Gå til innhold

Ang jobbintervju!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat hatt jobbintervju på tlf. Var en helt ny erfaring både på tlf og jobbintervju i forhold til utdannelse.

Vel følte jeg kunne svart bedre, som sikkert alle føler etterpå.

Til slutt sa de at jeg hadde gjort et godt intervju. Betyr dette at de synes jeg var så bra at jeg nå kanskje får jobben? Eller er dette vanlig tilbakemeldinger å få?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får du tilbakemelding om at du har gjort et godt intervju, betyr det at firmaet ikke har avskrevet deg nå, men at du fremdeles "deltar i konkurransen". Så nå blir neste runde (om arbeidsgiver opptrer seriøst) å veie det arbeidsgiver vet om deg (på godt og vondt) opp mot de andre kandidatene som er intervjuet og "gjorde et godt intervju". Etterpå kan du regne med at den beste/de to beste blir innkalt til et virkelig "grillintervju" på et par timer eller så (her bør du VIRKELIG være forberedt, om du skulle bli innkalt til et slikt!). Og vær forberedt på at her blir du ikke intervjuet av EN person men kanskje av både 3, 4 og 5 (ofte mest i det offenlige). Personalsjef, personalmedarbeider, faglig overordnet, en kollega, en "ansattrepresentant" (i det offenlige), daglig leder (i mindre bedrifter), en ekstern rådgiver......

Etter dette intervjuet vil vanligvis arbeidsgiver gå "i tenkeboksen" et par dager (mer hos en stor arbeidsgiver, hvor mange skal ha et ord med i avgjørelsen), sjekke referansene grundig og så innkalle EN kandidat (to om arbeidsgiver føler seg rimelig usikker på om ønskekandidaten vil akseptere vilkårene firmaet kan tilby) til et tredje intervju. Kommer du SÅ langt er signalet: "Vi VIL ha deg, om vi bare blir enige om vilkårene for en ansettelse". Så her er ikke spørsmålene så mye knyttet til dine kvalifikasjoner, men mer en samtale om på hvilke vilkår det er interessant å tilby/bli tilbudt en kontrakt.

Blir dere enige på dette tredje intervjuet om at de vilkårene firmaet kan tilby er vilkår du kan tenke deg å akseptere, skal du ikke se bort fra at det blir tatt en times "intervjupause" (i mange tilfeller med en skikkelig omvisning på bedriften) og at du så får en kontrakt med deg hjem for lesing/signering/retur innen X dager!

Lykke til videre!

Skrevet

De var 4 stk på dette intervjuet. Så vil si jeg har vært gjenno disse fasene egentlig. Det blir uansett spennende å se. Skulle få svar i løpet av uken. Jeg er bare så spent på hva "du har gjort et godt intervju" mentes med. OM jeg faktisk ble virkelig vurdert som ønsket til stillingen eller hva.

Skrevet

hva slags jobb var det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...