- Silje Skrevet 22. juni 2009 #1 Skrevet 22. juni 2009 Har ei jenta på straks 7 mnd, jeg ammer, hun får to grøtmåltider iløpet av dagen, og har akkurat begynt å introdusere middag, og litt brød også. Matrutinene våre er ca slik: (merk: bare ca tider ;-)) 5-6: Mm 8-9: Grøt, fruktmos/frukt 12-13: Mm, litt brød - Her er jeg litt usikker på hva jeg egentlig bør gi? 15-16: Middag 18-19: Grøt, fruktmos/frukt Også spiser hun mm senere på kvelden om hun våkner og vil ha. Jeg prøver å amme foran hvert måltid, men puppen er ikke så interessant på dagtid lenger, derfor vi _plutselig_ måtte introdusere både brød og middag. Noen som har noen innvendinger? Litt usikker ang brød og middag egentlig, hvordan gjør dere det? Hvordan gjør dere det med frukt? Hva gir dere, og hvordan?
Elimie :-) Skrevet 22. juni 2009 #2 Skrevet 22. juni 2009 her er ammingen avsluttet og junior er ikke så kjempeinteresset i flasken heller, men synes at alt å¨skje er spennende. Nattmåltid ca 05: 200 ml mme (dette er den eneste flasken han faktisk drikker opp, vil derfor ikke nattavvenne riktig ennå) 08: Grøt og vann 12: mme (prøver drikker ca 100ml) får litt brød og frukt 15: Middagsglass og vann, spiser stort sett et helt glass 18.30 Grøt og vann 19.30:Tilbyr mme før han legger seg, drikker kanskje 20-40 ml da.
Sunnybeach4gull :) Skrevet 23. juni 2009 #3 Skrevet 23. juni 2009 Hey,gutteplutt e 7,5 mnd idag ;-) 04 : Velling fra flaska 06 : 100 ml mme før første lur 09 : 1 brødskiva og mme fra kopp 11-12 : 150 ml mme evnt velling fra flaska før andre lur 13-14 : Middag med middagsglass og dessert (yoghurt eller frukt), vann 16 : 100 ml mme før ettermiddagslur 17-17.30 : Dobbel porsjon grøt, frukt eller yoghurt + mme fra kopp 18.30 : Mme før natt
Sunnybeach4gull :) Skrevet 23. juni 2009 #4 Skrevet 23. juni 2009 Å har forrestn ingen "innevendinger" på brød og middag, vet kanskje ikke helt ka du mente? :-) Gutten min har spist middag sia han va 4 mnd å vi bynnte me brød for nån daga sia ;-) Når d gjelde frukt så får han d meste engentlig, bruke mye de fruktmosan man får kjøpt og babyyoghurt :-) Men han får også "fersk" frukt i babyfeedern sin, å elske melon og pæra som han kan slurpe i sæ :-)
FrøkenJ Skrevet 23. juni 2009 #5 Skrevet 23. juni 2009 Lille snuppa var 7,5 mnd for noen dager siden. Dagen ser ca sånn ut :-)... 06.00-07.00 mm ca 08.00 grøt og vann ca 11.00-11-30 mm (vil ofte ikke ha) og frukt ca 14.30 mm (vil ofte ikke ha)Middag. hjemmelaget. (vet egentlig ikke hvor mye hun får ) ca 16.30 tilbyr mm (vil ofte ha da) 17.30-18.00 grøt og vann mm på sengekanten når hun legger seg. Da drikker hun mye. Ellers så får hun smake litt frukt utenom og vi tilbyr vann ofte da dagene faktisk begynner å bli litt varme og lille snupps er overalt og svetter og kaver med alt hun kan..hehe... Lykke til med matrutinene.syns det ser ut som du har god kontroll! :-)
FruTB Skrevet 23. juni 2009 #6 Skrevet 23. juni 2009 Bo får mm etter hver dupp (ca 4 ganger pr dag) + ofte dersom han blir båret i mei-taien - da er pupp lett tilgjengelig og han drikker i vei Ellers ser matinga ca sånn ut: (er stadig i forandring føler jeg) 08:00 - grøt + vann 11:30 - lite glass med 4 mnd grønnsakspure + fruktbeger eller banan og vann. Før gav jeg brødskrive + banan, men han satt sånn i halsen så jeg har bestemt meg for å vente litt og prøve igjen når han er litt større 15:00 - middag - et helt glass med kylling og grønnsaker + vann 18:00 - grøt + vann
signe maten Skrevet 23. juni 2009 #7 Skrevet 23. juni 2009 Oj, så langt dere har kommet med mat og slikt Magnus får ca bare pupp han. Sju måneder gammel han også. Han er lite begeistret for mat igrunn. Spiser ca et halvt glass 4mnd middag i mengde. Når det gjelder middag så er det bare å gi i vei Det er ingen regel som sier at man må begynne med grøt. Vi begynte med grøt vi også, men antaglig er Magnus allergisk/tåler ikke noe av det som er oppi for alt kommer opp igjen i en skikkelig sprutoppkast ca 30 min etter han har fått grøt. Så vi starta med middag vi Selv om det ikke er så populært det heller så spiser han litt. Vi har ingen faste tider med pupp heller, bare ca hver 3-4 time. Av frukt får han smake det meste, og er veldig glad i vannmelon. Mest begeistret for fersk frukt, ikke så innmari glad i de fruktpuregeiene fra butikken.
Gjest Skrevet 23. juni 2009 #8 Skrevet 23. juni 2009 Lille er nattavvent, og får ikke pupp før kl. er blitt 06. Slik ser dagen vår ut (ca. tider): -06: pupp (Våkner ofte ml. kl. 05 og 06, må vente i senga si til kl. blir 06 før jeg tar han opp og gir frokostpupp) -07: brødskive og hjemmelaga fruktpure (lille er ikke så sulten på morran, derfor brødmåltid til frokost - går ganske tregt å spise) 08: pupp før lur 11: 1 1/2 porsjon grøt + sviskemos 13: pupp før lur 15: middag (som regel hjemmelaget), mengde tilsvarer et 4mnd middagsglass 16: pupp 17: litt pupp igjen før lur 18: 1 1/2 porsjon grøt + sviskemos 1930: kveldspupp Gutten min er forresten like glad i puppen selv om han spiser så mye mat. Ammer 5-6 ganger i løpet av dagen. Pupp blir mer mellommåltid, bortsett fra morrapuppen da!!
Gjest Skrevet 24. juni 2009 #9 Skrevet 24. juni 2009 Hei, dytter til deg millemy & spettn:) sia vi akkurat snakka om dette:))) (Har skifta nick ja, kjedelig for er jo sikkert ingen som kjenner igjen nicket mitt nå, men va lei av det:)
Milla med spettn :) Skrevet 24. juni 2009 #10 Skrevet 24. juni 2009 takk for det vi får prøve oss litt frem og håpe på bedre lykke med denne runden
- Silje Skrevet 26. juni 2009 Forfatter #11 Skrevet 26. juni 2009 Hei igjen dere! :-) Lille jenta mi er virkelig ikke glad i brød, men har jo prøvd å gi henne det til lunsj.. Noe annet jeg kan gi henne istedenfor? Ellers gjelder matrutinene som skrevet øverst.. Nå som det er så varmt om dagen så kan hun hoppe over hele lunsjmåltidet og vente til middag.. Noe jeg synes er altfor lang tid!! Puppen blir tilbydd flere ganger, men den gang ei - hun vil heller ha vann for tørsten! Bør jeg være bekymret når hun spiser så lite mellom ca 8-9 og 3 ca?
lillemirakel!! Skrevet 26. juni 2009 #12 Skrevet 26. juni 2009 jeg har iallefall lært at mat-dagene IKke er like- uansett.-9 Min lille på 7 mnd og 3 uker er en sæææring når det gjelder mat. mme ble han lei av da han var 3 mnd, selve flaska er teit. han drikker kun opp en flaske mme på natta, resten av dagen får han det i halvsøvne. vann må drikker fra kopp. slik ser dagene våre ut. nattmåltid ( eller frokost om du vil) 4-5: 200 ml mme frokost7-8( liiiiite interessert, drakk 100 ml mme og grøt før men nå den siste mnd vil han ikke ha) Gir banan, yoghurt, alt han vil ha. i dag fikk han noen smuler brød, brekker seg av det, men det gikk delvis bra i dag. lunch 10-11: et glass 4 mnd grønnsaksmos, evvt samme mengde middag og 100-180 ml mme middag1330-14: 3/4 middagsglass og vann kvelds 1745-1800: grøt, banan, fruktmos og vann matlysten går altså veldig oopp og ned men min lille. vært veldig frustrert pga det men slapper litt mere av nå. kan jo ikke gjøre noe fra eller til annet enn å tilby mat uansett. i dag var en god dag da, og det lever jeg lenge på !! syntes din dag ser fin ut jeg. varmen slår jo ut matlysten på de fleste- den kommer nk tilbake igjen..prøvd å gi fruktmos med grøtpulver i til lunch??
- Silje Skrevet 26. juni 2009 Forfatter #13 Skrevet 26. juni 2009 Det er godt å høre det ikke bare er meg! Tusen takk for alle svar, ålreit å høre hva andre gjør, og sammenligne litt og få noen tips! Varmen tar de fleste ja, men blir jo litt bekymret når det går så mange timer mellom måltidene! ;-) Fruktmos med grøtpuler ja, det har jeg aldri tenkt på engang! Smart, det skal jeg prøve i morgen! :-D For fruktmos går ned som bare det!
Jente2011 Skrevet 26. juni 2009 #15 Skrevet 26. juni 2009 08.00 - 150 ml MME 10.00 - Grøt+ vann 12-13 tida: 150ml MME 15-16 tida: Middagsglass + vann og fruktpurre eller banan 19.00: grøt + vann Får ofte vann, banan, risdrikk eller fruktpurre til mellommåltid vis hun er sulten:)
Girlygirl83 Skrevet 26. juni 2009 #16 Skrevet 26. juni 2009 Ca 06-07 - Pupp (eneste tid på døgnet jeg får hun til å amme) Ca 09 - Grøt, vann og fruktmos Ca 11-12 - Brødskive + MME Ca 14-15 - Middagsglass, sviskemos(eller banan eller fruktmos) + vann Ca 17-18 - Grøt + MME
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå