Gå til innhold

Noen som har gode tips til legging av 2,5åring??!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har blitt helt umulig å legge. Han var kjempeflink før, men nå står han bare opp igjen gang på gang på gang. Jeg føler jeg har prøvd alt; har blitt sint (noe som selvfølgelig ikke hjelper!!), bærer han tilbake til senga, lokket med klistremerke- og premieordning... Alternativet er å ligge med han i senga til han har sovna (det gjør alltid pappaen) - men det synes jeg ikke er aktuellt. Nå sitter jeg her og overhører at han leker med ett eller annet... og sier dumme mamma Han er hvert fall i senga si..! Heldigvis er det enda 6 mnd til han blir storebror, og dette med legginga MÅ bare ordne seg før den tid, for sånn nytter det ikke å ha det!! Han noen gode tips til meg? Jeg gir snart opp!!! PS: det er ikke det at han ikke er trøtt - for det er han, men han vil bare ikke tro det selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sønnen min drev også sånn en periode, jeg tok på han sele til slutt. sånn sele til vogn og stol så barnet ikke skal dette ut. satte den fast i en av sprinklene sånn at han fortsatt kunne bevege seg rundt i senga. men det var jo siste utvei, det var helt ekstremt her en periode. kunne holde på til midnatt, og det går ikke. uansett hvor mange sanger vi sang og bøker vi leste..

så da begynte vi med sele, han fikk 4 sjanser hver kveld, før sela kom på.

løsnet og tok den av når han hadde sovnet da.

Skrevet

du og mannen din må for det første bruke samme metode! hvor lenge har problemet vart? dår han oppmerksomhet når du bærer han tilbake i senga? et triks er jo å bare bære han uten å prate til han eller å ha øyekontakt med han. husk at det kan ta en stund før en metode funker, kanskje noen dager eller uker, men det er viktig å holde på metoden, ikke gi opp og ikke bytte metode, da vinner han.

han er jo 2,5 år, og forstår mye, jeg ville tatt en prat med han i en situasjon som ikke har noe med leggetid å gjøre i det hele tatt, f.eks etter middag, mens han bader før dere leser en bok eller noe, en tid der du kan få oppmerksomheten hans. jeg ville forklart at det er viktig at han sover i senga si osv. dersom du bruker denne teknikker kan det også hende det funker bedre med en belønnings/premie metode. men alt må forklares/vises. en belønning trenger ikke nødvendigvis være en ting heller, det kan være en ekstra historie/sang på senga, være med å bake en kake osv.

dont give up!

Skrevet

Problemet har vært litt av og på en stund egentlig, men det har aldri vært så ekstremt som nå. Han får ikke oppmerksomhet når han kommer ut nei (bortsett fra de gangene gravidehormonene har fått meg til å eksplodere)... Nå er klokka kvart på ti, og det har vært stille en stund - så nå tror jeg han roer seg. Problemet er sikkert at vi ikke har orket å være konsekvent nok. Jeg har begynt legginga, og så har jeg ofte gitt opp og bedt samboer ta over. Han er enda mindre tolmodig enn meg og har gitt etter og lagt seg med sønnen vår tilslutt... Nei, vi får vel bare skjerpe oss og prøve litt intensivt de neste dagene og håpe at det bedrer seg..!! Jeg orker ikke tilbringe hver kveld i trappa utenfor rommet hans de neste 10 årene hvert fall (kortere å bære han tilbake da).!!

Skrevet

Vi har hatt samme problemet her fra han var 2 til ca. 2,5. Nå har det gått seg til, men vi er helt avhengig av å følge nøyaktig samme rutiner hver kveld for at ting skal gå smertefritt. Kuttet dagsoving, han bør være i seng til syv og vi sitter utenfor døra hans og følger han inn med en gang han går ut av senga. Vi prøvde lenge å sitte i stua og følge han opp når han kom ned trappa, men da gira han seg sånn opp at legginga tok bare enda lenger tid. Snakker før han legger seg om at det er natta og at han ikke har lov til å gå ut av senga. Ikke noe dill dall med mer synging eller kos, bare følger han inn og legger han i senga. Har fungert hos oss, men det har tatt tid.... Lykke til, det er fantastisk når man endelig får kvelden tilbake:)

Skrevet

Ja, det er vel bare å smøre seg med tolmodighet, tenker jeg. Har vurdert å kutte ut dagsovinga og, men da blir han så sur på ettermiddagen at han nesten ikke er til å ha i hus... Siden han er i barnehage er det jo den lille tida på ettermiddagen vi har sammen, så synes det er så trist at den skal være så lite hyggelig... Men vi får se - må vi, så må vi...

Skrevet

Vi har ei på samme alder. Hun har egentlig aldri vært et problem å legge, heller ikke da hun gikk fra sprinkelseng til voksenseng for noen måneder siden.

Men så begynte hun å tøyse. Skulle på do ørten ganger, ville ha vann, hentet seg leker og lekte - som oftest i sengen, men allikevel. Klokken var ofte 2130-2200 før hun sovnet.

Enden på visen hos oss var at vi kuttet ut middagshvilen hun har i barnehagen. Det har vært tøft første uken, å holde henne våken. Særlig ved bilkjøring, eller rett etter middag. En mer sur unge på ettermiddagen har vi også fått. Men hun sovner som en stein med èn gang når vi legger henne nå. Og så regner vi med at hun etterhvert ikke vil ha lett for å sovne på ettermiddagen i bilen og at humøret tar seg opp når hun er blitt kjørt inn i den nye rutinen.

Nå vet jeg ikke om dere har middagshvil på gutten deres.

Et alternativ som jeg ser for meg at funker, er at dere lar soveromsdøren stå åpen, setter dere på en stol utenfor, slik at han ser dere og dere ser han, og så leser dere bok eller avis. Han kan da ikke gjøre så mye uten at dere får det med dere. Men det er viktig som nevnt tidligere, at dere ikke gir ham noen som helst oppmerksomhet mens dere sitter der. Etterhvert vil han forhåpentligvis lære seg til å sovne på denne tiden.

Et annet poeng, som ble tatt opp, er at du og faren MÅ bruke samme metode.... ellers så kjemper dere virkelig mot strømmen.

Skrevet

Tror nok kluet er å kutte ut dagsovinga altså.

Jeg har ei jente på 3 år som sluttet med daglur da hun var 2,5 år. Sov hun på dagen, holdt hun på til 2130-2200 på kvelden før hun sovnet. Hun var på rommet sitt, men lekte og leste bøker. Og så var hun selvfølgelig dautrøtt på morgenen.....

Uten daglur legger hun seg 1900-1930 og sovner i løpet av 15 min. Hun begynner å prøve seg på uthalingstaktikker nå, men hun orker ikke så lenge for hun er jo sliten etter en dag i barnehagen. Det er nok at hun sover i 15 min på dagen altså før kvelden blir rotete....

Så prøv å kutt ut dagsovinga og finn heller på noe på ettermiddagen. Jenta vår er surest rett etter at vi kommer hjem. Så vi venter litt med middagen og slapper av med henne i stedet en halvtimes tid. Da er det greit og hun finner lekene sine mens vi lager middag. Funker veldig greit, da holder humøret seg til kvelds!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...