Gå til innhold

Autoimmune sykdommer, prednisolon og IVF

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om noen av dere vet om det er en enkel blodprøve man kan ta for å se om man har generelt antistoffer i blodet eller overaktivt immunforsvar?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke men jeg bruker prednisolon på dette forsøket etter forslag fra Nordica. Om det er grunnen til at jeg har testet positivt vet jeg jo ikke men etter mange forsøk er man villig til litt utadisjonelle ting. Har lest om mange som har fått det til etter at de tok prednisolon.

Skrevet

Vet ikke så mye om dette, men da de skulle finne ut om jeg hadde Sjögrens (som er en autoimmun sykdom) måtte jeg igjennom mange forskjellige tester (leppebiopsi, øyne etc.). Det er ikke en sykdom som man kan ta en enkel prøve og si om man har den eller ikke. Det er en del kriterier, og dersom man oppfyller alle (eller de fleste) er det mest sannsynlig at man har sykdommen. Hvis jeg har forstått det rett, da... Hvilken sykdom er det snakk om hos deg da?

Skrevet

Hei - har kun blitt utredet for b12-mangel og avr på kanten til pernisiøs anemi påd et tidspunktet men har kalrt meg ok etter det, men tar b12 sprøyter. Er ellers en god del plaget av allergi, vondt i ledda og eksem så jeg tenke kanskje det kunne vært lurt å prøve dette neste gang (er mye stoffskifteproblemer, diabetes, psoriasis/eksem i slekta også). Hadde håpet at det var en enkel test man kunne ta, men som ellers med ivf er det sjelden noe er rett frem enkelt ;) Chaiemae - er du utredet for asmta? Tusen takk for svar dere to.

Skrevet

Jeg fikk diagnosen astma for noen mnd siden. Har mistenkt at jeg hadde det i veldig mange år men ikke gjort noe med det,

Skrevet

Hei.

Jeg har både psoriasis og leddgikt,noe som er autoimmune sykdommer.Bruker derfor prednisolon nå ved forsøk.

Hvis du har mistanke om at du kan være "arvelig" belastet må du vel utredes for de plagene du har for at de skal sette en diagnose.

Ta det opp med klinikken,kanskje får du prednisolon uten diagnose også,det vet jeg flere som har fått.Litt avhengig av klinikk selvfølgelig,da de ikke er like lette å be i det offentlige...

Skrevet

Hvis du har mye stoffskifteproblemer i fam. bør du få testet deg for det. Hvis man har mye antistoffer i kroppen, er det ikke lett å bli gravid. Hvær en celle blir påvirket av dette. Be legen utrede deg for dette. Si du har mye av det i familien. Da tar han nok TSH, FT4, FT3 og Anti-TPO.

Har selv hatt enormt med antistoffer i kroppen. Hadde over 1300, og det skal være under 60!

Hva gjør prednisolon for noe?

Skrevet

Glemte å si at det bare er en liten blodprøve som skal til. 2-3 dager etter har du svaret!

Skrevet

Prednisolon = kortison

Blir ved ivf forsøk brukt til å "roe ned" immunforsvaret,

og unngå at kroppen evt støter i fra seg "egget" som "fremmedlegeme".

Skrevet

Takk for svar:-)

Da kan vel det kanskje være noe for meg også hvis det ikke går bra denne gangen. Har hatt så mye antistoffer i kroppen i forbindelse med stoffskiftet, men håper den har roet seg ned! Får håpe jeg ikke trenger det!!

Når begynner man å bruke det?

Skrevet

Hei.

Jeg har lavt stoffskifte, og brukte prednisolon (10 mg) på siste forsøket, fra og med sprøytestart. Det har aldri gått så dårlig før, men null egg og ingen innsetting. Er det noen som vet om det kan være prednisolonet som var årsaken???

Skrevet

Jeg har brukt prednisolon i fra sprøytestart til dagen før innsetting.

