Gå til innhold

Hjelp- kan jeg spise ben &jerry is???? (samme som 2. tri)

Anbefalte innlegg

Skrevet

kjøpte meg en stooor boks med "vanilla ice cream witch chunks of chockolate chip cookie dough" på butikken i stad, koste meg med en stoor skål....da jeg plutselig kom på . HJELP denne isen er jo amerikansk!!! kan jeg spise den? står ikke om melken og fløta er pasturert eller hva det heter, står kun : kondensert skummelt melk...noe jeg ikke tror er det samme..

klarer ikke se noe på nettet om det heller....huff ble redd for listeria jeg nå!!!! det drepes jo kun ved vame behandling.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kondensert melk er varmebehandlet. Melka blir varmebehandlet opp til 85-90 grader slik at bakterier drepes, noe av vannet i malka fordamper, og sukker tilsetter for å øke holdabrheten på den kondenserte melka. Funnet på wiki om hvordan kondensert melk produseres:

"Raw milk is clarified and standardized, and then is heated to 85-90°C for several seconds. This heating destroys some microorganisms, decreases fat separation and inhibits oxidation. Some water is evaporated from the milk and sugar is added to approximately 45%. This sugar is what extends the shelf life of sweetened condensed milk. Sucrose increases the liquid's osmotic pressure, which prevents microorganism growth. The sweetened evaporated milk is cooled and lactose crystallization is induced."

Så jeg ville ikke bekymret meg så mye for den isen. ;)

Skrevet

Ja selvsagt kan du spise isen! :-) (For øvrig min favorittis også). Melk må jo pasteuriseres. Jeg tror bare det er ift ost at dette med upasteurisert kan være et problem, og da som regel utenlandske oster.

Skrevet

takk for svaret jenter :o) da kommer isboksen ut av frysern igjen :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...