Gå til innhold

Hva syns dere om..

Anbefalte innlegg

Skrevet

utviklingen av at mange fjerner fostre med downs. Hvor vil utviklingen føre hen. Syns det er litt trist samfunn. Og hvis aktiv dødshjelp også blir aktuelt. Samfunnsutvikllingen blir mer og mer krav om perfeksjonisme. Mange fjerner rynker og fikser på kroppen sin selv om de er helt normale.

Jeg liker ikke helt utviklingen, og vet ikke om det er noen vei for å stoppe den. Roboter blir mer vanlig. Jeg syns det er skremmende, og hvor fort teknologien utvikler seg. Føler meg nesten litt gammel nå, der jeg tenker det var bedre før. Når barnet kunne sitte i fange på bestar å bli sunget for. Gamle dager ser jeg på som en koslig tid. Folka hadde god tid. Mye har jo blitt bedre. Men samf blir kaldere. Kriminaliteten hardere. Så mye fælt å lese i avisene, om unge jenter som blir drept. Syns det er grusomt. Terror handlinger. Jeg skulle virkelig ønske at det kunne snus. Tenker at vi er kommet til år 2009. Skulle ikke verden ha blitt et bedre sted å bo? Det er mange ting å ta tak i ihvertfall.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener gamle dager er oppskrytt. Da snakket man om lausunger, tyskerunger, taterunger etc, man satte bort mennesker som var anledes så fort som mulig (går man ennå lengere tilbake i tid ble disse slått i hjel eller sendt til skogs) Nå som før vil vi kvitte oss med det som ikke passer samfunnsutviklingen, noe mere humane mener jeg at vi har blitt men vi har en lang vei å gå før vi har respekt for alle, også kvinnene som skal ta vanskelige valg.

Skrevet

Jeg tenker at samfunnet vil være i forandring hele tiden, akkurat som det også var i det som for oss er gamledager.

Det som er nå vil være gode minner for våre barn som kanskje tenker det samme om deres aktuelle samfunn 30år fram i tid, kanskje de da tenker at alt var mye bedre når jeg var liten.

Mine foreldre ser på sin barndom og den tid som den beste med gode minner, mens jeg ser på 80tallet som den beste og mest bekymringsløse tiden.

Det har jo med at når man er liten ser man ikke bekymringene i samfunnet, man ser det nære og det er ofte det man husker.

Når man får egne barn kommer de tankene du har nå, bekymrer seg for hvordan det vil være for mine barn å vokse opp dette safunnet med alt jaget.

I alle tider er det negative ting som skjer, men både barn og voksne er tilpasningsdyktige og det blir til slutt normalen.

Skrevet

Det beste med "gamle dager" var at folk hadde faktisk tid til hverandre.

Nå sløser vi veldig mye med tiden.

Når det gjelder å ta abort, er det bare den største triste utviklingen i samfunnet. Vi tar heller livet av våre avkom, enn å ta oss av dem, og sorterer mer enn noensinne de som det er noe feil med, før de er født.

Ja, de ble kanskje satt ut i skogen, og drept etter fødselen i riktig gamle dager.

Men det som skjer nå til dags er den kaldeste måten noensinne, etter min mening.

Jeg skjemmes over å høre til denne generasjonen av "plukk-bare-de-du-vil-ha-metoden".

Skrevet

Samfunnet trenger ikke slike mennesker. Bare bra de blir abortert.

Skrevet

det med aktiv dødshjelp blir noe helt annet da, her er det en selv som velger å avslutte livet sitt, pga uhelbredelig sykdom/skade hvor man er hjelpeløs og lever i et smertehelvete. og da dreier det seg mest om forkortelse av lidelsen. det støtter jeg fullt og helt.

Det med å fjerne foster med ulike svakheter er derimot en helt annen diskusjon, som jeg stiller meg mere tvilende til. her blir det jo til og med fjerna fostre fordi det er jenter i visse kretser, det er sykt.

Skrevet

Jeg synes det er helt greit at man har valgt både til å ta abort, få selv bestemme om en ønsker å dø (skjønt jeg ser problemene her også) og at man kan ornde det man ønske rpå kroppen sin dersom dette er ting som plager en veldig.

Ellers var nok ikke ting alltid så fint og flott i gmale dager heller, tror mange har et veldig unyansert og rosenrødt syn på hvordan samfunnet var for 50-00 år siden +, men nå kommer ting mer fram i lyset slik at en blir klar over all ondskapen. Før var det ingen som sa et ord om at bestefar voldtok barnebarnet sitt, at unge jenter gikk på sjøen etter voldtekter som første til graviditet for å ta livet av seg selv og det ufødte livet, at det var helt greit å slå barna sine (ja, faktisk en plikt!) osv. Men nå kan vi i større grad lese om det, ting er ikke tabu lenger.

Skrevet

Jeg er så enig med alva..

Jeg stusser stadigvekk over det utsagnene om at verden var bedre før i tiden, folk må jo ha lest litt historie eller i det minste hørt hva de eldste i slekta forteller om når de var små. Det er mye i dag som ikke er bra, men jeg tar likevel meg til takke til nårtiden enn før i tiden.

Skrevet

Aktiv dødshjelp er helt for. Hvis jeg blir liggende med en dødlig sykdom og har smerter hver dag, år ut og år inn, så hadde jeg glatt valgt å gå veien. Det handler ommenneskets rett til å dø på den måten de ønsker.

Abort pga sykdommmer/syndromer er opp til hver enkelt kvinne. Samfunnet kan synse og mene så mye de bare orker, men det er kvinnen som sitter med ansvaret til slutt. Jeg forstår godt at mange kan mene at abort pga sykdom er forkastelig, men for noen er det eneste utvei de ser. Og det må man respektere. Det er ikke alle som føler at de kan ta vare på et sykt barn gjennom hele livet.

Selv fikk jeg en sønn med klumpfot, og det er slitsomt nok. Sykehus hver uke de første 6 mnd, operasjoner, fysio, trening og tøyninger hjemme hver dag. Og det er KUN klumpfot. Om 3-4 års tid vil sønnen min forhåpentligvis være friskmeldt. Men syndromer som downs er det ingen kur for. Uansett hvor stor forbedring det er i barnet, så vil det alltid ha Downs. Derfor kan jeg godt skjønne at kvinner tar abort når de får vite at barnet deres er sykt og slltid kommer til å være det. Så får samfunnet mene hva de vil. Det er ikke de som sitter med barnet, det er foreldrene.

Skrevet

Verden var da ikke bedre i gamle dager. Det var annerledes, men muligens ikke bedre. Noe var kanskje bedre enn i dag, mens andre ting var overhodet ikke det.

Vi har større kunnskap om mennesker og verden rundt oss idag, enn de hadde før. Både på godt og vondt.

Jeg tror det var verre for de som var annerledes før i tiden, enn de som er de idag, fordi vi er mer opplyst om ting. Det var mange tema som mye mer tabu før i tiden, enn hva det er idag.

Man hører jo historier om hvordan de behandlet mennesker som hadde sykdommer, var homofile osv. Tror ikke det var bedre før i tiden.

Jeg føler også at jeg begynner å bli gammel. Jeg er bare 26 år, men tenker at det måtte være mye bedre å være barn for 15 år siden, enn det er nå. Mens de som er barn nå, vil sikkert synes det var best å være barn på 2000-tallet. Det er fordi det er de årene vi er best kjent med, og de fleste barn får en trygg oppvekst uansett når de vokser opp. De forbinder sin barndom med noe trygt og godt. (merk: jeg sier ikke alle, men de fleste)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...