second_time Skrevet 24. juni 2009 #1 Skrevet 24. juni 2009 Jeg har hatt bronkitt i 6 uker nå og har tatt to pencillinkurer. Var hos legen i dag. Hadde CRP på 60. Vi tok en rekke prøver. Legen tror jeg kan ha toxoplasmose og jeg tenker umiddelbart på all jordbæra jeg har spist uten å vaske den først Jeg leser på nett at dette viruset kan gi babyen hjerneskade. Noen som vet noe mer? Erfaringer? Hilsen ei som ble veldig redd for babyen sin nå.
Annli Skrevet 24. juni 2009 #2 Skrevet 24. juni 2009 huffda.. Det hær hørtes ikkje særlig koslig ut. Trur ikkje du skal bekymre dæ så alt for mye. Har hørt at utbredelsen av toxoplasmose e veldig sjeldent i Norge. Og hadde det vært skikkelig akutt farlig, så hadde legen gjort noe med det med en gang. For jeg tror det kan behandles, før det gjør noe skade. Håper likevel alt er greit, lykke til
Onemore-thefinalcountdown Skrevet 24. juni 2009 #3 Skrevet 24. juni 2009 Dette får du best hjelp med av legen din, er altfor seriøst til at vi kan "synse" noe som helst om det.
snuffe Skrevet 24. juni 2009 #4 Skrevet 24. juni 2009 "Finnes det behandling ? Ja, dersom du er nysmittet i svangerskapet er det viktig at behandling iverksettes. Man kan dermed hindre at parasitter fra morkaken overføres til fosteret. Fosteret unngår da smitte. Dersom fosteret allerede er blitt smittet, gis behandling som går over til fosteret og påvirker infeksjonen hos fosteret. Sjansene for at barnet skal forbli friskt er derfor svært store etter behandling av mor i svangerskapet." (http://www.baby.no/helse/problemer/toxoplasmose/) Jeg har ikke inntrykk av at toxoplasmose er noen krise så lenge den oppdages og behandles. Hovedproblemet er at infeksjonen ofte er symptomløs hos mor og dermed ikke blir oppdaget i løpet av svangerskapet. Du har blitt sjekket for atypisk lungebetennelse, forresten? Den har også symptomene du beskriver - lang tids hangling og hoste og forhøyet crp som likevel er for lav til å indikere noe bakterielt. God bedring!
CaMeLiA ♥ er mamma til to ♥ Skrevet 24. juni 2009 #5 Skrevet 24. juni 2009 hvor langt på vei er du? regner med at du har googlet litt å lest om toxo selv, men om du skulle ha det så trenger ikke nødvendigvis babyen bli smittet. har forstått det slik at tidlig i svangerskapet er det ikke så stor sjanse for at babyen blir smittet, men skadene vil kunne værer alvorlige om du har. lengre ut i svangerskapet øker sjansen for å smitte fosteret, men skadene vil da være mindre. ikke alle barn som blir smittet trenger å bli skadet av det heller. som shute sier over her så er det små sjanser for at noe alvorlig skjer om det blir oppdaget i svangerskapet og man får medisin, de vil nok også kunne ta en forstervann prøve av deg for å se om fosteret er smittet. toxoplasmose er en sykdom som utvikles over tid, og på mange barn så vil man ikke oppdage at barnet har hatt dette før flere år etter fødselen. så at de oppdager det nå,hvis det er det du har, er bra. da er det veldig store sjanser for at alt skal gå fint med babyen din! krysser uansett fingrene for at det ikke er dette du har, det er jo veldig sjelden i norge!
second_time Skrevet 24. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 24. juni 2009 Mange takk for gode svar! :0) Jeg er 21 uker og 4 dager på vei. Jeg vet ikke om det defineres som langt ut i svangerskapet, men tidlig er det jo ikke. Jeg krysser fingre og tær -og heretter skal hver eneste frukt og grønnsaksbit skylles godt før jeg spiser det :0) Jeg tenker litt på de linkene her hvor noen synes det er teit at noen ikke velger å spise f.eks spekemat, røykelaks og brie og kaller dem for overbekymret. Hvis det viser seg at jeg har toxoplasmose så håper jeg de som sier slikt kan bite seg litt i tungen. At det faktisk ER viktig å ikke spise det som ikke er anbefalt og følge øvrige rettningslinjer som "å vaske frukt og grønt".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå