjellet", det går en (for barn) spennende trapp opp hit), lunsj på restauranten her oppe (både bacalaoen, kjøttkakene og svelene kan anbefales!), en middagslur for barna og en rolig stund for dere, og til sist et kveldscruise til Ona, båten går kl 1800 og er tilbake ca kl 2200 (minste sover sikkert godt på siste del av denne turen....). Familebillett kr 1195, tlf for billettbestilling 70 11 44 30. Dagens matpakke gjør seg godt på fyret på Ona.... Mandag ville jeg sovet godt ut og så fortsatt via Åndalsnes og Dombås (husk stopp ved Kylling bru!) til Kongsvoll (regn 5 - 5 1/2 timers kjøring om du tar det rolig, pauser kommer i tillegg). Her ville jeg tatt en overnatting på avd Trollheim (1845 kr), evt på Dombås Vandrerhjem (1200 kr) og så fortsatt til Trondheim via Oppdal på tirsdagen (regn 3 timers rolig kjøring). Var disse forslagene noe du ble inspirert av, HI?
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2009 #3 Skrevet 25. juni 2009 Tusen takk for gode reisetips. Har kopiert innlegget over til word og skrevet det ut, dette skal min mann få lese også når han står opp. Akvariet i Bergen hørtes spennende ut, iallefall for 6-åringen Babyen er 2 mnd så den bryr seg nok ikke så mye bare så lenge den får pupp og kos Kjempe fint at du tok deg tid til å skrive ned priser og telefon nr til forskjellige plasser. Den kjøreturen høres perfekt ut en gang vi har fri for barna, kanskje det blir bryllupsreisen Da skal vi nemlig på en bilferie bare jeg og han. Igjen tusen tusen takk
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2009 #4 Skrevet 25. juni 2009 Bare en kjapp liten korreksjon før du "låser tanken", HI. Akvariet i Bergen er spennende, men akvariet i Ålesund (Altlanterhavsparken) er minst like spennende. Og mye kortere for dere å reise til!
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2009 #5 Skrevet 25. juni 2009 Takk takk. Da var det avgjort. Ålesund neste
MillaCamilla Skrevet 25. juni 2009 #6 Skrevet 25. juni 2009 Namskogan Familiepark er en ok dagstur for folk med barn som bor i Trøndelag. Husker mor og far tok oss med dit da vi var små. Er også satt ut griller der, så mulighet for å ta med grillmat selv og dermed slippe å kjøpe dårlig cafémat:) Parken har mange ville dyr i store inngjerdede områder, sikkert spennende å se en bjørn, ulv etc for en 6 åring, samt vannaktivteter etc. God tur.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2009 #7 Skrevet 25. juni 2009 Støtter denne MIllaCamilla, bortsett fra på ett punkt, som du for så vidt også selv nevner. For en i Trøndelag er dette en dagstur, HI bad om tips til en langhelg. Men som dagstur er Namskogan Familiepark helt strålende når man har barn (og ikke helt hinsides uten barn heller). Gjerne en så lang dag som åpningstidene og kjøretiden tillater uten å komme hjem med aldeles overtrette barn.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2009 #8 Skrevet 25. juni 2009 Hvor lang tid tar det å kjøre fra trøndelag og til namskogan?
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2009 #9 Skrevet 25. juni 2009 namskogan er i trøndelag, einstein... jeez
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2009 #11 Skrevet 25. juni 2009 Takker for svar. Hvis det er Trondheim du mener så tar det ca 4 timer å kjøre fra Tr.heim til Namskogan. Så vi hadde valgt overnatting hvis vi hadde tatt turen dit, hadde ikke vært en dagstur for oss. HI
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2009 #12 Skrevet 25. juni 2009 Høres bra ut, HI! Regner med dere har en temmlig fornøyd 6-åring med turen, babyen er vel adskillig mer likegyldig... Kanskje noen praktiske tips kan være til nytte? Fra Klett til Molde trenger du ca 3 ½ time om du «treffer» ferja underveis, ferja går hver heltime og du trenger drøyt 2 timer fra Klett til ferja. På veien mellom Klett og Molde er det dårlig med spisesteder, så jeg anbefaler at dere tilpasser turen slik at det passer med lunch i Molde. Her vil jeg anbefale stedet RØD/BARE BLÅ (ligger på Hotel Molde, midt i Storgata), som har en flott lunchmeny til OK priser. Anbefaler sterkt tapastallerkenen! (Og her kjører man det prinsippet at alle barn under 10 år som spiser opp maten sin og leverer en helt tom tallerken i disken får ispinne til dessert, viktig å huske for 6-åringen!). Etter lunchen bør dere ta en kort rusletur i byen, nede i sentrum og litt i boliggatene bak kirken og se hvorfor byen kalles «rosenes by». Ferja videre går nesten like ved sentrum (dere har nok sett kaien rett før dere kjørte mot sentrum, og herfra kan dere regne to timer til Ålesund fra det øyeblikket ferja seiler. Ferja seiler 15 minutter på hver heltime. På veien mot Ålesund kan det ellers være verdt å stoppe ved Borgund, 5-6 km før byen. Kirken er verdt å se, men mulighetene for en ridetur på den gamle prestegården like ved frister kanskje 6-åringen mer? Borgund var for øvrig byens sentrum i viktingtiden og middelalderen. Men dere bør nok være i Ålesund til 1800-1830. Ålesund Vandrerhjem ligger i sentrum av byen. Følg hovedveien, ta opp Korsegata, Notenesgata og Løvenvolds gate forbi Ålesund Storsenter, så ser du stedet. Ligger i Parkgata.To fordeler man har her når man bor med barn er at det finnes et lite gjestekjøkken for å lage seg kaffe/te og for helt enkel matlaging, hvor man kan varme opp babymat og lage litt kveldsmat til seksåringen om man ønsker det, og at det finnes vaskemaskin med myntpåkast om behovet for en akutt klesvask skulle oppstå (et lite uhell kan jo alltid dukke opp på det mest ubeleilige tidspunktet når man reiser med barn). Vil dere ha middag på fredagen kan Cafe Opus på Ålesund Storsenter anbefales fram til kl 2000, hit tar det to minutter å gå. Brødmaten her er også skikkelig god! Lørdagen bør som sagt brukes på Akvarieparken. Det er en fordel å være her tidlig, parkeringsplassen blir temmlig snart full! Parken har utvidet mye nå! Foruten akvarietanken (hvor dykker mater kl 1300) er det «landskapsakvarier», småakvarier med fisk (hvor barn får være med å mate kl 1500), krabbeakvarieum (med fiske for barna kl 1130-1230), pingvingård (foring kl 1430) slangegård (spennede når man er 6!), et hvalskjelett som ligger i en svær sandhaug utenfor, og hvor barn gjerne må hjelpe til med å grave frem, et flott fotoutstilling i 2. etasje og en fin badestrand (med fiskebrygge!) utenfor. Et enkelt piknikområde utenfor hører også med, så matpakke bør medtas! Ikke regn med at seksåringen er klar til å dra FØR stengetid! Ideelt sett bør dere etterpå ha en rusletur nede i byen og havna (10 min å gå fra vandrehjemmet, sentrum i byen er ganske kompakt) før dere tar kvelden. Og turen kan gjerne avsluttes med middag på Hoffman Cafe i Kongensgate, om dere ikke vil satse på Restaurant Maki nede ved Brosundet senere på kvelden. Hoffman er nok både mer barnevennlig og en hel del billigere enn Maki. Begge har god mat, men ingen tvil om at her vinner Maki. Søndagen bør starte med kort rusletur i byen (helst de gamle kvartalene ved Brosundet) og så en tur opp til byfjellet Aksla. Fra parken i Parkgata går det ei trapp på drøyt 400 trinn opp hit. Spennende trapp for en 6-åring! Vel oppe er det tid for lunsj på restauranten som ligger på toppen, og beundering av utsikten (her ser du så langt vest det er noe verdt å se) før man tar trappa ned igjen (ikke lurt med særlig alkoholinntak på denne restauranten altså....). Om kvelden bør dere ABSOLUTT få med dere cruiset til Ona og Ona fyr. Dette er et temmlig spesielt lite samfunn, helt øde, men likevel livskraftig som bare det. Båten ut tar en time hver vei (liten hurtigbåt) og to timer for å se på stedet og fyret er akkurat passe, i hvert fall om man samtidig enten nyter en nistepakke her ute eller tar litt flott fiskesuppe på stedets kafe. Mandagen bør dere enten få med nistepakke fra vandrehjemmet eller (aller helst) litt ferdigsmurt lunsj fra Walaker Bakeri på Ålesund Storsenter, og være kjøreklar til rundt kl 1100. Da vil dere være ved Horgheim kl 1300-1330, og her bør dere stoppe en times tid om mulig, mens dere nyter lunsjen med utsikt til den stupbratte Trolltindane, som første gangen ble klatret så sent som i 1967 og som regnes som Europas vanskeligste klatreområde. Turen videre opp til Dombås kan godt kjøres på 2 ½ time om man kun tenker «lovlig og fullt forsvarlig», men både 3 og 3 ½ kan gjerne brukes, utsikten flere steder er formidabel. Overnatting kan skje enten på Dombås (Trolltun/Dombås Vandrerhjem) eller på Kongsvoll, 45 min kjøring lenger nord. Ville nok i utgangspunktet satset på Dombås om dere også har planer om å ta en rundtur Trondheim-Molde-Måløy-Bergen-Voss-Vangsnes-Stryn-Lom-Otta-Dombås-Trondheim i overskuelig framtid, ellers er Kongsvoll flott om økonomien synes det er helt OK, men 600-800 kr i prisforskjell er jo en del. Bør kanskje også nevne at man, i tillegg til familierom til 1200 kr også kan få flotte og store (nesten 50 kvm!) hytter til 1350 kr (inkl vasking) ved Trolltun, er disse ledige (det er de dessverre oftest ikke) anbefales de på det aller varmeste!! Og da har man jo også muligheten for å lage middag selv..... Ellers kan det jo være greitt å vite at fra Dombås (turistkontoret) kan man få en moskussafari på 4,5 - 5 timer hver tirsdag om man er noenlunde sprek (ikke noe i veien for at babyen kan være med om man har egnet bæresele!). Avmarsj er i tilfelle kl 0900 og turen skal forhåndsbestilles på tlf 99703766. Koster kr 300/pers. Lunchpause har man underveis, så husk i tilfelle matpakke! En slik safari ville vært et fint punktum på en langhelg. Særlig om moskusoksene dukket opp! Turen til Trondheim tar så knappe 4 timer fra Dovre, ca 3 timer fra Kongsvoll om man tar ting i helt rolig tempo. Ha en fin tur da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå