Gå til innhold

Hva spiser din baby på rundt 6 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lillegutt er snart 6 mnd. Foreløpig nesten bare amming. Prøver litt med grøt, men han er ikke så interessert. Spiser kanskje to skjeer nr jeg prøver. Har prøvd litt forskjellige typer.

Jeg har ogs prøvd modt banan. Spiser ca to skjeer av dette ogs nr jeg prøver...

Hva annet kan jeg prøve med?

HAr så lyst at han skal spise litt, siden han har begynt å våkne for mat på nettene igjen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Min bebiss ville ikke ha mer pupp fra han var 4-5 mnd, han. Så da var jeg nødt til å begynne med "vanlig mat".

Frokost får han flaske med mme ved 6-7 tiden.

Ved ti-tiden får han liten flaske mme pluss grøt. (Ja, det tar tid for dem å venne seg til grøten, vær tålmodig).

Ved to tiden får han litt brød (forsøker å venne han til det, men han synes ikke det er godt så det tar litt tid.), og litt middagsglass, evt litt fruktmos til slutt.

Kvelden, ved seks tiden, får han flaske med mme og grøt.

Lykke til! Det tar tid å venne dem til vanlig mat, la han ta den tiden han trenger.

Gjest Mammamoms og 05.12.08-jenta
Skrevet

Heisann!

Jeg fullammet lillemor frem til 6 måneder.

Nå er hun godt og vel 6,5 mnd, og nå får hun grøt morgen og kveld.

Uten at jeg er noen ekspert, vil jeg kanskje anbefale deg og ikke prøve alt for mange ting over så kort tid. Mange babyer trenger mange dager eller et par uker før de blir vant med grøten.

Dessuten er det ikke alle babyer som er klar for mye mer mat ved 6 mnd heller. Ei venninne av meg prøvde å gi grøt fra 6 mnd alder, men hun ble ikke virkelgi intressert før 8 mnd.

Dere får bare fortsette å prøve:)

Skrevet

Ah, akkuratt hva tema jeg gikk inn for å se etter her i dag :)

Vi ga smaksprøver på grøt fra 4 mnd, og på grønnsaker og frukt fra 5 mnd så vi har tjuvstartet litt.

Gi én smak om gangen/dagen, og gi den en ukes tid, så de får venne seg til smaken. Jeg begynte med maisgrøt, den lages på mm/mme så smaken er litt kjent, i tillegg er den mild og god.

Nå har vi holdt på med smaksprøver i 2 måneder, så nå har vi begynt med grønnsaker til middag og grøt til kvelds. Og litt moset frukt på formiddagen. Og porsjonene begynner å bli litt større...men lurer litt på hvor mye jeg skal gi ved 6 mnd?

Skrevet

Og en annen ting: melk først, så smaksprøver. Da er de mette og gode, her ble det litt skriking hvis hun var sulten og det ikke var melk hun fikk..hehe.

Skrevet

Her var han bare så sulten at jeg så ikke noe annet valg enn å begynne med grøt rett før han var 5 mnd..

Ble så enormt lei av at han våkna 2-4 ganger hver natt..

Her er det pupp klokka 06 og 09, fruktpurrè og pupp 12, pupp 15, grøt 18, pupp 19.30, så sover han til 06, igjen. (Gjort det i 2 uker nå, Jippi!)

(Alle tidspunkt er jo sånn ca, for all del;o) )

Tenkte jeg skule begynne med grøt på morgenen også nå snart, men håpte å drøye det til vi kommer hjem fra ferie.

Skrevet

gutten vår er akkuratt blitt 5 mnd og spiser:

frokost: 250ml mme + grøt

lunsj: grøt

middag: 1 middagsglass+ saft

kvelds: 250ml mme + grøt

og imellom her en eller annen gang, 1 beger fruktmos:)

Skrevet

Min er 6 mnd, og spiser:

7-tida: pupp

8:tida, en liten skvett før han tar morgenhvilen

ca 10: full porsjon grøt m/svisker i

Så et fruktbeger en eller annen gang når han våkner etter formiddagshvil

Pupp når han vil

ca 18.30: full porsjon grøt.

Driver og skal begynne med middag også, lagde mos av potet, gulrot, timian og olivenolje her en dag, da spiste han noen skeier. Regner med middagslysten kommer seg litt utover sommeren :)

Han legger seg ca 19-19.30, og sover stort sett til 3-4 før han får pupp igjen.

Skrevet

Her er det bare pupp(5,5 mndr). Har prøvd med grøt og fruktmos siden 4,5 mndr, men har ikke vært interessert før han plutselig spiste litt her om dagen(noen andre som matet han). Neste dag kraftig diare som først begynte å bli bedre etter 4-5 dager-så da ble det grøtpause igjen. Min gutt brukte altså 1 måned på å bli interessert i grøt. Har du prøvd å få noen andre til å gi han mat?

Skrevet

Mini blir 6 mnd i Juli da men svarer for det :)

Hun får litt pupp ( me ikke såå mye, hun biter en del), mme, fruktmos og litt div typer grøt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...