Gå til innhold

Du som lurte på høner og egg :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om du fikk noe skikkelig svar på tråden din, men du fikk meg nysgjerrig i hvertfall, så i dag fikk jeg spurt min kollega som har drevet med høns (i stor skala) i mange år ved siden av læreryrket.

Hun fortalte i hvertfall at høner legger i snitt 6 egg i uken, og at denne store hyppigheten av egglegging starter når de blir kjønnsmodne. For å få høns som legger så mange egg, har de gjennom mange, mange generasjoner kun satt kylling på de hønene som la flest egg. Så på de som la flest egg av disse igjen osv. Hyppigheten av egglaging er altså avlet fram av mennesket, det er ikke naturlig for en høne å legge så mange egg pr uke sånn i utgangspunktet.

Jeg fikk videre vite at høns legger så mange egg i noen-og-70 uker. Etter dette koster det mer å holde dem med for enn de tjener på egg på dem, så da slaktes de. Hønene kan legge egg i mange, mange år til, men det er ikke lønnsomt nok rett og slett fordi de da begynner å legge for få egg i forhold til mengde for de spiser. Forøverig må hønesebødene betale for å få dem slaktet fordi det i Norge ikke er kultur for å spise hønsekjøtt. Så kjøttet av hønene som blir slaktet blir delvis brukt i dyremat, men det meste blir bare kastet. Unntaket er fettet, dette blir brukt til - av alle ting- opptenningsbrikker! ;-)

Ikke alle høns blir avlet fram for å legge mange egg, mange blir også avlet fram som broilere(?), altså de legger veldig få egg, men blir feite og dem som blir slaktet og solgt som kyllinger (kyllingkjøtt) i butikkene. Kollegaen min var forøverig litt trist over denne utvikling fordi det var mye bra kjøtt som gikk til spille når ingen ville ha høns. I andre land, spesielt i Asia, bruke de hønene først til eggelaging, og så til å spise, de avlet i liten grad fram egne høns til å slakte som kyllinger.

Så, jeg lærte i hvertfall noe i dag, håper du også fikk svar på noe av det du lurte på nå om du leser dette :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt om broilere også: www.broiler.no

Skrevet

tusen takk !!Alva♂♂♂ + ♀ i magen, uke 34

ja nå ble jeg endelig litt klokere her!

hilsen jeg som lurte så fælt:)

Skrevet

Synes det er flott at folk spør om slike ting jeg, for da blir jeg også nysgjerrig og så lærer man noe helt nytt om man finner noen som kan gi svar :-) Har lært veldig mye av å være på disse sidene opp gjennom årene, ikke minst fordi mange stiller spørsmål om ting jeg ikke hadde tenkt på en gang selv.

Skrevet

oh det var kjempe spennende, takk Alva:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...