Gå til innhold

Dere som har litt peiling på SUSHI! Og andre mat-mennesker. :-D

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bruker å lage sushi med jevne mellomrom. Vi elsker det begge to, og har mange venner som også er sushi-entusiaster.

Men denne gangen er det mannen min som har handlet inngrediensene, og han kom jammen hjem med frossne vakumpakkede fiskefileter fra frysedisken.

Vanligvis kjøper vi salma-laks og fersk fisk som vi fryser lett selv før vi lager sushi av den. Ser liksom ikke for meg at disse frossne greiene blir like bra. Men jeg er kanskej bare sær?

Blir frossne vakumpakkede fileter fra frysedisken like godt som fersk fisk fra ferskvaredisken????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sist jeg sjekket var det faktisk et krav at fisk som brukes til sushi på norske restauranter har vært frosset fordi dette tar livet av parasitter, så forhåpentligvis har du spist mye sushi laget av fisk som har vært frosset ;-)

Skrevet

Ja selvsagt fryser vi fisken. Jeg skriver jo også at vi bruker å gjøre det. :-)

Men i hodet mitt er det i hvertfall kvalitetsforskjell på vakumpakket fisk fra frysedisken og fersk fisk som vi fryser selv.

Noen som vet?

Skrevet

Bruker å funke fint med laks og tunfisk i hvert fall.

Skrevet

Det er laks og kveite som er fra frysedisken. At det går fint har jeg ingen tvil om, men blir det like bra smaksmessig?

Hadde det vært bare oss så hadde jeg blåst en lang marsj i det, men vi skal ha seks venner på sushi så jeg vil at det skal være så godt som mulig.

Skrevet

Ja, jeg synes ikke det er noen nevneverdig forskjell på fancy laks og vanlig laksefilet. Kveite har jeg ikke forsøkt i den formen.

Skrevet

Kommer an på hvor dere kjøper fisk. Ofte har fryst fisk bedre kvalitet enn den ferske fra fiskebutikken. Det er ofte trist lesing når matilsynet er ute i ferskvarediskene. Så det går igrunnen ikke an å svare på spørsmålet:)

Jeg har kjøpt en et par fiskekasser som er filetert og fryst på feltet, og de smaker bedre enn mye av den "ferske" fisken jeg får i Bergen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...