godteprinsessa Skrevet 24. juni 2009 #1 Skrevet 24. juni 2009 Jeg kaster ALDRI opp, så dette må jo være et tegn på at utviklingen går som den skal, eller?? Men jeg er så redd for at jeg må kaste opp når jeg er på jobb, for jeg har ekstrajobb i klesbutikk vedsidenav studiene og det er laaangt til toalettet og jeg kan ikke gå ifra butikken. I tillegg er det en helt ny arbeidsplass hvor jeg forsøker å få flere vakter fordi jeg har flyttet til en annen kant av landet, og vil helst vente lengst mulig med å fortelle at jeg er gravid. Noen som har noen tips for å forhindre at oppkastet kommer? Klem fra
Lykketrollet 05♂+06♀+10♀ Skrevet 24. juni 2009 #2 Skrevet 24. juni 2009 Det er ikke det letteste å svare på, for det er så individuelt hva som hjelper.Men av behandlinger kan du prøve å gå til akkupunktør, homeopat eller kiropraktor. Vet at kvalme gravide får hjelp av alt dette, men det er ikke alt som virker for alle. Mange anbefaler ingefær mot kvalme, du kan drikke det som te eller få det i kapsler. Hvis det skyldes sure oppstøt eller halsbrann kan Gaviscon eller Link hjelpe mange. Det legger seg som en hinne oppå maten i magesekken, og skal hindre at det kommer noe opp i spiserøret igjen. Så du får nesten bare begynne et sted. Lykke til i hvert fall :-)
Cupcake! Skrevet 24. juni 2009 #3 Skrevet 24. juni 2009 Kopiert fra nyttig informasjons innlegget som flyter rundt på denne siden: Om svangeskapskvalme ----------------------------------- Prof. dr. Babill Stray-Pedersen, spesialist i kvinnesykdommer og fødselslære, Rikshospitalet Kvalme og brekninger er en vanlig plage de første 3 månedene i svangerskapet. Over halvparten av alle gravide er plaget med dette. Kvalmen kommer oftest om morgenen men kan også komme om ettermiddagen og kvelden. Noen kvinner føler seg fryktelig kvalme mens andre kaster også opp, slik at de kan gå ned i vekt. Denne svangerskapskvalmen opphører vanligvis etter 14. svangerskapsuke. Årsaken er ikke helt kjent. Tidligere trodde man at det var et psykisk fenomen, men nå tror man at det skyldes hormonelle forandringer. Kanskje HCG-hormonet. Kvalmen er som regel på topp når man har høye konsentrasjoner av dette hormonet, slik som f.eks. ved tvillingsvangerskap. Det er altså et godt svangerskapstegn at man er kvalm. Hva forårsaker denne tilstanden? Årsaken til hvorfor noen gravide blir kvalme, kjenner vi ikke sikkert. Mange forklaringer er imidlertid foreslått - psykisk stress, endringer i samspillet mellom nervesystem og hormoner, feilfunksjon av binyrer og hypofyse, forhøyet nivå av stoffskiftehormon og ubalanse i kjønnshormoner regnes alle å kunne ha betydning for utvikling av svangerskapskvalme. Mattips som har fungert for andre ----------------------------------------------- Gulrot Sjokomelk Søte kjeks - Kornmo kjeks, Marie kjeks, Bixit Salte kjeks - Ritzjkjeks Lakris/Salmiak - Tyrkisk Pepper,IFA Salt potetgull - French Fries, Saltstenger Epler Farris og eplemost Kavring Mandler Te med lite sukker Te med sitron Spiseskje med sitron Vaniljeis Iste Cola Farris Appelsiner Love Hearts(hjelper også mot sure oppstøt/halsbrann mot slutten av svangerskapet) Skorper m litt smør Havregrynsgrøt Livstils tiltak ------------------ Frisk luft Masse søvn Varm mat Spise lite og ofte, 2-3 timer mellom hvert måltid Spise før man står opp Fysisk aktivitet Helsekost -------------- Urizal Ingefær maks 1 g per døgn Mulitvitamin Vitamin B6 TrioB - b-vitaminer Annet --------- Sea-Bands – på apotek – Alliance kjeden har de som jeg vet. Akupressur - elastiske armbånd med en liten kule på, som plasseres rett over hvert håndledd Behandling ---------------- Akupunktur Homeopati Medikamenter -------------------- Postafen - fåes kjøpt reseptfritt i 10 pakninger, men hør med legen om det er greit at du tar de Afipran - resept belagt preparat, gies kun etter streng indikasjon av legen Kan jeg ikke bruke vanlige reisesyketabletter? Jeg har hørt andre gravide gjøre det. Det beste er at du ikke tar noen tabletter i det hele tatt. Dersom du skal ut og reise eller på et viktig møte om morgenen og ikke være kvalm, kan du forsøke et par av de vanlige reisesyketablettene som fås uten resept, men spør legen din for sikkerhets skyld. Alle disse medikamentene er velprøvet og vi vet at de ikke gir fosterskader. (Dette står skrevet på denne linken - http://www.baby.no/helse/problemer/svangerkvalme/) -------------------------------------- --------------------------------------- Lykke til :-)
godteprinsessa Skrevet 24. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 24. juni 2009 Oioi, så mange flotte tips:) Skal begynne å prøve ut litt! Salt er i allefall noe jeg tror fungerer! Tusen takk:)
Cupcake! Skrevet 24. juni 2009 #5 Skrevet 24. juni 2009 Også må du rope ut hvis du finner noe som funker for deg! (i tilfelle kvalmen kommer til meg)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå