Gå til innhold

peiling på pappaperm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå skal papirene inn til arbeidsgiveren, og blir da usikker på dette med pappaperm. Jeg vil gjerne at han skal ta 10 uker, men dette er vanskelig i forhold til jobben hans. Han jobber i en tomannsfirma som ikke går rundt om han blir borte i 10 uker i strekk. En mulighet er at han tar ut permisjon 2-3 dager per uke i en periode. Er det mulig å få til slik at han tar ut slik permisjon etter barnet har fylt 1 år også? Hørt at man kan ta det ut frem til barnet er 3 år stemmer det? Kan man da graderere det i f.eks. to-tre perioder hvor han tar ut 2-3 dager per uke?

Synes det er viktig at han også får litt alenetid med barnet sitt og ønsker å få det til, synd hvis ukene bare blir borte også. Går det også ann og ta ut pappaperm istedenfor ferie?

Håper noen som kan svare på det, for blir ikke helt klok på alt av regler omkring denna permisjonen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Såvidt jeg har skjønt så går det helt fint an å gjøre set som du beskriver, dvs. ta ut permisjonen gradert og evt. også i flere perioder. Vilkåret er vel at han er i fullt arbeid i mellomtiden, og det må sendes en søknad til NAV om å gjøre det sånn.

Det går an å ta ut pappaperm i stedet for ferie (kanskje mest aktuelt hvis han ikke har opparbeidet seg ferie). Men - med den nye ferieloven må dere være klar over at man ikke får utbetalt ferien man ikke tar, men kan bli tvunget til å ta den ut på et tidspunkt som passer arbeidsgiver.

Permisjonen hans kan tas ut fram til barnet er 3 år, ja, men jeg er nokså sikker på at dersom dere får flere barn før den tid så forsvinner resterende permisjon fra forrige gang når neste permisjon begynner (dvs. 3 uker før termin med neste).

Skrevet

Tusen takk, da ble jeg litt klokere. Tenkte jeg skulle be om ett møte med nav for å få det helt i boks. Så mye å sette seg inn i så greit at det blir gjort riktig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...