Anonym bruker Skrevet 24. juni 2009 #1 Skrevet 24. juni 2009 Det er ei som behandler stebarna som sine egne, som prioriterer dem i alle ferier de skal være hos sin far, og som setter barna foran seg selv. Alltid. Hun skal huske at mor alltid kan komme inn og detaljstyre familien i forhold til samvær, og hvem som KAN delta på hva. Det er ei som hjelper til med lekser, oppmuntrer til fritidsaktiviteter, men som holder seg vekk fra kamper og arrangementer. Herunder også alle former for avslutninger, i respekt for barnas mor. Hun skal alltid kunne stille opp på endring av samvær på kort varsel. Uansett om hun må endre sin vaktplan og jobbsituasjon. Hun skal aldri kjefte eller sette grenser for barna, det er fars oppgave. Hun skal øse av seg selv og sin kjærlighet, men alltid, alltid huske på at mor er uansett best - og en hellig person for alle barna. En stemor skal huske at far og barn trenger alenetid, derfor kan hun godt ta en tur vekk de helgene barna er der. Stebarn og fellesbarn skal ha akkurat like dyre gaver til jul og buersdag. en stemor skal huske at hun ikke kan forvente at hun skal få sitte sammen med sin mann når stebarn gifter seg. Hun skal alltid huske at i forhold til stebarna, så kommer hun i bakre rekke - og at konfirmasjoner og brylluper er BARNAS dag. Selv om stebarna liker sin stemor, så må hun aldri glemme at hun egentlig ikke er så viktig. ___________________________________________________________ Dette er tanker jeg sitter igjen med etter å ha lest disse stemorsdebattene. Jeg er både mamma og stemor, og løser heldigvis mitt liv sammen med min mann uten å søke for mange råd her inne. Jeg har vært på avslutninger med stebarnet, sammen med mor, far og stefar. I starten av mitt liv sm stemor kom nok mamman inn med en del detaljstyring Dette har vi selv lært oss til å heve oss over, vi overser det og overhører det. Vi lever vårt liv, de lever deres liv. Også kan vi omgås som normale mennesker når vi møtes. Vi kan til og med ta en kopp kaffe sammen om det skulle passe seg sånn. Det er mange følelser inne i bildet i sånne situasjoner, og du verden så mange hensyn vi har tatt til alle disse følelsene. Men nå tar vi også hensyn til både fars og mine følelser OGSÅ Ikke bare barnas og mors - men våre. For selv om barna skal prioriteres og man skal tenke til barnets beste, så er ingen tjent med et bortskjemt barn som tror verden er bare til hans eller hennes tjeneste. Det er lov også for stebarn at de kan lære seg å ta hensyn til andres følelser. Også steforeldres. Det finnes både usle mødre og stemødre fra helvete. Jeg tror jeg er en ganske grei stemor selv om jeg synes det er hyggelig å delta på en skoleavslutning når det passer.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2009 #2 Skrevet 24. juni 2009 Godt skrevet! Og det burde være en vekker for mange som kritiserer og hakker på andre, om det er stemødre, bio-mødre, svigermødre eller hvem som helst. Mye av det samme du skriver her går an å legge til grunn i andre debatter. Hvem tror vi vi er som kan dømme alle andre, uten at vi klarer å se at alle saker og familieforhold har flere involverte parter, og dermed mange ulike vinkler? Stikkord: respekt!
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2009 #3 Skrevet 24. juni 2009 Jeg er enig med deg det virker som det er slik det tenkes her. Heldigvis er vi ikke alle slik. Jeg er ikke stemor men biomor , jeg må nesten le litt for meg selv noen ganger når jeg leser hvordan ting er forventet av stemødre her inne. Når jeg var liten reiste foreldrene mine til syden 2 ganger i året uten oss 4 barn. Ingen syntes noengang det var rart for de var jo gift med hverandre og man trenger da alenetid. Slik er det fortsatt her inne også om et foreldrepar trenger alenetid så er det greit, de må da bare reise til syden. Men så fort en av disse har ste i tittelen sin ja da er det helt feil........... Om min ex med ny kjæreste vil reise på ferie alene, enten i inn eller utland så skjønner jeg faktisk det. Jeg forventer at de ikke bryter samvær for å få det til det er det eneste. Om de i god tid ordner med bytte av dager om nødvendig så ser jeg ingen problem. Om de tar med hennes barn til utlandet og ikke hans derimot ville jeg reagert men om de ikke tar med noen så er det vel helt greit. Om de hadde reist med felles barn og ingengs stebarn hadde jeg heller ikke reagert. (nå skal det sies at alle barna er noegenlunde jevngammle.) Om det er en avsluttning og bare to mennesker får komme så forventer jeg at disse plassene er forbehold mamma og pappa. Kan flere komme, eller eventuelt jeg/pappa ikke kan så er det flott at stemor ønsker å være der. Jeg forventer at stemor tar seg godt av barna mine når de er der og at de ikke skal føle seg mindreverdige en hennes barn. Har hun valgt mannen så har hun også valgt barna, det samme går jo andre veien, han skal ikke sette sine barn over stebarnet men likestille dem. (så godt det lar seg gjøre.) Jeg forventer at stemor setter grenser for barna, og at de er likt med de grenser hennes egent barn har. Og jeg er glad for at jeg kan snakke med henne og bf om dette slik at vi kan holde ganske like regler for barna i begge hjem. Jeg forventer ikke at stemor skal bytte vakter på jobben eller annet hvis jeg trenger å bytte samvær men jeg vet hun har tatt seg fri når jeg har hatt helt krise og ikke kunne få barnevakt slik at barnet kune ære der, og jeg setter utrolig stor pris på at hun velger og ønsker å stille opp å hjelpe. Jeg forventer ikke at hun skal like meg men jeg forventer at en hvis komminikasjon må det være. Men jeg vet jeg er heldig. mine barn har en fantastisk stemor, og jeg har et godt forhold til begge. Jeg håper at deres forhold varer livet ut, jeg skal ihvertfall ikke være den som gjør det vanskligere. Vi (jeg og henne) er ikke venner men jeg respekterer henne og hun meg og vi har ingenting imot å være i samme rom og kan godt småprate når vi er det. Desverre tror jeg at disse som har anspendte krangler mellom biomor og stemor, Ofte kommer av at enten biomor ikke er helt ferdig med bf eller ikke takler at han har noen annen selv om hun ikke vil ha han. Eller hun er redd for at barna skal bli mer glade i stemor en seg selv og må passe på å ødelegge dette forholdet så mye som mulig. Eller stemor er sjalu på bf sin historie med biomor og ikke helt takler at barna er en konstant påminnelse og pga av disse vil bf og biomor alltid være knyttet sammen. Det kan jo selvfølgelig være at biomor eller stemor bare ikke er god i hodet, men jeg tror nok at 98% av gangene så ligger en eller begge disse tingene under. Det er trist men det er vanskelig, for vi mennesker er jo styrt av følelser.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2009 #4 Skrevet 24. juni 2009 Jeg må bare signere begge dine to avsnitt! Heldigvis fungerer det greit for de fleste, men stemor er ingen servicestastjon som bare skal ta i mot. Man skal ta hensyn til barna + de voksne, slik at alle kan fungere sammen.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2009 #5 Skrevet 24. juni 2009 Det er vanskelig å få to familier samkjørt, og jeg tror nok at det ofte blir den samme parten som lider gang på gang når en av foreldrene er urimelig. En veninne av meg er biomor og svelger mange kameler i forhold til samvær fordi stemor er litt sprø. I tillegg må hun tåle at stemor renner henne ned med sms`er i tide og i utide. Alt fra at hun prøver å ta mannen fra henne (laaangt fra sannheten), til at datteren din elsker meg høyre enn deg og kaller meg mamma (noe som er absurd). Det sliter virkelig på henne selv om hun prøver å heve seg over det. Det triste er at barnets far ikke ser samboerens feil og mangler, og slik lar det gå ut over datteren. Det finnes nok mange slike, både i bio og ste-kategorien. Den perfekte stemor i mine øyne er ydmyk, men sterk og respekterer de andre partene uten å utslette seg selv. Noen kameler får man i dietten når en velger en mann med barn fra tidligere, men det er grenser for hva en skal finne seg i.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2009 #6 Skrevet 24. juni 2009 Til og begynne med trodde jeg du mente at det var slik en stemor skulle være, da lurte jeg på om det hadde tippet rundt for deg Men her inne er det dessverre det synet endel, stort sett biomødre har, på stemors rollen. Tragisk.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2009 #7 Skrevet 24. juni 2009 Ja, det er helt riktig det du skiver. Det er det som kreves av en stemor. Selv har jeg fulgt de reglene, og det er antagelig derfor jeg har et svært godt forhold til stebarn og mor. Vi ferierer sammen. Hva er problemet til stemødre egentlig? Man fatter vel at foreldrene har en særstilling hos barna? At manmå trå varsomt. At å være den nye kvinnen kan være en rød klut for barna? Hvorfor er det så vanskelig å skjønne at man skal være veldig forsiktig og tålmodig, og at rollen er krevende? På disse sidene er det så mange sutrete stemødre at det er kvalmende. Også mener de at de har krav på sånn og slik. Finn en mann uten barn hvis dere ikke er villige til å påta dere en rolle som i mange tilfeller er direkte utakknemlig.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2009 #8 Skrevet 24. juni 2009 Er du hi? Det er da måte på hvor mye man skal finne seg i fordi man er en stemor. Endel hensyn må man ta, men en biomor skal ikke kunne styre min nye familie. Alle må da vise hensyn til hverandre. Det er ikke en person som sitter å bestemmer over alt.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2009 #9 Skrevet 24. juni 2009 Slik HI beskriver skal angivelig den perfekte stefar være også. Det er ikke noe lettere å være stefar enn å være stemor i noen tilfeller tror jeg. Hos oss får ikke samboer være med på avslutninger i barnehagen fordi "der skal far være", selv om samboer henter og leverer flere ganger i uka, tar større del i barnet fordi hun er mest hos oss og har vært i livet hennes siden hun var liten baby. Han er også far til hennes lillebror. Men far ekskluderer der han kan. Når far leverer hjemme hos oss har han også bedt om at min samboer ikke viser seg mens han er her - det samme gjelder når vi leverer hos han. Han skal da helst vente i bilen et kvartal unna. Det sykeste her er at far får medhold fra apparatet til å oppføre seg slik! Hvorfor i helvete skal det ikke taes hensyn til at barna faktisk er glad i sine steforeldre og steforeldrene er glade i dem? Hilsen frustrert mamma med to barn og to pappaer å forholde seg til
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2009 #10 Skrevet 24. juni 2009 Joda, det er mange sutrete stemødre, og mange sutrete mødre. Poenget mitt er blant annet at man skal jobbe hardt for å få et godt forhold til barna, helt klart og selvfølgelig! Men fra det til å ALLTID skulle tenke på barnas mor sine følelser i ett og alt, det blir for drøyt. Dessuten så lærer jeg mine barn til å ta hensyn til andres følelser og ønsker, og man skal iallfall ikke hevne seg dersom man føler seg urettferdig behandlet. Slik mange fremstiller ting her, så skal selv voksne stebarn ikke være nødt til å ha respekt for andre, så lenge dette er steforeldre. Jeg tror steforeldre er en berikelse i svært mange tilfeller. Som sagt, så finnes det stemødre fra helvete, men det tror jeg faktisk er unntaket. Og det sies at man vet hva man går til når man blir stemor, det vet man jo faktisk ikke:) Da burde man jo si til foreldre som skiller lag at de vet hva de går til, det vil komme nye partnere etterhvert, partnere man faktisk må ha en viss kontakt med som regel. HI
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2009 #11 Skrevet 24. juni 2009 Jeg tror for mange fedre er det ekstra vanskelig å forholde seg til stefar, fordi de ofte har mer kontakt med ungene. Jeg reagerer litt på det du sier til slutt - at bafrnet har to pappaer, hadde man skrevet det samme om at et barn har to mammaer, så hadde det blitt ramaskrik. Jeg sier ikke at far til ditt barn oppfører seg veldig klokt og bra, bare så det er sagt:) Og jeg skjønner ikke at hjelpeapparatet gir han medhold i slik oppførsel!
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2009 #12 Skrevet 24. juni 2009 Jeg har to barn med hver sin pappa - altså; jeg har to barn og to pappaer å forholde meg til. You see? Grunnene til at far oppfører seg slik er at han ikke er ferdig med meg og at han er sjalu på min samboer både fordi han er sammen med meg og at min samboer ser hans datter mer enn han selv gjør. Jeg forstår at det er tungt, men hvor lenge skal det være greit å være sjalu når man selv har regelrett ødelagt det familielivet man hadde? Til alle som har en alright steforelder i sitt barns liv; SETT PRIS PÅ DET! Du kan ikke velge hvilken partner din ekser velger, og velger de en som setter dine barn høyt, gjenjeld det og sett steforeldren høyt tilbake. Husk; det kunne vært en egosentrisk heks/troll som ikke kunne fordra dine barn og behandlet dem dårlig.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2009 #13 Skrevet 24. juni 2009 sorry:) *klaske seg i panna* Går treigt i toppen i varmen, hehe. Støtter selvføklgelig ikke slik oppførsel hos fedre heller - vannvittig dårlig gjort av han!
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2009 #14 Skrevet 24. juni 2009 Helt enig. Denne holdningen er grunnen til at jeg holder meg unna mine,dine og lignende sider. Er helt latterlig hva enkelte kan lire av seg som en selvfølgelighet og hvordan andre kommer med støttende innlegg. Skulle nesten ha lagd et reality program hvor man "byttet" roller. Tror enkelte hadde fått et nytt syn på stemors rolle og liv gitt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå