Gå til innhold

Har jeg lov til å gjøre dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far nekter å snakke med meg ang. samværsavtale. Jeg har sendt han utallige sms, hvor jeg ber han snakke med meg, fortelle hva han ønsker av samvær osv. Jeg har kommet med forskjellige forslag, men ingenting er godt nok. Advokaten min innkalte til et nøytralt meklingsmøte, men det møtte han ikke opp på. Vi har time på fam.kontoret den 1.7.

Nå om dagene er det slik at han kan plutselig ringe, for da vil han komme. Det han ikke ser at jeg har et liv jeg også, med avtaler og planer, så om jeg da sier at det ikke passer (det har skjedd to ganger) så blir han sur osv.. Har prøvd å forklare han, at det er derfor det er så viktig å ha en avtale, slik at vi alle vet hvilkene dager vi skal forholde oss til osv..

Nå er jeg så sur på han, fordi han slenger så mye dritt at jeg har sagt til han at samværet fra nå er hver onsdag og søndag, halvannen time per gang, på en cafe, frem til møtet den 1. Jeg gidder ikke å samarbeide med han, når jeg har prøvd i så mange uker og får bare dritt tilbake..

Kan han kreve mer samvær og har jeg rett til å nekte han adgang til mitt hus? Advokaten min påstår at jeg kan det, men han påstår hardnakket at det ikke er lov.. Noen som vet? Babyen er forresten 10 uker..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan nekte ham adgang til ditt hus, ja. Og du har gitt ham et tilbud til samvær som passer barnets alder, så da er det eneste han kan gjøre å komme med et annet forslag til deg. Han kan ikke "finne på sitt eget samvær", slik han syns det passer der og da, for så å forvente at du skal følge dette uten at dere har en fast avtale. Han er litt for tøff i trynet her, syns jeg. Men det er nå ikke så uvanlig fra umodne fedre;)

Skrevet

Du kan nekte ham adgang til ditt hus ja, men ikke nekte ham samvær på avtalt tidspunkt et annet sted du tar med barnet. Nå ser det jo ut som om han klarer å sabotere det fint selv da..

Men med tanke på barnets beste i livstidsperspektiv ber jeg deg strekke deg så langt du kan m hensyn til noe fleksibilitet, og også senere være forberedt på å svelge noen kameler. Har gjort det selv og sagt til meg selv at det er mitt barn jeg gjør dette for, og nå er barnefar også mer hjelpsom, og samarbeidet fungerer faktisk bra.

Skrevet

Men jeg gir han jo samvær to ganger i uken, selv om det ikke er hjemme hos meg.. Jeg har de siste ukene gitt han lov til å komme hver gang han vil (med unntak av de to gangene), han har blitt så mange timer han vil osv.

Jeg skrev klart og tydelig at han skulle få se babyen så mye han ville, om vi bare kunne ha noen faste dager skriftlig, slik at jeg har noe å forholde meg til.

Men nei, da er jeg kontrollerende mener han..

Jeg har tryglet han om å fortelle meg hva slags samvær han ønsker, jeg har sagt det går utover barnet at han ser han så sjeldent, og at jeg derfor håper på en avtale hvor alle er enige og et samarbeid som er godt.

Men han kommer bare med dritt og at han ikke godtar forslagene mine, at han ikke vil snakke med meg om det osv.

(Jeg har foreslått 3 - 4 ganger i uken, 2 timer per gang, hjemme hos meg, siden babyen fullammes)

Så det jeg gjør er greit? jeg bryter ingen regler?

Skrevet

Du bryter ingen regler. Du tilbyr et samvær du håper kan passe alle, og mer kan du ikke gjøre. Det er han som må ta resten, du kan ikke møte til samvær for ham og ikke kan du tvinge ham til å skrive under på en avtale.

Skrevet

etter som jeg har forstått så har du

1 gitt han mange muligheter til og komme med forslag til en fast avtalle

2 sakt han kan møte barnet så mye han vil bare dere har en fast avtalle.

3 i mangel på forslag har du lagt fram forslag som han ikke har godtatt og han har heller ikke kommet med alternative forslag

så til slutt har du sakt "fra da til da vær onsdag og søndag, kan du møte barnet. til vi får kommet fram til en avtalle vi begge kan leve med og det håper jeg vi gjør på fvk X dato"

i tilfellet har du ikke gjort noe som helst galt! men håndtert saken bra.

ta vare på meldinger og mailer som du og far sender til hverandre. for da kan du bevise at du prøver.

Skrevet

Helt riktig.

Takk for svar, da slår jeg meg til ro med det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...