Gå til innhold

ang jobb.. noen råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg fikk meg ny jobb på sykehjem(vikar som hj.pl), og sa i fra at jeg var gravid.

har hatt en del plager med ryggen den siste tiden, nederste i korsryggen. har sagt i fra på jobb... og sagt at jeg vil roe ned kanskje jobbe 50prosent. men får ingen svar.

så nå vet jeg ikke hva som skjer. har dere noe råd.. ?

er altfor tidlig med sykmelding. jeg er bare 13 uker...

har aldri hatt ryggplager før.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du har så store ryggsmerter at du ikke klarer å utføre jobben din er da sykmelding helt på sin plass, uavhengig av hvor langt du er på vei?

Arbeidsplassen plikter å tilrettelegge for deg som gravid, men du kan ikke bare droppe halve stillingen (forutsatt at du jobber fullt i utgangspunktet) uten sykmelding/innvilgede svangerskapspenger.

Skrevet

jeg har ingen stilling der. legen rådet meg til å jobbe ikke mer enn en halv stilling. men med tungt stell så funker det dårlig også. så får snakke med han igjen. vil ikke sykmelde meg men samtidlig vil jeg ikke ødelegge ryggen heller. får så dårlig samvittighet siden jeg ikke har vært der så lenge...

er vel samvittigheten som tar over fornuften når det gjelder jobb. endelig kommet til et sted jeg elsker å jobbe:) men snakker med doktoren igjen i hvertfall.

Skrevet

Kjenner meg igjen i det du sier med dårlig samvittighet.

Det beste er å snakke med arbeidsgiver, forklare situasjonen og kanskje komme med noen forslag over hva du selv føler du kan gjøre. Hvis sjefen ikke tilpasser arbeidsforholdene for deg, går du bare til legen og får sykemelding.

Sjefen min er skikkelig forståelsesfull, noe som gjør at jeg klarer å fortsette jobben.

Lykke til ihvertfall. Ingen takker deg hvis du blir utslitt og syk.

Skrevet

etter jeg har sagt at jeg har vondt i ryggen, har jeg ikke hørt noe mere i fra jobben... jeg har ringt men sjefen tar ikke telefonen;( så det ser ikke helt bra ut. skal til doktoren 2/7, høre hva han sier..

er så lei av å bli behandlet dårlig på jobb.

Skrevet

Syns du bare burde ringe legen din og sykemelde deg fult. Og jeg ville ha gjort det i morgen. Nytter ikke med dårlig savittighet i et slikt yrke. Det er tunge stell, og det blir forventet at du skal utføre din del av arb oppgavene. Ellers risikerer du at de andre blir sure, fordi de blir slitne.

En annen ting er at du ikke har fast jobb nå, og kanskje du blir skviset ut av arb giver? Da vil jeg bare anbefale sykemelding, ellers så står du der uten inntekt. Og permisjons grunnlaget ditt går kanskje kraftig ned?

Tenk heller på deg selv! Det er sommertid, og ofte blir det mye tøffere forhold å jobbe under.

Lykke til

Skrevet

sant det, du har helt rett artica.. ringer doktoren i morgen tidlig jeg..

men jeg har ikke jobbet dr i to mnder,vet må ha jobbet der i to mnder for å få sykepenger fra arb.giver. har jeg fortsatt rett på noe som helst slags penger? skal jeg dra på nav?

Skrevet

Er du sikker på at det er to mnd? Jobber i staten og jeg tror vi har bare to uker for sykemelding, men noe lengere for egenmelding.

Skrevet

Det er uansett bare de første 16 dagene arb giver bet lønn, så overtar Nav sykepenge utbet dine. Har du ikke opparbeidet deg grunnlaget for sykepenge utbet fra arb.giver, bet Nav et gjennomsnitt av det du har tjent de siste 10 mnd.

Ring og sjekk med Nav, så slipper du å fundere i alle reglene.

Skrevet

takk for all hjelp:) drar til doktoren nå:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...