Gå til innhold

Når begynner to-språklige barn å snakke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alstå, der hvor foreldrene snakker hvert sitt språk til barnet.

Min går i norsk barnehage, jeg snakker norsk til han, pappaen snakker engelsk til han og jeg og pappaen snakker engelsk sammen.

Nå er mini snart 2 år, og jeg synes han sier sååå lite. Vet jo at de må lære masse mer enn de som bare lærer norsk.

Når begynte deres tospråklige å snakke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig individuelt. I barnehagen der mine to barn går er det flere tospråkelige, og et tre språkelige barn. Hun som er trespråkelig snakket alle tre språkene perfekt, da hun var 2 år, men jeg tror hun er unntaket.

Det kommer nok litt ann på hva slags metoder dere bruker og hvor konsekvente dere er. Mine har ikke vært tidlige ute med å snakke. Når de var tre år snakket de i setninger og forsto omtrent alt, men valgte seg et språk og snakket lite det andre språket.

Det er uansett ikke unormalt at en 2 åring ikke sier så mye.

Skrevet

vi har det likt som dere, jeg er norsk og pappan er engelsk og vi snakker engelsk sammen.mini we 2 år og snakker som bare det, men 99% av det som kommer ut av han er norsk.han forstår alt av det pappan sier,men snakker ikke særlig mye engelsk enda, bare litt mere når jeg ikke er der.

han begynte å prate litt da han var ca 1 år og 8-9 mnd, men i det siste mnd har det eskalert noe utrolig.

det sies at tospråklige barn kan være litt tregere enn de med bare ett språk, så ikke bekymre deg .om han forstår det dere sier så er det det viktigste sa helsesøstra til meg, da har han forståelsen, så kommer språket senere.ikke uvanlig at de kan bli rundt 3 før de begynner å snakke, de har jo tross alt dobbelt så mye "jobb" som de med ett språk!:)

lykke til!

Skrevet

Heisann, jeg har ei datter på 18 md, jeg snakker både polsk og norsk til henne og pappaen snakker norsk ( prøver å snakke fransk av og til men kommer ikke alltid like naturlig så det blir lite) Hun forstår ganske mye på begge språk og sier ord på begge språk. Tror kanskje det kan være individuelt fra barn til barn, hun begynner i barnehagen i august så regner med at norsken kommer rimelig raskt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...