Gå til innhold

Argh.. Hvorfor gjør ikke foreldrene noe med dette??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor på landet og har mange muligheter hva angår "ulovlige fritidsaktiviteter" ala crosser, firhjuling, mopeder, snøskutere osv.

Og for mitt vedkommende så kan hvermannsen gjøre som de vil på egen eiendom. MEN når 18 åringen kjører bajas med crosseren sin på grusveien her. Og utsetter seg selv, og ikke minst andre, for fare - da blir jeg sinna og aller mest redd!

For søndag kom jeg kjørende med bil, rolig og avbalansert som vanlig i ca 30 km/t oppover grusveien (som også er smal - dere kjenner til de) mot meg kommer plutselig nevnte 19 åring i full fart. Han får panisk trykket inn bremsen og skjeiner mot meg - med null kontroll. De fleste vet vel hvordan sykkelen reagerer på bråbrems på grus!? Jeg ble livredd og hold på å kjøre i grøfta. Etterpå blei jeg så sinna som jeg blir når jeg opplever sånn idiotikjøring.

Dette var da min "kjære" nabo. Og igår var stå den samme, han kjørte opp og ned veien her med crosseren sin, slurrra og sladda uten noe interesse for at andre folk kan/vil ferdes på veien. En liten halvtime tidligere hadde mine to mindre søskenbarn på 4 og 6 år vært ute og lekt ved/i veien. Og hvem vet hva som kunne skjedd hvis han ikke hadde sett ungene?

Da jeg da møtte gutten igjen så fikk jeg stoppet han og sagt at jeg syns det var utrolig dumt gjort av han og kjøre sånn på veien her hvor det er mye barn. Og at jeg gjerne vil kunne gå tur med vogna uten å være redd for å måtte kaste meg ut av veien for han. Og at det hele toppet seg med at han holdt på å kjøre meg ned. Fikk et "åh?" og et "javel" til svar.

Hvor er foreldrene hen? Hvorfor kan de ikke kjøre på egen eiendom? De eier MYE skog og jorder! Men istede så skal de altså kjøre på veien og være til fare for seg selv og andre. Ikke er det det minste lovlig å kjøre crosser på veien heller. Ikke er han den eneste nedover veien her som har "slappe" foreldre. Det finnes tre gutter i 8 -11 årsalderen som kjører på veien her med både crosser og firhjuling. Gjerne uten sikkerhetsutstyr og absolutt uten tilsyn fra voksne.

Oj, dette ble langt. Men jeg blir altså så negativt engasjert når jeg blir så redd og sinna. Og har sagt klart fra til samboer (som er veldig pro motorsport) at sånn får IKKE Magnus lov til. Han skal få lov til å drive på med motorsport men KUN med tilsyn og på dertil egnet plass. Og han var heldigvis helt enig! :)

Hva syns dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva en 18/19-åring gjør er vel ikke nødvendigvis foreldrenes ansvar.

Ring politiet når han holder på? Dokumentér gjerne med video.

De andre ungene du nevner er også en politisak.

Skrevet

Et tips fra oss som bor i by'n:

Til og med på landet må politiet ta en anmeldelse alvorlig. En nittenåring bryr seg kanskje katta om hva foreldrene måtte mene, men det kan jo hende han synes det i det minste er flaut å bli politianmeldt ..

Skrevet

du får ta en prat til med han da å blir det ikke bedring anmelder du han..?!

at han synes deg er kult å gøy o.s.v (vi har da alle vært unge å vågale,hehe) er nå så..

men det er stygg farlig!

heller 1 anmeldelse enn at han skader seg selv eller andre!

men prat med han først da!

Skrevet

Jeg er jo klar over at han er myndig og kan gjøre "som han vil". Men hadde det vært mitt barn kunne han vært så myndig han bare ville - jeg hadde tatt nøklene til han kom på bedre tanker.

Jeg har pratet med han, og det har roet seg - han har ikke kjørt siden igår :P Og jeg syns selv jeg var rolig og behersket i forholt til hvor sinna jeg var.

Jeg kommer også til å politianmelde - men det "gjør ikke noe" fra eller til. "Halvparten" av ungdommene her kjører ulovlig moped eks. med eller uten hjelm med en eller flere passasjerer. De har blitt anmeldt ved flere anledninger, og hva skjer hos politiet. Ikke en ting. Og det er jo fryktelig dumt!

I dag er det fellesgrilling i gata, så hvis de møter opp med kjøretøyene sine så kommer jeg til å fortelle at jeg kommer til å anmelde de neste gang jeg ser de. Og da får foreldrene også vite det. Jeg er faktisk mest sjokkert over at de lar ungene holde på slik uten tilsyn - da tenker jeg på de minste!

Skrevet

Jo, jeg er jo egentlig litt enig med deg. Så lenge man bor under sine foreldres tak burde foreldrene kunne stille krav til barna. Får håpe han her skjønner alvoret nå da, og at hans negative svar bare var fordi det var for flaut å skulle innrømme feil.

Kjedelig at politiet ikke tar problemet alvorlig. Nesten en VG-sak jo.

Skrevet

Ja, det er fryktelig kjedelig. Men det er prioriteringer og nedskjæringer her som alle andre plasser. Og sånne "filleting" er jo ikke noe å bry seg nevneverdig om.

Jeg skal ikke i avisa i allefall :P Men at politiet ikke tar småsaker (som fort gjort kan bli store og alvorlige saker) alvorlig burde absolutt blitt satt mer lys på!

Skrevet

Men er det så sikkert at foreldrene vet hvordan han holder på?

Skrevet

Må si at jeg skjønner problemstillinga di veldig godt. Irriterer også vettet av meg og blir veldig redd av uvettig kjøring med moped, motorsykkel, bil, 4-hjulinger, snøscootere og båter. Og det verste er at det er altfor mange mindreårige som kjører.

Helt enig i at foreldre har et ansvar, i hvertfall for mindreårige. Men tror det aller viktigste foreldre kan gjøre er å formidle gode holdninger allerede tidlig.

Og når man ikke fram med tilsnakk på man vurdere anmeldelse.

Skrevet

for det første så synes jeg denne faller litt i kategorien dumme ting som er sagt før du selv er i situasjonen - for det kan godt hende din sønn vil gjøre ting du ikke godkjenner når han er 19 altså. Man gjør mye rart og dumt i den alderen uten å tenke på konsekvenser. Når det er sagt så er jeg selvfølgelig motstander av den slags kjøring! Vi anmeldte faktisk vår 35 år gamle nabo i vinter for kjøring av snøscooter i fylla - siden han kom over på vår tomt og klikket når vi sa ifra at den slags ikke var akseptabelt. Under en time senere var politiet og tok alkoprøve, vitneforklaring og hentet snøscooteren (og vi bor på landet).. han skal i rettssak nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...