Gå til innhold

Noen her som er medlem av Jehovas vitner, Smiths venner o.l.?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller kjenner noen-

I så fall; ble dere med frivillig, i voksen alder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er oppvokst i Smiths venner, men er ikke medlem lenger nå.

Vil anta at ihvertfall i Norge er vel rundt 95% av medlemmene vokst opp i Smiths venner, mao ikke så veldig mange som blir medlemmer "utenfra".

Gjest Mylian&A.V+2til:-))
Skrevet

Mange av de er medlem etter å ha blitt kjent med menigheten i voksen alder, ja. Jehovas vitner.

Skrevet

Mylian&A.V+2til:-)),

Ser på profilen din at du er 11 år...Du er tidlig ute.. ;-)

Skrevet

Jepp... Noen må jo det:-)

Skrevet

Er det noe problem å melde seg ut av Smiths venner?

Ser dere på Jehovas vitner, Smiths venner o.l. som sekter?

Skrevet

Det er ikke et problem om du ikke er døpt.Du døper deg som voksen og tar et valg og vet hva du går til.

JV er ingen sekt.

Skrevet

Jeg var med i JV, men meldte meg ut da jeg var 15 år.

Skrevet

Hva med utmeldelse av Jehovas vitner, er det en enkel prosess..? Andre Jehovas vitner har ingen problemer med at noen melder seg ut?

Skrevet

Hvis du med problem mener å miste kontakt med familien utenom på et helt overflatisk og plan, og å miste hele venne/omgangskretsen, så ja.

Så vil jo selvsagt de som er ledere og som mener dette er det eneste rette forsøke å få deg til å omvende deg igjen...

Men rent praktisk er det ikke noe problem, bare å slutte å gå på møter etc. Ikke noen "ritualer" å gå gjennom eller kontrakter som må avsluttes.

Det er psykisk sett en slitsom tid. men en jo da avveie hva som sliter mest... være medlem og ikke føle det er riktig på noen måte, eller å følge hjertet og egen overbevisning.

Jeg mener Smiths venner er en sekt, de som er medlem er neppe enig.

Skrevet

Man blir jo lei seg når andre melder seg ut. Er jo ikke noe hyggelig. Ingen blir "utstøtt" eller "utmeldt" uten å ønske det selv. Man er alltid velkommen tilbake.

Skrevet

Det er jo sånn det oftest er; de fra utsiden ser det på en ganske annen måte enn de som sitter fast på innsiden.

De fleste religiøse fanatikere nekter jo å se virkeligheten innimellom (eller ganske ofte), og fakta + vitenskap blir feid vekk.

Ordet "sekt" i seg selv har jo forskjellige definisjoner, men jeg ser på ganske mange lukkede trossamfunn som sekter. De to nevnt over, blandt annet.

Skrevet

Jeg ble aldri døpt så det ble ikke en stor greie når jeg gikk ut. Men jeg var udøpt forkynner så en vanskelig prosess var det jo.

Familien min ble fryktelig lei seg, og min far sluttet å være en av de "eldste" fordi han mente selv at dersom han ikke greier å få hans egen datter til å være medlem så er han ikke bra nok til å undervise de andre i meningheten. Noe jeg mener er feil. Han er og har alltid vært veldig flink til å lære bort.

Jeg mistet alle vennene jeg hadde "innenfor" så det var jo en vond periode, for de var jo mennesker jeg hadde kjent fra jeg ble født.

Jeg beholdt kontakt med min familie siden jeg fortsatt var så ung at jeg bodde hjemme. Merket ikke noe forskjell fra min familie. Heller ikke den dag idag hvor jeg er blitt voksen.

Skrevet

Slike sekter er rett og slett HJERNEVASKING!!! Går på døra til folk og gnåler med budskapenen sine.. Få seg et liv spør du meg..

Skrevet

saklig og kunnskapsrikt innlegg. BigHorn...

Skrevet

Jeg er også jehovas vitne ;)

Har tatt et valg i nokså voksen alder, aldri angret på det...

Vi et ingen sekt nei ;)

Skrevet

Det er min ærlige mening om slike folk. Har et par ganger fått de på døra og fått tilsendt brev fra JV..Greit nok at de har troen de har,men kom F&%¤& meg ikke på døra mi og prøve og "frelse" meg!!!!!! Jeg respekterer andre religioner så lenge de holder det for seg selv og ikke er til plage for andre!!

Skrevet

Det var da svært så hissig :)

Kommer faktisk ikke for å frelse deg, kommer bare for å fortelle hva som står i bibelen. Jehovas vitner følger jo bibelen, og der står det at vi har et ansvar å fortelle om det... Men det pleier jo ikke være verre å si til de som kommer, at du ikke er interessert :)

Men vi respekterer jo de som ikke vil høre... :)

Skrevet

Jeg må bare spørre deg om noe Mylian&A.V+2til:-))....

Er du medlem selv eller kjenner du noen som er det?

Den erfaringen jeg har om Jehovas vitner fra innsiden er en helt annen enn du beskriver. Du beskriver det slik Jehovas vitner beskriver seg selv offentlig. Veldig ''hjertevarm'' og aksapterende. Men innsiden er etter min erfaring helt annerledes.

Jo.. man blir fryst ut, om man melder seg ut. Jeg har blitt fortalt at de skal være som døde for dem. Men utad hilser de stivt, for å holde fasaden.

Om noen får barn utenfor ekteskap, må de stå og be om tilgivelse for sine synder foran alle de andre og ydmyke seg.. Dette skjedde også en i familien min.

Jeg har en svært vond fortid med Jehovas Vitner. Og bare jeg skriver om det nå, blir jeg nesten uvel med alle minnene som dukker opp. For å si det sånn er jeg veldig glad for at jeg klarte å bryte løs.

Om man følger pipen deres helt og holdent er det så klart en flott sekt ( de liker ikke å bli kalt det, men det er det de er etter definisjon), men har man egne synspunkter eller en vilje som viker litt fra det dem setter viktig, begynner fasaden å sprekke innad.

Om det finnes en gud, håper jeg han er en snill og god gud. Og det er absolutt ikke denne.

Beklager at jeg har en helt annen erfaring enn deg, men følte det ble feil å ikke skrive noe nå.

Skrevet

JV har skremt meg så til de grader da jeg så hva som skjedde med min venninne.

Hun er født inn i det. Det er så trist. Hun har blitt fullstendig kappet hånden av. Har ikke sett familien sin på flere år. Blitt tante til flere barn hun aldri har fått se osv.

Jeg tror det er forskjeller rundt forbi og blant JV. Dette har jo skjedd og er ikke løgn! Hun er heldigvis med i en gruppe som har blitt utstøtt. De har virkelig hatt stort behov for hverandre i disse årene etterpå.

Hun sto for valget sitt, selvom "de gamle" mente det ikke var rett. Hun er nå gift og fått sin egen familie. Heldigvis!

Er det rart man kan bli litt skeptisk?

Alle JV jeg har snakket med i ettertid har "aldri hørt på maken". Det provoserer meg ørlite grann siden mange utenfor er fullstendig klar over at slikt har blitt praktisert ved flere anledninger.

Uansett, skal ikke dra alle over en kam, men det er ikke bare gull og grønne skoger i JV altså!

Skrevet

Vet om flere som er Jerhovas Vitner, og noen som har brutt ut. Den sekten bekrefter dessverre alle mine fordommer...

Skrevet

Selvfølgelig er det en sekt, både smiths vnner og JV. Grusomt kvinnesyn har de også! Kjenner flere som har vært med eller er med og det er ikke et pent syn. Hjernevasking på høyt nivå!

Skrevet

Hvis noen er oppriktig interessert i å lære om Smiths Venner (Den Kristelige Menighet) vil jeg anbefale å lese saklig informasjon før man gjør seg opp en mening - www.brunstad.org er en fin og oversiktelig side.

Skrevet

De følger vel strengt tatt ikke Bibelen, men sin egen vridde versjon ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...