Gå til innhold

Andre her som er konisert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble konisert for 2,5 år siden grunnet grove celleforandringer på livmorhalsen. Jeg ringte gynekologen i dag for å fortelle at jeg har blitt gravid, og for å spørre om det er noen oppfølging pga koniseringen.

Så når jeg er 9+4 skal jeg inn for å ta en UL for å utelukke en graviditet utenfor livmoren. Han sa at man pleier å gjøre det 3 uker etter uteblitt mens på de som er konisert. Blir litt senere på meg da, grunnet ferieavvikling. Jeg regner med at det ikke er noen graviditet utenfor livmoren her, så jeg bare gleder meg masse til å se nurket vårt :D

Vi skal snakke mer om videre oppfølging når jeg kommer til timen i slutten av juli.

Hva slags erfaringer har dere andre koniserte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg ble konisert for akkurat et år siden pga d samme som deg. Er i dag 8+2 og var på tidlig ul da jeg var 6+5. Alt så fint ut. Skal tilbake i uke 13. Han sa at d var en liten sjanse for sen abort og fortidlig fødsel, men det var sjeldent. Kunne leve som normalt, ihvertfall foreløpig. Men jeg velger å ta det litt med ro når det gjelder løping og løfting og sex. Sjansene er gode for at det vil gå greit med oss, fikk ikke noe beskjed om å ta celleprøve o.l underveis. Det er jo en liten sjanse og at en må operere en gang til etter fødselen pga faren for oppblussing, men det var det fastlegen som sa, huff h¨åper ikke det, angst for sykehus, hehe.

Skrevet

ps. mente at det var en risiko for at et svangerskap kan sette igang celleforandringer igjen

Skrevet

Takk for svar katta :)

Hvor ofte skal gyn sjekke deg i løpet av svangerskapet da? Vet du det?

Skrevet

Det sa han ikke noenting om, men jeg spurte om jeg kunne gå både til han og min fastlege siden jeg var blitt så trygg på min gyn, og han sa at det var helt greit. Så blir vel ul i uke 13 og så 17? og sikkert noen etter det. Vi får holde kontakten. Hvor langt er du på vei?

Skrevet

Jeg er 5+1 i dag. Gleder meg veldig til UL om fire uker! Er spent på hva slags oppfølging jeg kommer til å få, for jeg har hørt at det litt forskjellig praksis på dette. Derfor spør jeg her nå, for da kanskje jeg får vite hva jeg bør forvente..slik at jeg ikke får for lite..

Skrevet

Hei..

jeg er konisert for bare to mnd siden.. ble lovet tidlige ultralyder for å se hvordan ting ligger ann. uke 6,8 og 12.

Men da jeg jeg skulle bestille time til lege for henvisning og samtale fikk jeg ikke time før 22 juli. Så blir jo litt irritert,men får jo ikke gjort stort. Jeg har hørt om mange som får målt livmorhalsen for å se hvor lang den er.

Jeg må også ha fragmin under svangerskap så hadde jo virkelig vært greit å hatt en samtale med lege før om en mnd.

lykke til videre;)

Skrevet

Jeg er konisert to ganger. Har aldri hørt at det kan øke risiko for svangerskap utenfor livmoren. Det eneste jeg har fått beskjed om er at det er en liten risiko for fortidlig fødsel, da livmortappen ikke klarer å "holde" like bra som hos de som ikke er konisert.

Jeg har forøvrig et svangerskap bak meg, og det gikk strålende. Hadde ultralyd ca en gang i måneden fra uke 14.

Vet ennå ikke hvilken oppfølging jeg får i dette svangerskapet. Venter på svar fra sykehuset.

Skrevet

Tusen takk for svar jenter!

Tone321, det var det jeg synes var litt rart..at han skulle sjekke/utelukke svangerskap utenfor livmoren.. Fant heller ikke det som noen risiko da jeg googlet det i går.. Men, men..jeg får i hvert fall tidlig UL da, og sikkert oppfølging videre for å følge med på livmorhalsen. Spørs jo hvor mye de tok også...

Skrevet

Hei, Pheew og dere andre!

Jeg var gjennom en konisering i januar, pga alvorlige celleforandringer (grad 3, visstnok). Det var vellykka, og prøvene 4 mnd etter var også fine. Nå skal jeg til vanlig celleprøver hos fastlegen om ett år. Er de prøvene fine også, er jeg tilbake på 3 års rutinene.

Nå er jeg 5+4, og har faktisk ikke tenkt på at jeg burde ringe legen min om akkurat dette. Tidligere spurte jeg han om jeg kom i en spesiell oppfølgingsgruppe e.l. etter en konisering, men det mener jeg han svarte nei på. Må uansett bestille time til første kontroll, så er litt spent på hva han sier.

Skrevet

flikkiflakka:

Hvis legen din sier nei til oppfølging hadde jeg faktisk krevd et annet svar. For en viss oppfølging bør det være siden det kan være en risiko for at man kan abortere sent eller føde for tidlig. Men, vet det er ulik praksis på hvor mye oppfølging man får.... Noen får massevis, mens andre bare én sjekk... Burde vært en lik rutine på dette... Så jeg vet liksom ikke hva jeg kan forvente, men jeg forventer noe!

Skrevet

Jeg ble også konisert for noen år tilbake og er nå 4+2. Har hørt at det kan være en risiko for tidlig fødsel, mener også å ha hørt at noen får "snurpet sammen" livmorhalsen for å forebygge dette. Noen som vet mer om dette?

Skrevet

Kom tilveldigvis over dette innlegget. Har ikke hørt ordet "konisert" før, men vet at mora mi ble operert for celleforandringer mellom fødsel av meg og broren min, og at hun ble "snurpet sammen" for å unngå for tidlig fødsel. Gikk veldig bra og broren min ble født 14 dager på overtid.

:-)

Skrevet

Ringte legekontoret mitt i dag. Fikk time i august, da er jeg 12 uker på vei. Snakket ikke med legen min, og hun i telefonen visste ikke noe om spesiell oppfølging, men at om så, så ville legen min ta det med meg når jeg kom i august. Hmm, tenkte jeg, da får jeg uansett ikke noen tidlig ul.

Men jeg føler meg ikke stressa, jeg. Alle artikler og legesvar jeg har kommet over på nettet sier at det ikke foreligger noe statistikk som forteller at koniserte føder tidligere eller har flere aborter enn normalt. Metodene man bruker i dag er så skånsomme også, f.eks. ble jeg slyngekonisert med en elektrisk slynge, og den er nevnt i denne sammenhengen.

Og legen min har jo også sagt det samme (han har forresten lang erfaring som gyn).

Men jeg er selvfølgelig spent på hva slags oppfølging dere andre får. Hold oss oppdatert!

Skrevet

Hei flikkiflakka!

Er nok ingen krise at du ikke fikk legetime før nei.. Det viktigste er jo at man blir fulgt opp litt utover i svangerskapet sikkert, slik at man ikke føder premature barn.. Får håpe du får en UL når du kommer i august da :)

Jeg kommer til å oppdatere så fort jeg har vært hos gynekologen min i slutten av juli. For da skulle vi snakke om oppfølging i forhold til koniseringen.

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei

Jeg ble konisert i mars, pga grove celleforandringer (sin 3).

Jeg er nå gravid, og imorra er jeg 4 uker på vei:) Hadde en SA lille julaften ifjor, da var jeg 6+2. Håper så inderlig at det går bra denne gangen!!

Det stemmer at det er en økt risiko for å føde for tidlig for oss som er koniserte, men også en økt risiko for senaborter:( Men jeg har lest mange historier her på nettet, og det virker som at de fleste svangerskap går som normalt:)

Det du tenker på, Vær72, er noe som heter cerclage. Har lest litt om dette, skjønner du:) Det gjøres i narkose og er et kort inngrep. De syr inn et bånd rundt livmorhalsen, for å hindre at den ikke åpner seg for tidlig. De går inn og fjerner dette ca. 4 uker før termin:)

Skrevet

hei. jeg ble konisert i slutten av mars. og er nå 5+4, gyn sa da at d er en liten sjans for og føde fortidlig eller senabort, men d var veldig sjeldent.. man skulle bli eksta fulgt opp pga koniseringen.jeg har uansett blitt lova så mange ul jeg vil ha hele svangerskapet pga forje svangerskap som ente i senabort pga mange alvorlige missdannelser..

så d blir spennende og se åssen d går denne gangen.

men hva med trening i svangerskapet når man er konisert?? jeg trener til vanlig på helsestudio, men etter jeg blei gravid har jeg bare syka og gått turer, vil ligsom ikke ta noen sjanser..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...