Enichea Skrevet 22. juni 2009 #1 Skrevet 22. juni 2009 I dag kom brevet fra ullevål m beskjed om å ringe inn neste mens og vi drar i dag på 3 uker ferie. Jeg hadde tenkt å kutte alkohol og sporadisk festrøyk fra den dagen vi fikk brev og ullvål anbefaler i brevet å kutte røyk og alkohol 3mnd før innsett, men ferie uten litt vin høres litt kjipt ut. Hvordan gjør folk her dette? Er totalkutt tingen eller er et glass vin til maten ok? -enichea (endelig skjer det noe)
Millsie Skrevet 22. juni 2009 #2 Skrevet 22. juni 2009 Sigaretter ville jeg kuttet tvert da det er bevist at røyk kan redusere fertiliteten. når det gjelder alkohol fikk jeg beskjed om at det ikke skadet å ta "et glass vin eller to, eller til og med tre". Jeg er på en privat klinikk. En venninne som er på Rikshospitalet fikk beskjed om det samme. Man bør selvfølgelig ikke overdrive - ikke drikke for mye og for ofte, men man kan hygge seg og slappe av. Man kjenner vel litt selv når det er lurt å begrense seg litt.
Sissel L. Skrevet 22. juni 2009 #3 Skrevet 22. juni 2009 Vi ble anbefalt å kutte både røyk og alkohol siste 3 måneder. Mannen bør også være forsiktig da bådre røyk og alkohol kan påvirke sædkvaliteten (husk at sædcellene lages ca tre måneder før...). For oss var det ikke noe vanskelig valg - man vil jo gjøre alt for å optimalisere forsøket, og da blir ikke brus til maten noe stort offer.
Enichea Skrevet 23. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 23. juni 2009 Takk begge to for svar. Røyken er ikke vanskelig å kutte totalt siden både jeg og mannen bare røyker sporadisk på fest. Det jeg synes blir vanskeligere er å bedømme hva som er akseptabelt lite vin. Totalkutt er lite fristende når vi reiser i vinområder samtidig som jeg selvfølgelig ikke vil gjøre noe som reduserer sjangsene våre. Men jeg vil ikke bli ekstrem heller, vi lever allerede veldig sunt kostholdsmessig og jeg vet at jeg kan bli veldig streng...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå