Gå til innhold

ang. barselgruppe

Anbefalte innlegg

Skrevet

har dere hatt glede av barselgruppen deres? Hvor mange var dere? Var dere veldig varierende i alder? Hvor ofte møttes dere? Hva gjorde dere? Møttes alle hver gang, eller ble det grupperinger også innad i gruppen? Hvor lenge holdt dere kontakten? Falt noen fra? osv...

Jeg lurer på om jeg skal være med i barselgruppe, eller om jeg skal droppe det... så det kunne være interessant å høre deres erfaringer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

i moin barselgruppe var det bare en annen førstegangsfødende og hun hadde en prematur pga HELLP - så ikke mye til felles med henne. Alle de andre hadde fått sin nr 2. Jeg "hooked up" med et par jenter fra svangerskapskurset mitt som jeg hadde møtt på sånn fysio-svømming under graviditeten. De var på min alder, og i samme situasjon som meg :) Med den opprinnelige barselgruppen var jeg vel bare på de møtene som var satt opp av hs. VI andre tre møttes stadig, nesten 1 gang i uken en god stund vil jeg tippe :)

Skrevet

jeg var i kjempe tvil da jeg fikk invitasjon til første treff på helsestasjonen..

jeg tenkte frem og tilbake og snakket med venninner og de anbefalte å dra og om jeg ikke syns noe om det så hadde jeg hvertfall prøvd og kom ikke til å angre på at jeg ikke dro..

nå er jeg veldig glad for at jeg dro..! det var to som hadde et barn fra før og meg og en til som hadde fått vårt første barn.

vi har stor glede av hverandre og vi lærer av hverandre.. =)

barna våre blir 2 år i juli og i har fortsatt treff =) skal ha treff her i dag faktisk =) går sånn ca 2-3 uker mellom hvert treff.. vi får det til selvom noen jobber osv..

i fjor feiret vi felles bursdag for de og det skal vi gjøre i år og =)

Skrevet

Jeg har vært veldig heldig med min barselgruppe. Vi er 8 stk men det har ikke vært bestandig at alle kan møte så jeg vil si at 6-7 stk har møtt på treff. Vi har hatt treff hver onsdag men har også hatt treff uten barn, enten rekefest eller tur på byen.

Aldersmessig har det ligget på fra 25 år til 40, 3 av mødrene hadde barn fra før. Det har ikke vært grupperinger, heller ikke noe skittprat om de som ikke var tilstede(noe som lett oppstår når jenter samles).

Vi skal treffes 1 gang i mnd når denne perioden er over(skal iallefall prøve).

Anbefaler deg virkelig å satse på barselgruppa, godt å få råd eller gi råd til folk i samme situasjon. Man har mye av de samme problemene å stri med.

Skrevet

Var bare med på barselgruppe med førstemann. Da var vi 5 stk, totalt forskjellige damer. Jeg fikk kontakt med en av dem, som ble en meget god venninne. To av de andre var utlendinger som snakket dårlig norsk og hun tredje var 10 år eldre enn meg.

Greit å være med en gang og se om hvordan det er!

Skrevet

Med førstemann var vi kun samlet som barselgruppe på helsestasjonen.

Med minstejenta ble vi en super barselgruppe. Vi var egentlig 5 stk, men 1 av oss startet å jobbe igjen etter bare noen uke, så det ble vanskelig å treffes for henne.

Vi 4 andre hadde veldig god kjemi. Vi var 3 stk på 31-32 pluss ei på 38-39. Vi møttes 1 gang i uka i 10 mnd. Møttes hver torsdag i 11-12 tiden. De første mnd, før ungene ble mer våkne og ville ligge på gulvet møttes vi på Kafe. Spiste mat og koste oss. Møttes ofte til en times trilletur i forkant.

Etter hvert møttes vi hjemme hos hverandre. Vi rullerte på dette. Da laget den som hadde det litt lunsj og eventuelt litt dessert:) Skravla gikk hele tiden. Vi var stort sett alle 4 hver gang. Vi møttes også bare vi mødrene enkelte kvelder. Til litt ost og kjeks, ut og spise uten barn. Vi hadde julebord og sommeravslutning:)

Alle 4 holdt kontakten i 10 mnd da 2 av dem flyttet til utlandet. Vi 2 andre har fortsatt kontakt ca 1 gang per mnd. Vi kan også ta oss noen trilleturer i mnd eller møtes til en kaffe, men fast ca 1 gang per mnd.

Vi holder kontakt med de andre 2 gjennom mail og tlf, og skal besøke dem i løpet av høsten er planen:) De 2 har fått hver sin nye lille baby etter at vi "gikk fra hverandre" i fjor sommer:)

Vi var 1 førstegangsfødende, 2 andregangsfødende og 1 tredjegangsfødende.

Synes barselgruppa vår fungerte supert. Kjempekoslig. Vi hadde som sagt veldig god kjemi og gikk godt sammen, så det har jo selvfølgelig mye å si:)

Skrevet

Mine gruppe var full av hyggelige damer som hadde masse til felles, bare synd at jeg fallt helt utemom der.

De hadde alle samme type jobb, hus med stor hage flotte biler og i hele tatt.

Som sagt de var alle supre damer, men jeg følte meg fryktelig utenfor og valgte å hoppe av etter et par mnd.

For det ble mye snakk om jobb, fiksing av hage og opp pussing av hjem. og hvor flott det var med den og den bilen.

Og når man leier en liten leilighet, ikke har hage, ikke har bil og har et yrke som er så forkjellig fra deres som det bare går ann, ja da var det vanskelig å finne noe å snakke om.

Naturlig nok var ikke jeg den noen ønsket å gå ved siden av når vi var på tur, ikke fordi de ikke likte meg men fordi alle andre hadde noe til felles med de utenom det å ha fått barn.Så hvis vi var ujevnt nummer ble jeg oftest gående alene (bare mulig å gå to barnevogner i bredden her.)

Jeg ble jo også sittende å høre på andres samtaler mye når vi satt på kafe eller annet sted, siden jeg ikke akkurat hadde mye å si når det var snakk om slikt.

For å være ærlig kom jeg hjem fra disse treffene og følte meg rett og slett mislykket i livet siden alle andre hadde kommet lengre og oppnådd mer en meg. Selv om vi alle lå rundt samme alder.

Når jeg fikk mitt andre barn valgte jeg bort barselgruppe.

Skrevet

Jeg har vært med på barselgruppe alle fire gangene jeg har fått barn jeg, ikke alle som har fungert like bra, men hva har en å tape på å prøve?

Med førstemann var vi en veldig fin gjeng, vi var 4 stykker som var omtrent på samme alder og pratet godt sammen. Nå er dette 8 år siden så vi har ingen kontakt annet enn å bli stående å skravle litt når vi tilfeldigvis møter på hverandre.

Med andremann var vi også en fin gjeng, vi var 5 stykker og tonen var fin. Men de fire andre var naboer og kjente hverandre fra før, så jeg følte meg egentlig litt utenfor, så jeg har ikke holdt kontakten med dem etter at permisjonen var over. Er likevel greit å kjenne dem, noen av oss har barn i samme barnehage og de kommer jo i samme klasse på skolen.

Med tredjemann ble det ingen gruppe, helsesøster prøvde å sette sammen, men vi var bare 3 stykker, hun ene ville ikke og hun andre snakket ikke norsk (og dårlig engelsk) så det ble ingenting.

Nå med fjerdemann er vi en kjempefin gruppe, vi er bare tre stykker, men vi er alle over 30 år og det er to trebarnsmammaer pluss meg som har fire. Vi har jo masse til felles, med både store og små barn, vi har store barn på samme skole og nå like gamle babyer også. Kjemien er topp og vi gleder oss til hvert møte (helsesøster satte sammen to grupper denne gangen, den andre er det 4 mammaer i, alle sammen førstegangsmammaer i begynnelsen av 20-årene, det er visst også en veldig vellykket gruppe)

Så rådet mitt er å prøve, du har absolutt ingenting å tape men masse å vinne. Veldig greit å bli kjent med noen andre mammaer i skolekretsen.

Skrevet

Jeg anbefaler deg å være med på første, andre og kanskje tredje møtet før du bestemmer deg! Veldig hyggelig å finne på noe sammen med andre når du er hjemme i permisjon:)

Vi var fire som møttes på helsestasjonen, men kun to av oss var interesserte i å møtes etterpå. Tilfeldigvis var vi førstegangsmødre og på samme alder - alle fire.

Barna våre er snart tre, og vi har fortsatt kontakt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...