Gå til innhold

Noen som vet litt om dagpenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mottar for tiden dagpenger mens jeg søker nytt arbeid, men det er ikke akkurat flust med ledige stillinger.

Nå har det dukket opp en ledig stilling som jeg kanskje kunne fått, men som jeg ikke har lyst på (av diverse grunner). Har derfor ikke søkt enda, men lurer på om jeg mister dagpengene hvis jeg ikke gjør det.

Spørsmålet er om noen på NAV (eller arbeidsgiveren som lyste ut stillingen) må "varsle" meg om denne stillingen før det er fare for at jeg mister dagpengene, eller om de regner med at jeg søker og tar fra meg dagpengene hvis de finner ut at jeg ikke har søkt.

Det var en kronglete setning. Sagt på en annen måte:

Kan jeg "slappe av" så lenge ingen ringer, eller kan jeg miste dagpengene hvis jeg ikke søker av meg selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er 99% sikker på at du kan slappe av, NAV er så overarbeidet for tiden at de ikke har sjans til å følge opp noen som helst, kun gjøre unna MÅ-oppgaver... (men som sagt, er 1% i tvil).

Skrevet

Tror nok du kan ta det med ro! Et vilkår for dagpenger er jo at du er aktiv jobbsøker og NAV kan kreve at du dokumenterer avtalt jobbsøkingsaktivitet. Om ikke du og NAV har en spesifikk avtale at du skal søke på så og så mange stillinger så er nok ikke dette grunn til at du mister dagpengene dine, men om NAV tilbyr deg jobben å du takker nei så kan du miste de, men om du ikke har noen avtale som går på jobbsøking så tror jeg ikke at de kan ta fra deg dagpengene på grunn av det.

Se litt på den linken her, er hovedvilkår ang dagpenger:

http://www.nav.no/1073749876.cms

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...