Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #1 Skrevet 22. juni 2009 Hva for noe godt kan vi ha i piknik-kurven når vi skal på piknik ved lunsjtider? Forslag?
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #2 Skrevet 22. juni 2009 Skal du på piknik sammen med halvstore barn, kan du f eks ha i "fylte rundstykker", grovt brød i skiver og en boks eggesalat. I tillegg hadde nok vi selv gjerne tatt med en liten krukke med "sennepsyoghurt" (en krukke yoghurt røres sammen med 1-2 ss sennep og ørlite sitron/limesaft) og gulrot/kålrot//agurk skåret i lange, tynne "staver" på en flaske fylt med isvatn (da er det bare først å tømme vatnet av, så riste stavene ut av flaska og over i ei plastskål når vi er fremme). En krukke karrysild og et par kokte egg i båter hadde nok også vært populært hos oss, men det siste er vel ikke normalen, uten at man har større barn, minst 11-12 år! Er ikke barna sildeelskere, er en god ostebit eller en snabb spekepølse av "rett type" bedre alternativer. Som dessert hører noen små epler og kanskje en liten pose med blandende mandler/rosiner med her. Litt "bananchips" i blandingen sier guttene heller ikke nei takk til..... Som drikke tar vi gjerne med en skikkelig god te (gjerne peppermyntete her, men smaken er så ulik) og en termos varmt vatn. Synes man ikke om te, blir saften fra noen pressede appelsiner blandet med vatn (evt fra nærmeste bekk om man er trygg.....) en ypperlig tørstedrikk. Ei sitruspresse i plast veier jo ingenting og en skarp kniv har man da alltid med i sekken/korga..... Eggesalat lager vi slik: 7-8 store hardkokte egg i skiver, 175 g majones (skulle vel bli ca 1 tube om man ikke lager den selv....) 2 små sitroner, salt, pepper karry, purreløk. Hakk eggene med kniv i terninger på ca 0,5 cm. Bland majones med safta og litt (1 - 2 ss, finrevet) av fruktkjøttet fra sitronene. Ha i eggebitene og smak godt til med salt/pepper/karry/purreløk. Fylte rundstykker lager vi slik: 550 g grov sammalt rug, 9 dl kokende vatn, 4,5 - 5 dl fingervarmt vatn, 1 pk gjær, 1 ss salt, 500 g fin sammalt hvete, 400 g vanlig hvetemel. Ha rugen i skål, hell over kokende vatn. La kjølne til ca 35 grader. Rør ut gjæren i fingervarmt vatn, ha over i skåla med mjøl/vatn. Tilsett salt og hvetemel. Kna til smidig deig. Heves til uthevet (altså når "fyrstikkprøven" sier OK), slås ned og heves igjen til uthevet. Deles i 24-25 emner som formes som boller. I hver "bolle" lages en grop, som fylles med ca 1 ss fyll (se nedenfor) og lukkes godt. Settes med "lukkekanten" ned på smurt plate, heves ca 40 min på lunt sted og stekes i 250 grader varm ovn i 12-14 min. Fyllet til rundstykkene lager vi slik: 250 g kjøttdeig (så mager som mulig, kylling-/svinekjøttdeig har vist seg uegnet til formålet) "smules"med gaffel i litt smør i varm jerngryte/jernstekepanne. Tilsettes 100 g rød løk i SMÅ terninger, 50 g purreløk i tynne ringer , 1 liten gul paprika i små terninger 1 liten ss havregryn og 1 boks hakkede tomater. Kokes ved svak varme til FYLDIG konsistens, smakes vel til med salt/pepper/grasløk og tilsettes 100 g finrevet Nordbo-/Jarlsbergost (gjerne vellagret!). Røres evt "bløtere" med 1 ss tomatpure og/eller 1 ss rømme.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #3 Skrevet 22. juni 2009 Tusen hjertelig takk for utfyllende svar, dette var virkelig flott! Her var det mange gode tips som jeg helt klart skal ta med meg videre! Nam-nam! Takk for at du tok deg tiden Vennlig hilsen hovedinnlegger
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #4 Skrevet 22. juni 2009 Takk HI, for gode tilbakemeldinger! Vi har selv «picnic» (som her heter «tur i heia»!) nesten hver eneste lørdag i sommerferien, så har jo en del erfaring i å pakke sekken da! Tar av sted straks vi er ferdig med innkjøp og helt nødvendig husarbeid (altså rundt 1100-1130) og er sjelden hjemme igjen før klokka er godt over 2000. Så det pleier å bli ikke en, men to «picnicer» på turen! Og siden vi også er minst fire (to voksne, to gutter, 7+11 år) som tar i vei, ofte flere (en venn eller to av guttene er ofte med), blir matmengden deretter. Noen flere mattips? Hva med en god salat: Feks av ½ kg kokt makaroni, 2 store løk i skiver, 2 agurker i terninger, 8 tomater i båter, 200 gram issalat, fint skåret, 200 g nøkkelost i terninger, 1 (stor) kopp kokt «plukkjøtt fra høne, 1 ss salt og 1 dryss oregano. Sammen med rundstykkene jeg nevnte i forrige oppskrift og en dressing på ½ kopp olivenolje, litt vatn, salt og pepper (dressingen skal IKKE has på salaten før du spiser, ellers blir salaten ulekker!) og rundtstykkene jeg nevnte i forrrige innlegg (nå stekt uten fyll) har du en god matforsyning for dagen. Men selvsagt må snadderposen med epler, mandler/rosiner/bananchips være med! «Bålpakker» er populært (også blant dem som «ikke liker fisk») om man bare har anledning til å gjøre opp et lite bål på picnicstedet. Til hver bålpakke beregner du 1 «kotelett» fersk torsk (ta gjerne bort bena om barn skal spise, men la skinnet være igjen, det kastes ikke før man spiser!), 1 ss nypresset appelsinsaft, 1 «blomst» broccoli, 4-5 tykke skiver gulrot, 3-4 «båter» lettkokt potet, 1 sitronskive uten skall, 1 ts smør, 1 ts rømme, litt salt og pepper. Alt pakkes pent i tredobbelt lag (minst!) SOLID alu-folie av frysetypen med pakkeskjøt på «oppsiden» av pakken. På picnic-stedet gjør du opp bål, og når bålet har god varme legger du bålpakken i ytterkanten av varmen i 12-13 minutter. (En god «gammeldags» smørbrødklype i stål er ypperlig redskap i sekken til formålet!). Så napper du pakken ut med klypa, stikker den et kort øyeblikk i ei skål med kaldt vann og vips var pakken klar for å åpnes og fortæres. Plutselig var fisk blitt godt! Og siden alu-folien fungerer også som tallerken, slapp du å tenke på det med! (At det freser så fint når pakken går i vannskåla synes også mindre barn om!) Ellers har det hendt at venner som er med på tur for første gang har gjort store øyne når de har fått «barnevarm» risgrøt i heia, uten at vi har gjort opp bål: Da gjør du slik: 3 dl risgryn (bare «Geisha» ris fungerer!), ½ l vatn, ½ ts salt kokes opp og kokes i 10-12 min til vatnet er innkokt. Så har man i 1 ½ l melk, 1 bit hel kanel, 1 egg, 2 ss sukker og 3 ss smør, koker alt opp til det koker godt og pakker (i en viss fart!) gryta inn i et tykt avislag som igjen pakkes inn i et par-tre ullgensere før det hele settes i sekken. Etter 3 – 3 ½ time «underveis» (kanskje litt lengre om du ikke bærer sekken på ryggen, siden gryta da ikke får «ryggvarmen») har du ferdig lunken grøt å servere! En pakke grovt knekkebrød og en porsjon med svensk «røre» kan også gjøre seg: «Røre» lager du slik: 12 hardkokte hakkede egg, 4 rå eggeplommer, ½ dl finhakket rå løk, ½ dl finklippet gressløk, 1 dl finhakket dil (evt 3 ss tørr dill), ¼ ts pepper og enten to finskårne kryddersildfileter og et par skiver finskåret rødbet eller 100g finskåret fårepølse og 50 gram revet Jarlsbergost røres sammen. Med en (stor) pakke skikkelig grovt knekkebrød, 1 beger skikkelig smør (ikke noe light-produkt takk, KUN Tines grønne beger gjelder!) og en skål med «røre» i sekken kan du leve hele dagen. Kan du «krydre» med noen tyttebær blir det ikke dårligere. Men snadderposen må selvsagt være med! Eller hva med en skikkelig pai? Du trenger: 300 g brød av pumpernickel-typen (fås i en brukbar kolonialforretning om du ikke baker selv), 80 g smør, 7 store hardkokte egg, 300 g røkt laks, 1 kopp grasløk, ½ dl sennep, 3 dl rømme (ekte seterrømme, takk!), 1 ts salt og ½ ts pepper. Finhakk brødet, bland med smeltet smør, trykk ut i stor kakeform (her brukes form på 28 cm). Settes i kjøleskapet i 30 min. Imens hakkes egg og laks, som blandes med grasløk, sennep, rømme, salt og pepper. Når alt er klart, has fyllet i den avkjølte formen. Glatt til, brett evt deigkant inn i formen, dekk med plastfolie og sett kaldt i to timer. Skjær opp i porsjonsstykker og pakk disse i egenede plastskåler, så lave som mulig. På stedet pyntes med litt god tubekaviar og agurk som skjæres på stedet. Akkurat denne retten kan gjerne nytes sammem med litt revet grønn salat og en skvett iskald te av appelsintypen! Og en pakke kjeks av typen «Gjende» smaker ikke akkurat vondt sammen med teen etterpå! Fikk du ideer til et par picnicer nå, HI?
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #5 Skrevet 22. juni 2009 Absolutt, nå ble jeg kjempeinspirert!!! Her var det mye godt Nå lagret jeg hele tråden på pc'en sånn at jeg kan finne den frem igjen seinere Jeg tror det blir pai og pastasalat på pikniken til helga gitt! Gleder meg! Tusen hjertlig takk igjen, det setter jeg stor pris på!!!! :) Kjempesnilt av deg! Hilsen HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå