Gå til innhold

Hjelp !:( Hva har jeg krav på nå, da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student og gravid. I dag fikk jeg rekommandert brev i posten - der jeg ble anklaget for å ha sammarbeidet for tett med en veninne på en individuell oppgave.

Dette ser studiestedet på som JUKS og jeg (og min veninne) risikerer å bli utestengt fra universitetet (og alle andre universitet i hele landet) i et år !!!

Hva skjer dersom jeg blir utestengt ? Hva har jeg krav på som støtte da? Tror dere de vil ta hensyn til at jeg skal ha en liten en når de vurderer hvor vidt jeg får lov til å fortsette studiene mine?

Jeg er så fortvilt og kjempe redd for at jeg skal miste plassen min. Da må jeg sikkert ta abort også?! ?? Noe jeg absolutt ikke ønsker. Griner bare ved tanken på det. Jeg kan jo ikke bære et barn til verden dersom jeg ikke får noe støtte.. Huff. (Legg dette gjerne ut på skravlesiden for meg)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må du rett og slett ta konsekvensene av dine egne handlinger. Du får ta en jobb dette året (evt fram til fødsel, slik at du får opparbeidet deg noe rett).

Skrevet

Huff da. Vanligvis blir man jo ikke utestengt før saken har blitt sett nøye på. Studiestedet ditt har sikkert en slags "tillitsvalgtordning" for studenter som du kan ta kontakt med og få råd. Det er jo veldig sjeldent at noen faktisk blir utestengt pga juks, og det med samarbeide havner jo veldig i gråsonen.

Når det gjelder økonomisk støtte vil du jo ha krav på noe hvis du er alenemor, type overgansstønad og dobbel barnetrygd selv om du eventuelt ikke har studieplass.

Skrevet

Det er sant. Hvis du fremdeles er innen grensen for fri abort kan du like gjerne begynne å jobbe deltid så du får krav på foreldrepenger :-)

Skrevet

Takk for svar. Vi har krav på advokater, stod det i brevet. Men det stod ikke hvor vi fikk tak i de. Jeg får ringe studiestedet i morgen og håpe dette ordner seg på en eller annen måte.

Jeg er ikke alenemor, bor sammen med barnefaren (som forøvrig også er student). Huff, hvorfor skulle jeg rote meg oppi dette da? Vi har skrevet alle oppgavene våre sammen siden 1. semesteret.. og NÅ skal det plutselig ikek være lov å samarbeide lenger ? Jeg blir så fortvilet.

Vi fremførte også denne oppgaven (som de ser på som juks) til læreren vår hver for oss, rett etter hverandre, SAMME dag, og læreren leste begge oppgavene våre samme dag !! Jeg mener hun burde ha sagt i fra om at de var for like, da det tydeligvis er tilfellet.

Skrevet

Fri rettshjelp kan nok hjelpe deg med advokat (antar du ikke tjener noe særlig utenom stipend og lån). Hør med dem du:

http://www.fri-rettshjelp.no/

Eller hvis du er medlem av en arbeidstakerorganisasjon som LO, så bør du sjekke om de kan hjelpe deg med advokat.

Håper det ordner seg da. Det er jo vanskelig å vite hvor mye samarbeid som er for mye.

Skrevet

Du må ta konsekvensene av det du har gjort. Det er selvfølgelig ikke lurt å samarbeide om individuelle oppgaver som skal leveres. Det høres ikke ut som du har en sterk sak siden du innrømmer at dere har samarbeidet. Anbefaler deg å komme deg ut på arbeidsmarkedet å få deg en jobb slik at du tjener opp penger til foreldrepenger.

Skrevet

Det er SELVFØLGELIG lov å samarbeide på individuelle oppgaver, det går bare en strek mellom for nært sammarbeid / og OK samarbeid. Vi ble på alle gruppeøvinger oppmuntrert til å sammarbeide med hverandre og sammenligne resultatene våre. Det er derimot ikke lett å vite når man sammarbeider for nært. Vår studieveileder var klar over at vi valgte lik problemstilling (da kommer vi også, naturlig nok, frem til relativt lik løsning på problemløsningen) og jeg mener h*n burde ha advart oss dersom oppgavene blir for like.

Vi fremførte også oppgavene våre til veilederen, og hun leste gjennom de, godkjente de og ga oss tilbakemeldinger. Av den grunn mener jeg at saken vår står sterkt. Jeg tror ikke jeg eller min veninne kommer til å bli utvist, men vil like vel finne ut hvilke konsekvenser det har dersom det skjer. Konsekvensene blir vel at vi må avlegge en ny semesteroppgave i faget. Jeg tror dette kunne ha skjedd med hvem som helst, egentlig.

Hi

Skrevet

Det tror jeg du har rett i HI. Det er jo veldig vanlig å samarbeide og det er jo litt av poenget med slike oppgaver, nettopp at studenter skal kunne diskutere med hverandre og samarbeide.

Skrevet

Man har aldri "krav" på noe som helst. Man kan ha rettigheter til støtte i en gitt situasjon.

Du kan da ikke vurdere abort bare fordi mister studieplassen din og ikke får støtte av lånakassa?

Det er da ikke påkrevet å være student for å få barn?

Du får da gjøre som de fleste andre som planlegger å sette barn til verden: finne en måte å forsørge deg på uten støtte fra staten Det er fullt mulig vet du. De aller fleste klarer dette fint.

Dersom du er rask til å finne deg en jobb nå så kan du opperbeide deg rettigheter til forldrepenger. Etter endt permisjon kan du ta opp igjen studiene. Et års permisjon er vel helt greit når man skal ha barn vil jeg tro.

Spiller vel ingen roller om du studerer nå eller om 1-2 år?

Skrevet

Min plan var/er å være fulltidsstudent og få barn samtidig, av mange forskjellige grunner. Men jeg skal helt klart (prøve å)finne meg en jobb dersom jeg mister plassen min. Det er ikke påkrevd å være student for å få barn, men det hjelper betraktelig på støtten jeg forhåpentligvis kommer til å motta.

(Beklager, jeg brukte feil ord. Jeg skulle selvfølgelig ikke skrive krav - men rettigheter til støtte.)

"Du får da gjøre som de fleste andre som _planlegger_ å sette barn til verden: finne en måte å forsørge deg på uten støtte fra staten Det er fullt mulig vet du. De aller fleste klarer dette fint."

Dette barnet er som du sikkert skjønner, ut i fra min situasjon, ikke planlagt (Ja, vi brukte prevansjon). Du skjønner sikkert også at jeg ikke har noen jobb nå, da jeg er fulltidsstudent. Men dersom dette går dårlig, så får jeg prøve å få meg en jobb - og håpe at noen er interessert i å ansette en gravid ung jente som ikke engang er ferdigutdannet. Takk for svar :)

Hi

Skrevet

Var ikke meningen å være krass HI. Det hørtes bare ut som om du

syntes det var umulig å få barn uten støtte.

Det er nok arbeidsgivere som bare vil ha noen "midlertidige" ansatt noen mnd. Ikke alle vil ansette fast nå om dagen.

Bor du i Ålesund el omegn vet jeg om noen som skal ansette midlertidig, mulig bare for et halvt år.:)

Skrevet

Det går greit. Ja, jeg må ærlig innrøme at jeg ser mørkt på det om jeg mister studieplassen min. Ikke bare fordi jeg mister støtte til barnet vårt (selv om det er hovedgrunnen), men også fordi jeg trivest veldig godt som student, har mange venner på studiestedet, liker det jeg studerer og vil bli ferdigutdannet til barnet er 3 år, slik vi kan få oss en større leilighet. Men dette skal nok løse seg på en eller annen måte. Jeg nekter å tro at jeg er den første gravide studenten i denne situasjonen.

I sommer jobber jeg, så jeg skal høre med de om jeg kanskje får jobbe der noen månder lenger dersom det blir aktuelt. Jeg bor ikke i Ålesund, men takk :-)

Skrevet

Det går greit. Ja, jeg må ærlig innrøme at jeg ser mørkt på det om jeg mister studieplassen min. Ikke bare fordi jeg mister støtte til barnet vårt (selv om det er hovedgrunnen), men også fordi jeg trivest veldig godt som student, har mange venner på studiestedet, liker det jeg studerer og vil bli ferdigutdannet til barnet er 3 år, slik vi kan få oss en større leilighet. Men dette skal nok løse seg på en eller annen måte. Jeg nekter å tro at jeg er den første gravide studenten i denne situasjonen.

I sommer jobber jeg, så jeg skal høre med de om jeg kanskje får jobbe der noen månder lenger dersom det blir aktuelt. Jeg bor ikke i Ålesund, men takk :-)

hi

Skrevet

Har en bachelorgrad fra universitetet og en mastergrad fra høgskole, og begge stedene var noe som helst samarbeide om individuell oppgave juks. Dette står klart i reglementer. Vet at BI har vært litt "snillere", men samarbeide er uansett ALDRI lov med mindre dette har blitt påpekt at det er.

Det er KUN på videregående å samarbeide ikke regnes som juks.

Læreren har mest sannsynlig reagert, men ikke hatt guts til å at det opp med dere. De fleste lærere har jo påpekt minst 5 ganger at studenter selv må sette seg inn i reglementet, og regner med at dette blir gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...