(10mg)

Nifficat:Jeg vet ikke om prednisolonen kan ha gjort forsøket ditt dårligere,men er det kun prednisolonen som er forskjellen i fra et bedre forsøk?

Skrevet

Hei

Jeg har denne gangen gått på både prednisolon, klexane og albyl e ( de to siste er blodfortynnende, albyl e er også litt betennelsesdempende).

Jeg er HELT OVERBEVIST om at det er årsaken til at ting går bra denne gangen (er gravid i uke 9).

Har på eget initiativ denne gangen fått legen med på å fortsette på alle medisinene til uke 12 (men i mindre doser).

Jeg har leddgikt (ikke kraftig utgave da) og stoffskifteproblemer (for høy tsh og masse antistoffer).

Antistoffer i kroppen, som man har ved autoimmune sykdommer, gjør at de angriper alt som er ukjent og "nytt". Derfor kan et embryo i prinsippet bli behandlet som en kreftcelle...

Jeg tror ikke prednisolon gir færre og dårligere egg - i noens tilfeller tror jeg det kan gi flere, fordi antistoffer faktisk også kan sabotere eggproduksjonen.

Skrevet

Interessant tråd!

Hører mange antistoffer i kroppen sammen med problemer med stoffskiftet?

Eller kan man ha mange antistoffer i kroppen selv om stoffskiftet er OK?

Skrevet

Hei Rose.

Det er nok ingen automatisk sammenheng mellom antistoffer og stoffskifte.Jeg har slitt med høye verdier på antistoffer,men stoffskifte prøvene mine har alltid vært fine..

Skrevet

Jeg har også antistoffer og for høy tsh-verdi, men de "vanligste" verdiene å bestemme om man har for lavt el høydt stoffskifte på er t4 og t3 tror jeg. Derfor har fastlege og gynekolog ikke vært så samarbeidsvillige...

Man kan ha forskjellige typer antistoffer i kroppen; en type er mot skjoldbruskkjertelen (som regulerer stoffskiftet).

Andre typer antistoffer kan man nok få i forbindelse med andres sykdommer og allergier.

Skrevet

heisann jeg lurte på hvor mange mg dere tar av disse tablettene daglig.. ser det står 10 mg. men bare 10 mg daglig?

og hvor lenge skal man ta tablettene? til uke 12 eller skal man slutte før?

pliiiis svar

Skrevet

Jeg tok 10 mg fra jeg startet å sprøyter og til jeg fikk svaret på hcg (rugedag 13). Startet så med nedtrapping. En uke med 5 mg og går nå siste uke på 2,5 mg.

Skrevet

På vårt første forsøk tok jeg 10 mg fra sprøytestart til innsetting av egg, ingenting i rugeperioden. (jeg testet postitivt, men mistet tidlig).

På andre forsøket nå startet jeg også med 10 mg ved sprøytestart, og fortsatte på det helt til testdagen. Legen mente først jeg skulle slutte da, men jeg forklarte min bekymring og at magefølelsen min sa at det var viktig å fortsette, og da sa han at han forsåvidt var enig. Så jeg hadde etter positiv test en uke med 7,5mg før jeg gikk ned til 5mg.

Skulle i første omgang gå på de frem til 7 uke, men har i samråd med legen blitt enige om at jeg fortsetter til uke 12.

Når det er så lave doser skal det ikke være fare for skader på barnet. I en "ideel verden" ville jeg selvfølgelig ikke ønske å gå på kortison mens jeg var gravid, men i mitt tilfelle tror jeg det er helt nødvendig for at kroppen skal akseptere dette "fremmede" i livmoren.

Men det finnes ikke noe fasitsvar på disse tingene, og legene har heller ikke en fast oppskrift. Og mange leger ser heller ikke sammenhengen på autoimmune sykdommer og barnløshet - derfor heller ikke bruken av prednisolon (inkludert min fastlege og gynekolog).

Det må nok vurderes fra person til person, og i samråd med legen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...