Gjest Tale30 Skrevet 22. juni 2009 #1 Skrevet 22. juni 2009 Jeg gikk ut på tur i dag i Oslo, i stekende sol. Jeg så da i parken en mann som lå på et teppe midt på gresset med en baby (5-6 mnd)sammen med seg som lå og lekte på teppet. Faren leste en bok, mens babyen sprellet rundt midt i solsteken med kortebukse, kortermet body og ingen lue. Er ikke det litt farlig med tanke på heteslag? Hva tenker dere om det? Og hva gjør dere med deres små i sola? Jeg har ei jente på 6 mnd, og må innrømme at jeg syns det er litt vanskelig i varmen. Skaper så mye skygge for henne som mulig, har på henne solkrem med fysisk filter, men ellers så er det ikke så mye jeg kan gjøre føler jeg. Tar gjerne imot tips. Vil i alle fall tro at det er viktig å få masse frisk luft også på varme dager..
Gjest Skrevet 22. juni 2009 #2 Skrevet 22. juni 2009 Vi lot gjerne babyen ligge og sprelle ute, men valgte steder med skygge :-)
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #3 Skrevet 22. juni 2009 Barn under 1 år skal ikke bruke solkrem, barn har da ikke vondt av litt sol. Barn som voksen skal herdes, med måte selvsagt. Ser ikke noe galt det dette denne mannen gjorde.
Gjest Tale30 Skrevet 22. juni 2009 #4 Skrevet 22. juni 2009 Barn under 1 år kan bruke solkrem med fysisk filter, og skal ikke være i direkte sol over lang tid. Jeg smører jenta mi med fysisk filter faktor 25 hver gang vi går ut i sol, og i følge apoteket så er dette det riktige å gjøre. Fysisk filter legger seg som en maske på huden og trekker ikke inn. Jeg syns fortsatt det er merkelig å ikke ha en tynn lue som beskytter hodebunnen mot solen, og ikke en parasoll eller noe som skaper skygge. Jeg er vel kanskje bare overhysterisk da.. ejg har fulgt de anvisningene jeg har fått på helsestasjon og apotek. Men er bare glad hvis andre her inne kan fortelle meg at jeg må slappe litt mere av
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #5 Skrevet 22. juni 2009 Er enig med HI her. Det hørtes ikke bra ut. Barn skal helst unngå solkrem frem til 6 måneder, og da kun bruke krem uten kjemiske filter. Titanium oksid og zink oksid er fysiske filter som kun ligger utenpå huden, og det er helt ok å bruke for barn.
Gjest Skrevet 22. juni 2009 #6 Skrevet 22. juni 2009 Tja, små babyer har jo sart hud og dagen barna springer rundt og ikke lenger kan skånes fra sola ved at man holder dem i skyggen kommer jo snart nok den, så jeg synes ikke det er hysterisk å unngå å ha små babyer i direkte sol. Det er jo ikke pga varmen først og fremst men fordi de ikke har noe særlig pigmenter til å beskytte mot sola. Nå brukte jeg aldri solkrem på babyen min da ettersom han stort sett bare var i skyggen. Vi brukte heller en parasoll til vogna vi :-)
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #7 Skrevet 22. juni 2009 Det høres ut som om du har gjort det som kan gjøres, HI.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #8 Skrevet 22. juni 2009 er jo ikke bra å være hysterisk heller. vi har godt av litt sol, og tipper babyer har fått litt sol på seg i flere tusen år før vår tid. kunne godt gjort det jeg og, men hadde tatt på en solhatt og solkrem med fysisk filter.
Gjest Tale30 Skrevet 22. juni 2009 #9 Skrevet 22. juni 2009 Ja, jeg tror også at babyer har godt av både sol og varme, men det var mest dette med manglende hatt jeg reagerte på.. Jeg har vel gjort det jeg kan ja, hehe, slik en anonym over kommenterte. Jeg tror nok at jeg kan ha godt av å jenke ned regelverket rundt jenta mi et par hakk.. Men jeg vil liksom ikke utsette henne for noe da.. Tror det er bra å ta forhåndsregler, men jeg skal etterhvert slippe litt.. vil jo ikke ha en jente som vokser opp overbeskyttet heller
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå