Gå til innhold

hvordan er kroppen din etter endt svangerskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler at maskineriet er ganske så redusert nå etter endt svangerskap! Jeg er 33 år, så jeg er jo ikke helt ung lenger, men jeg har aldri hatt plager som dette før!

- Jeg har en tå som dovnet bort mens jeg var gravid.. Jeg tok det opp med legen, men hun mente det var ufarlig... Nå, etter fødsel, har jeg fått tilbake følelsen i tåen, men nå gjør den vondt!.. Særlig om morgenen når jeg ikke har rørt på den på en stund gjør det direkte vondt å trå på den... Hva kan det være?

- Jeg hadde litt problemer med isjas under graviditeten.... Har aldri hatt noe særlig ryggvondt tidligere, og ihvertfall aldri stråling nedover benet som dette.. Benet sviktet noen ganger på slutten av graviditeten... Nå når jeg bærer rundt på lillemann kan jeg kjenne denne ilingen nedover i benet uten at det gjør veldig vondt, men... det minner meg om at det fremdeles er der..

- Jeg har vonde knær! Særlig det ene kneet, og særlig etter jeg har gått langt med barnevogn... hjelp!... er det ikke bare gamle menn og veldig overvektige personer som har vonde knær?

- Renselsen er over for lengst, men jeg har fremdeles utflod i ganske store mengder.

- Leggkramper fra helvete om natten!

- Føler meg generelt stiv og støl hele tiden...

- Det kosmetiske skal jeg ikke nevne engang!

Vil dette rette seg eller er kroppen min ødelagt?:-/

Hvordan er det med dere andre noen få måneder etter fødsel? Føler dere dere friske som bare det, eller er det vanlig å ha slike plager som dette? Jeg kan jo nevne at jeg gikk opp nesten 30 kg... har gått ned igjen over halvparten (triller turer som en gal - kanskje stølheten kommer av det:-) men, det er vel tungt for kroppen å bære på de ekstra kiloene... jeg bare håper at dette retter seg altså! Noen som kan komme med noen trøstende ord?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk første da jeg var 20, 7 timer etter fødsel satt jeg nede i kafeen på sykehuset og hadde besøk i 2 timer.. 3 dager etter fødsel påstod jordmora på sykehuset at man ikke kunne se på meg at jeg hadde født (altså på kroppen, ikke nedi der).

Så kom jeg hjem..... Renselsen varte i maaange uker, med den fikk jeg urinveisinfeksjon og soppinfeksjon, hadde noen HELVETTESdager da ja.. alt dette samtidig, og da det ga seg gikk blodtrykket mitt dundass. Jeg hadde alvrolig blodtrykksfall når trollet var 12 dager.

Så kom alle kommentarene på hvor flott jeg så ut osv, noe som igrunn kan være sant sett med klær på.

Ellers har jeg strekkmerker på mage, lår, rumpe og pupper.

Jeg har en korsrygg som til stadighet er vond.

Jeg har fremdeles problemer med lavt blodtrykk.

Jeg føler at jeg er "feil" nedentil ennå, men det er visst ikke sånn..

Så kom nr 2 da. Da var jeg 22.

Etter fødsel var jeg i knallform. Kjeda meg mer på sykehuset enn jeg trodde jeg skulle.. Jeg var i superform hjemme og det meste har gått bra.

Hele tiden har jeg vært livredd for nytt blodtrykksfall

Har fremdeles strekkmerker og nå også fått noen nye, overalt..

Har noen magemuskler som ikke strekker seg skikkelig sammen.

Sliter VELDIG med at vekta synker og synker og jeg prøver å holde den oppe.

Er konstant trøtt og sliten, forbrenner alt jeg spiser før jeg har spist det tror jeg og jeg klarer ikke spise mer mat enn jeg gjør. Folk ser jo rart på meg når jeg setter igang, haha..

Ryggen er helt håpløs til tider..

Har til stadighet stikksmerter i underlivet, ennå ingenting er galt ifølge gyn.

Ravner i skjedeåpningen uten samleie 7 mnd etter fødsel (dette var ikke første samleie), ikke en kjeft brydde seg.. så jeg håper det er bra nok til en ny fødsel om noen år.

Puppene mine har snart nådd bakken, bokstavelig talt..

Men faen heller!!! Jeg har verdens nydligste unger og verdens beste samboer så jeg driter i det. Han elsker meg for den jeg er, barna mine er glad i meg for den jeg er, så hvorfor bry seg om de små tinga når jeg har verdens rikeste liv på kjærlighet og glede fra familien min?

Hvis jeg noengang skulle bli alenemamma så skal jeg tenke litt mer over den saken :P

Sanna.

Skrevet

jeg var 27 da jeg fikk min gutt.

Fødselen var tøff. Ingen strekkmerker, hadde bekenløsning som forsvant da ungen var ute. Puppene ser fortsatt flotte ut :)

Har vel faktisk ikke noen plager som stammer fra graviditeten faktisk.

Det er heelt vanlig med mye utflod etter renselsen, det samme opplevde jeg. truseinnlegg ble byttet støtt og stadig, men det går over!

De 12 kg jeg la på meg ble borte etter 3-4 mnd.

Hovedproblemet mitt var at jeg var i fysisk dårrlig form da jeg fødtes, og dette gjorde at jeg omtrent ikke kunne stå oppreist 3-4 uker etter fødselen.. Med neste mann satser jeg på å være normalt i god form :)

De sier t det tar opptil ett år før kroppen er tilbake til sitt gamle etter en fødsel, så smør deg med tålmodighet! :))

Skrevet

Jeg er 31 år og fikk min siste for litt over et år siden og NÅ først kjennes kroppen ut som den var (bortsett fra en og annen hemoride ;-p ).

Skrevet

Var i MYE bedre form etter 2.mann enn førstemann..Var 25 med første og 30 da jeg fikk andre...

Men før jeg ble gravid 2.gang hadde jeg trent regelmessig i nesten 4 år, lagt omkosthold,- og fortsatte under graviditet....Merkelig hvor alle "søthunger" og behov for mat var myyye mindre når jeg i utgangspunktet spiste rikitg...

1.gang la jeg på meg over 30 kilo, andre gang 10.. Og selv om jeg de siste 3 mnd av svangerskapet drev trening som mer lignet "bestmor på ergometersykkel" -hastighet,- og ikke følte at jeg fikk "trent" selv om jeg tråkka i en time hver dag,- så fikk jeg en skikkelig "ettereffekt" etter fødsel..FOrmen steg hver dag den første tiden etter fødsel, og etter en uke var jeg så energisk at jeg mått begynne ut og trille...1/2t første dag, 45 min 2.dag.... 2 turer * 1/2 t tredje dag, og etter det trillet jeg 1 1/2 t hver dag.....Ikke for å ta av ekstrakiloene, de forsvant da ungen kom ut... Mere melk hadde jeg også andre gang..Ikke nok til å gi bare MM da heller, men MYYYE mer enn første gang...

Så vil nok tro at det ikkee r for sent å "bedre" kroppen din heller..Ville ha sjekket opp tåe og evt isjiasen, at det ikke er noe ryggvirvel som er"løs" og som kan bli verre om man trener feil..90% av tilfellene med vond rygg så BØR man trene, til tross for vondt,- men i de tilfeller man BØR ta det mor er det VELDIG vikitg...

SÅ sett igang og spis sundt, men nok og kom i gang med litt "Oppstrammigsøvelser" i tillegg til trening..Knebøy, utfall, sit-ups (etter noen uker selvsagt)og armhevinger,- så har dy styrket de største og viktigste muskelgruppene :o)

Lykke til

Skrevet

7 mnd etter fødsel. Fremdeles får jeg vondt i symfysen om jeg beveger meg på en spesiell måte, eller trener for hardt.

Det kommer knaselyder fra bekkenet og ryggen enda.

Magen er stor enda.

Underlivet ser ikke ut i måneskinn.

Skrevet

Nå er det åtte måneder siden fødsel, og egentlig er det bare kosmetiske ting å snakke om her i gården... Formen forøvrig er fin, men først 3-4 mnd etter fødsel begynte jeg å føle meg helt som før igjen (ks). Ellers:

- lite ks-heng, men fint arr

- mange strekkmerker på magen, men de har begynt å blekne ganske bra

- litt slapp hud på magen, men mye bedre enn jeg hadde trodd det skulle bli!

- 3-4 babykilo igjen enda

- store pupper (ammer), frykter hvordan de kommer til å bli når jeg slutter å amme, men den tid, den sorg...

Ikke så verst fornøyd her i gården. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...