2tette=smil&svette Skrevet 23. juni 2009 #1 Skrevet 23. juni 2009 Jeg fikk utsatt skatteoppgjøret mitt. I april fikk jeg vite hva jeg fikk igjen på skatten, sendte inne oppgjøret mitt med endringer. Tidligere har jeg hattt et enkeltmannsforetak , noe som medfpørte at jeg fikk oppgjøret i oktober. I år fikk jeg se at jeg ble vanlig lønnsmottaker igjen med vanlig innsending. Firmaet mitt er lagt på is og er meldt ut av momsregisteret da jeg ikke har hatt ommsetning. Dette var i forfjor. Regna med at alt var som det skulle ved årets oppgjør. uansett Jeg ringte inn til skattekontoret for å få det bekrefta. Sa hvem jeg var og ba han sjekke om vi fikk oppgjøret i juni. Det skulle vi fordi jeg hadde stoore planer for penga. Ja vi fikk igjen en god del (ca 3 mndslønna tilsammen). jeg måtte være sikker på at oppgjøret kom i juni da jeg skulle bruke dem på diverse. Ny terrasse og masse mere. JADA oppgjøret skulle komme i juni sa dem. Har no brukt opp alt på forhånd og betaling skulle skje no til helga. MEN idag dagen før oppgjøret får jeg et brev fra skatteetaten. Vi får ikke oppgjøret før i 21 oktober da vi ikke er ferdig med å behandle den. Dette er endelig og kan ikke klages på bla bla bla. Jeg fik beskjed at alt var ok og en masse kreditorer venter på penger no. Hva kan jeg gjøre? Er temmelig fortvila her no. Jeg må ha de penga no. Kan ikke ta opp lån for å betale det jeg skylder heller. Skal ringe dem i morgen.
wirre;o) Skrevet 23. juni 2009 #2 Skrevet 23. juni 2009 Jeg fikk også dette brevet. Jeg liker godt å følge regelen om ikke å selge skinnet før bjørnen er skutt. Tror nok du bare må ta runden med kreditorene og si at pengene deres kommer i oktober.
*Rutletutt* Skrevet 23. juni 2009 #3 Skrevet 23. juni 2009 Ja, ville nok tatt en ringerunde til kreditoren dine og forklart situasjonen og bedt om utsettelse.
Norwegian by injection Skrevet 23. juni 2009 #4 Skrevet 23. juni 2009 Fikk samme brev jeg også, heldigvis skulle jeg bare spare mine penger. Det var veldig dumt for dere da, tror ikke man får gjort så mye dessverre.
2tette=smil&svette Skrevet 23. juni 2009 Forfatter #5 Skrevet 23. juni 2009 men hvordan kan dem si en ting og ende opp med noe helt annet ødelegger mye for meg dette Her snakker vi om 50-60000 kr. Ikee bare for meg å skaffe dette på kort varsel. Må vel sende følgende brev til kreditorene: Deres krav om betaling er under behandling og vil fulgt opp innen 21 oktober. Dette vedtaket er endelig og dere kan dermed ikke sende kravet inn til inkasso.
2tette=smil&svette Skrevet 23. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 23. juni 2009 quote: Jeg fikk også dette brevet. Jeg liker godt å følge regelen om ikke å selge skinnet før bjørnen er skutt. Tror nok du bare må ta runden med kreditorene og si at pengene deres kommer i oktober. Vel det var derfor jeg ringte og sjekket først. Hadde planer. og da jeg fikk ok for det satte jeg i gang med masse byggeplaner. Trodde aldri jeg skulle få alt utsatt Hva kan jeg si til skatteetaten? Dette må bare gå igjennom ellers så blir det krise.
Shining Skrevet 23. juni 2009 #7 Skrevet 23. juni 2009 Så lenge enkeltpersonforetaket ditt ikke er slettet vil du få oppgjøret i oktober siden du da er registrert som selvstendig næringsdrivende. Det at du har fått selvangivelse for lønnsmottakere og pensjonister er kun en feil fra Skatteetaten sin side. De har ikke kontroll.
mamman til to gutter Skrevet 24. juni 2009 #8 Skrevet 24. juni 2009 Feilen ligger ikke i at du får pengene i oktober, men at en hos skatteetaten har lovt at du skal få pengene dine i juni før alt er klart. Man kan med et enmannsforetak uten omsetning fortsatt få oppgjøret i juni, så det er ikke sikkert det er det som er årsaken til at du får oppgjøret i oktober, men det er ofte noen vanlige lønnsmottakere også som får oppgjøret i oktober. Kjedelig, men sånn er det og alle kan være uheldige å få pengene i oktober, uansett endringer eller ikke. Som flere sier her, så er det dumt å bruke pengene før man har dem, men jeg skjønner du regnet med at du fikk pengene når han hos skatteetaten sa du skulle få det. Det er to ting du kan gjøre: 1- Ring de du skylder penger og forklar saken og hør om dere kan betalte til høsten, evt det dere har mulighet for å og resten til høsten 2- Lån penger Penger fra skatteetaten får du helt sikkert ikke før til høsten uansett.
2tette=smil&svette Skrevet 24. juni 2009 Forfatter #9 Skrevet 24. juni 2009 Har snakket med skatteetaten idag. Dem sier at firmaet mitt har ingen betydning. Grunnen til at jeg ikke får penger no er at jeg er en av de heldige som skal bli manuellt kontrollert. Saken er egentlig enkel men ettersom dem ikke får tid før oppgjøret så utsetter dem allt til oktober. De de sa i april om at jeg får oppgjøret i juni stemmer også, men noen få ganger så blir noen utsatt for kontroll. Heldige meg. Ettersom jeg er gift så kommer jo seff kona med i dette dragsuget og begge våre skattepeng blir ikke utbetalt. Mitt neste move blir å søke forskudd på utbetalingen og håpe på at den gjør det. Men dette tar sikkert 2-3 uker. Ettersom jeg er skinnblakk no etter alt jeg har brukt så må jeg på sosialen og be dem hjelpe meg med noe. ta opp lån er uaktuellt da dette koster skjorta. kjøpekort er også uaktuellt. dessuten får jeg sikkert ikke mere lån. Merkelig samfunn dette. Begge i jobb og tjener greitt. men med en gang staten lover noe og driter på draget (eller jeg gjør det) så må jeg gå på sosialen for å låne peng eller noe. Kan dem ikke bare kontrollere oppgaven min da og utbetale penga mine. Tar dem 2 min og gjøre det. Har en ganske enkel selvangivelse men tillegg kun på reisepeng.
3b@rnsmor-30* Skrevet 24. juni 2009 #10 Skrevet 24. juni 2009 vi har fått akkurat samme beskjedene..... men vi søkte i utgangspunktet om 1 mnd utsettelse på leveringa, og da kunne det hende at den ble utsatt til oktober... så var litt forberedte..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå