Gå til innhold

hvordan skal jeg betale for alt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er snart alenemor. tjener 20 000 netto i mnd.. har hus og studielån og betaler nå også ca. 30 000 for noen nettstudier jeg begynte på før jeg ble gravid. far vil ikke hjelpe til noen ting.

når regningene mine er betalt har jeg akkurat nok til mat, men ikke klær og andre ting. har ikke hatt råd til å kjøpe meg gravidklær engang. går alltid i kjoler og joggebukser. det er jo greit. jeg klarer meg, men hvordan skal jeg betale for alt barnet trenger før det blir født? får ikke noen offentlig hjelp siden jeg har inntekt, kun permisjonspengene. jeg klarer ikke å glede meg til barnet kommer. vet ikke engang hvordan jeg skal få henne hjem fra sykehuset uten vogn eller bilsete. har ingen familie som hjelper.

jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. hater livet mitt

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg av en 20 kr her og en 50 lapp der ,når du panter flasker legger du det tilside til babyen ,Kjøp brukt på finn ,gå på gi bort siden på finn ,mange som gir bort baby ting der .

Skrevet

Du kan få utsatt studielånet, få avdragsfrihet på huslånet eller legge til litt på låmet så du kan kjøpe det den lille trenger. Kontakt nav og be om hjelp til å se over økonomien og for å finne ut hva du kan gjøre.

Skrevet

Du kan alltids spørre her inne om noen har noe å arve bort? er mange som vil gi ting til folk som trenger det:) jeg bruker mitt selv nå, hvis ikke skulle jeg ha hjulpet:) legg inn et innlegg på skravlesiden om noen har noe. vet iallefall at det var en del her for litt siden som hadde masse utstyr å gi bort:)

Skrevet

Hva faren vil eller ikke vil er revende likegyldin. Han skal betale barnebidrag. Ta det gjennom NAV.

Selv om du jobber har du rett på noe i OS.

Kjøp ting billig på finn.

Kanskje du får litt av foreldrene dine.

Har du venner du kan arve barneklær fra?

Mange gir også bort barneklær gratis.

Skrevet

Hei! Kan du sende meg en pm? Jeg har en bilstol stående som jeg tenkte å selge bare for å bli kvitt, men hvis du vil kan du heller få den? Er det gutt eller jente du har i magen? Jeg kan nok skrape sammen endel klær til deg også hvis du godtar brukt tøy :)

Babyen din trenger ikke så mye i starten, egentlig bare din kjærlighet. Så jeg syns du bare skal kose deg og prøve å glede deg selv om det er vanskelig.

Trøsteklem fra

Skrevet

Hvis du venter gutt har jeg mengder av gutteklær i str 0-1 år, send meg en PM, så kan vi ordne med at du får overta hvis det er aktuelt

Skrevet

Jeg har også endel klær til både jente og gutt. Hvis du vil ha enda mer så kan du jo sende en pm:) Fikk så vondt av innlegget ditt og vil også gjerne hjelpe deg litt om du trenger klær.

Skrevet

takk for alle som har svart meg. det er godt å høre at noen bryr seg.

jeg har allerede snakket med banken. får ikke avdragsfrihet siden jeg har lånt 100% av beløpet. snakket også med nav, men det hørtes ikke ut som jeg får noe hjelp der pga inntekten min. håper å kunne utsette studielånet.

kontakter dere som har noe å gi bort. det hjelper veldig :)

Skrevet

heisann.

fikk ondt i meg når jeg så innlegget ditt. vet selv hvordan det er når økonimiske problemer og bekymrinmger kan ta overhånd når man venter barn...

har selv en datter på 2 mnd som opptar alt av barneutsyr, men hvis du har mulighet så lag en liste over ting du trenger. vet at vi skal ha klær og litt ekstra småutstyr liggende som vi kan avse...

studielånet kan du utsette kjære deg. tilsammen skulle man kunne utsette det i 6 år, men du søker elektronisk for tre mnd av gangen. er bare å logge inn på din side på lånekassen og så søke på betalingsutsettelse.

i tillegg skal barnefar betale barnebidrag - den kan han ikke lure seg unna. da får han staten på nakken! du kan også søke om bostøtte fra din kommune. det er for barnefamilier som sliter litt med utgifter, og er ikke vanskelig å få.

Skrevet

Få bytta boliglånet til startlån i kommunen. Få søkt om bostøtte. Husbanken.no

Har du dobbel barnetrygd?

Du har også sosialkontoret du kan søke hjelp hos. De vil gå igjennom økonomien din. Men du skal ha støtte opp til minste nivå. Om du etter at du har betalt hus og strøm, sitter igjen med mindre enn sosialhjelpssatser har du rett på mellomlegget. Du kan også søke omhjelp de månedene du har store ekstra utgifter.

Dette har sosialkontoret plikt itl å hjelpe til med.

Skrevet

Jeg har også hatt det trangt økonomisk i perioder av livet og vet hvordan det er. Bor du i Oslo eller deromkring? Vi har en barneseng å avse, samt et stellebord jeg ikke tror vi kommer til å ha bruk for (muligens andre ting også, jeg kan sjekke boden).

I tillegg vet jeg snart om jeg har guttetøy å avse (sannsynligvis jente i magen min og jeg har termin i morgen) + nøytralt i str 50 (fikk ikke brukt str 50 sist og tviler på at det blir bruk for det denne gangen).

Skrevet

skal sjekke det med lån fra kommunen.

nav sa at jeg ikke engang kan søke om barnebidrag eller barnettrygd før barnet er født. så rett etter fødselen må jeg til nav og søke om det.

jeg får heller ikke bostøtte før barnet er født. problemet nå er å klare seg de første måneden til disse ekstra pengene som er til barnet kommer.

Skrevet

Dette er ikke vondt ment, men for en tid tilbake var det noen som "svindlet" til seg store menger barneutstyr som tilsammen var av stor verdi nettopp på denne måten. Så hi, jeg syns at du skal forsikre disse som er så behjelpelige med ting til deg at du faktisk er til å stole på ved å gi dem navn og opplysninger ol :)

Skrevet

Du kan gå over til skatteklasse 2 med en gang. Det vil vel hjelpe med litt mindre skattetrekk hver måned?

Og så kan du få den reduserte overgangsstønaden fra 2 måneder før termin. Overgangssstønad har du rett til så lenge inntekten er under hvertfall 360 000 brutto i året. Tror dette inntektsbeløpet blir høynet nå i disse dager til rundt 380 000.

Bostøtte har du for høy inntekt til å få nå, men hadde du ingen eller mye lavere inntekt i fjor, så kan du søke med ligningen som grunnlag.

Skrevet

Du kan søke før, så lenge du sender fødselsatest med en gang ungen er født... det gjorde jeg og min vennine og vi bor i forskjellige kommuner. men er mulig det er anderledes der du bor da:) jeg er ingen nav ekspert;)

Skrevet

Hei hvor bor du?

Jeg har en vogn.. som du kan få veldig billig :) med bag og alt.

Brukt til et barn. Har vært lagret ute en stund men er fult brukbar.

Send pm om du er intresert :)

trøsteklem

Skrevet

det var ikke meningen å spørre noen om hjelp til å skaffe meg ting. de som vil hjelpe til er bare snille. innlegget er ment for å få delt det jeg har i hjertet med noen andre siden det er så vanskelig å snakke om økonomiske problemer med folk som kjenner meg og jeg må omgås med. også få råd fra andre, flere hjerner finner bedre løsninger enn en hjerne.

hvis meningen var å skaffe meg ting, da hadde jeg bare spurt om noen har noe å gi bort. er ikke det lettere tror du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...