Gå til innhold

er det st.hans idag?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja og nei!

St Hans' dag er i morgen, St Hans' aften er i kveld. Og slik mange feirer julaften mer enn juledag, feirer mange også St Hans' aften mer enn St Hans' dag. At St Hans' dag ikke er fridag (det er 200 år siden den var det!) gjør vel også sitt til at man foretrekker å feire St Hans' aften!

Skrevet

Hvorfor feirer vi st. hans?

Skrevet

Bursdagen til døperen Johannes.

Skrevet

St Hans (eller på norsk: Jonsok, av Jonsvåka) feires til minne om døperen Johannnes' halshugging. Du finner beretningen i Bibelen, Matt 14, 1-12.

Skrevet

hvordan feirer man st.hans?

Skrevet

På same måte som jul er midtsommarfesten ein gammal heidensk tradisjon. Han blei feira med leik, dans, drikk og ulike skikker med heidensk opphav. Rundt reformasjonen på 1500-talet gjorde kyrkjer og styresmakter mykje for å stoppa det dei såg på som ei umoralsk feiring. Tradisjonen blei noko svekka i land som Danmark-Noreg og Storbritannia, men heldt seg betre i Sverige, Finland, Estland og Latvia.

I Noreg var Jonsokdagen offentleg heilagdag etter Kristian den femtes norske lov, under namnet St. Hans Babtistæ Dag. I kyrkjene vart det preika over Evangeliet etter Lukas, 1. kapittel versa 57 - 79 Johannes vert fødd og Sakarjas lovsong. Dette vart oppheva frå 1771 ved Festdagsreduksjonen, men nokre stader i Noreg, mellom anna i Vestfold, har Jonsokdagen vore fridag opp til våre dagar.

Skrevet

Vel, 1242, St Hans dag ble innført av kirken som dag på 200-tallet, så å knytte den til den gamle hedenske midtsommerfesten f eks vikingene feiret blir litt søkt. Men selvsagt, det var jo "praktisk" for kirken at dagene falt på samme tidspunkt da Norge ble kristnet på 900-/1000-tallet.

Og: "...fridag opptil våre dagar" vil nå helst si "friddag opptil like etter krigen". Men det stemmer at en del steder i Vestfold har hatt (og har sikkert enda) tradisjon for å legge en feriedag til St Hans' dag.

Skrevet

Kirken har lagt markeringen for døperen Johannes akkurat et halvt år før Jesu fødsel. Ifølge filosofen Augustin la kirken markering den 24. juni for å fordrive den hedenske feiringen knyttet til solsommerverv.

Skrevet

Også snur sola i dag. Så i kveld er det den lyseste dagen/kvelden i året.

Nå går det mot vinter igjen... :-)

He he...

Skrevet

At Augustin er kjent som filosof var ukjent for meg (og jeg trodde jeg kunne min historie "over middels"), men jeg skal foreløpig ikke bestride din påstand, 1304! Først må jeg få undersøke saken nærmere. Men at Augustin først og fremst er kjent som en av kirkens betydeligste biskoper, og at det er som dette han er allment kjent, burde du vel (også) nevnt?

Jeg er kjent med Augustins begrunnelse for datoen, men andre, like betydningsfulle menn i kirkens historie, har gitt andre begrunnelser. Hva som var den EGENTLIGE årsaken får vi vel aldri vite så lenge vi er her på jorden...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...