~nr. 2 i magen Skrevet 22. juni 2009 #1 Skrevet 22. juni 2009 Hvordan fungerer dette? Må jeg søke eller fylle ut noen papirer? Er det fra uke 37 man kan bli permittert ?
~nr. 2 i magen Skrevet 22. juni 2009 Forfatter #2 Skrevet 22. juni 2009 I tillegg har jeg lest at man har rett til full lønn? Er dette fra arbeidsgiver eller nav?
LilleTrille med en tulle Skrevet 22. juni 2009 #3 Skrevet 22. juni 2009 Man har rett på samme lønn som man har forutsett at man har jobbet 6 av 10 mnd før babyen blir født-altså 6 mnd før fødsel. Du må velge om du vil ha 100% lønn i 46 uker eller 80% lønn i 56 uker. Far skal ha 10 uker av disse og 3 av ukene er de du må ta før fødsel. Litt usikker på hvordan det er hvis far ikke har opparbeidet seg retten til permisjon. Det må du høre med noen andre eller NAV om=) Du søker om alt dette samtidig, det er et skjema som ligger på NAV sine hjemmesider under Familie og Omsorg tror jeg. Det heter vel noe sånt som "Krav om ytelse ved fødsel og adopsjon" Om lønnen kommer fra arbeidsgiver eller NAV er avhengig av arbeidsgiveren din. Feks jeg jobber i kommunen og der forskuttter kommunen alt, men får tilbake penger av NAV. Dette fører til at jeg får feriepenger av hele permisjonen min. Hvis du feks bare jobber som vikar, men over 50% i 6 mnd, er det NAV som utbetaler direkte til deg. Da får du bare feriepenger av de 3 første mnd eller noe sånt... Du må snakke med arbeidsgiveren din ang fødselspermisjon, de skal også sende noen papirer til NAV. Håper dette gjorde det litt klarer=) Det er mye å sette seg inni ang permisjon osv...
lissiliz❤tassen❤lillesøster Skrevet 22. juni 2009 #4 Skrevet 22. juni 2009 sikkert dumt spørsmål, men får jeg bare 80% lønn i de 3 ukene før termin??? blir jo tvunget til disse liksom...... hehe
~nr. 2 i magen Skrevet 22. juni 2009 Forfatter #5 Skrevet 22. juni 2009 Tusen takk for svar! men starter permisjonen min da nøyaktig tre fulle uker før beregnet fødsel?
LilleTrille med en tulle Skrevet 22. juni 2009 #6 Skrevet 22. juni 2009 Ja det gjør den. Permisjonen går etter terminen de setter ved ordinær UL;) Og til du andre, så får du bare 80% alle ukene, uansett når de er. Eller 100% hvis du velger det....
Poppie Skrevet 22. juni 2009 #7 Skrevet 22. juni 2009 Du har bare rett til full lønn (altså enten 100% eller 80% av full lønn alt etter hvilken ordning du velger) dersom full lønn er under 6G (G = grunnbeløpet: ca 71.000 kr, så 6G er vel ca 426.000 brutto i året). Dette er det du får maksimalt av NAV. Har du høyere lønn enn dette (brutto), så får du altså bare 100% eller 80% av 6G av NAV. Men arbeidsgiver kan betale ut full lønn likevel, dette er typisk noe som står i tariffavtalen du har med din arbeidsgiver. Du starter permisjonen akkurat 3 fulle uker før termin ja. Du kan starte permisjonen enda tidligere om du vil, faktisk 12 uker før termin, men da får du tilsvarende kortere permisjon etter termin. Men tar du ikke ut minst 3 uker, så mister du disse 3 ukene.
Irene Adler Skrevet 22. juni 2009 #8 Skrevet 22. juni 2009 Grunnbeløp pr. 1.5.2009 er 72 881. 6G=437 286
Panterjenta85 Skrevet 23. juni 2009 #9 Skrevet 23. juni 2009 Skulle si det selv også ja Man kan være i jobb frem til 3 uker før termin, men MÅ ikke. Man velger selv når man går ut i permisjon, men 3 uker er minimum. Så blir det da færre uker etter termin om man går ut tidlig. Jeg velger å gå ut 4 uker før termin. Det passer veldig greit inn i forhold til jobben min og blir mest behagelig for meg selv Jeg var på informasjonsmøte hos NAV nå nylig og de sa at det lønte seg å sende inn papirer senest 4 uker før permisjonsstart. Litt greit å huske.. Kjedelig om man må vente lenge på første utbetaling!
Lykke X 4 Skrevet 23. juni 2009 #10 Skrevet 23. juni 2009 Du kan ta ut permisjon inntil 12 uker før termin om du ønsker det.
Lykketrollet 05♂+06♀+10♀ Skrevet 24. juni 2009 #11 Skrevet 24. juni 2009 Man må forresten ta ut minst tre uker av permisjonen før FØDSEL, ikke før termin. (Så gøye regler de lager for oss...) Hvis ikke mister man dem. Så hvis du går ut i permisjon 3 uker før termin, og føder 2 uker før tiden, så trekker de deg for to uker med permisjon :-( Bare NAV som har lov å ha slike regler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå