Gjest Skrevet 22. juni 2009 #1 Skrevet 22. juni 2009 Jeg har alltid vært glad i dyr, og vi hadde før en katt som vi gav bort da mellomste ble født fordi han hadde så mye eksem at vi ble frarådet å beholde katten. Etter dette har det vært noen hektiske år, og jeg antar det vil forbli hektisk i noen år til. Jeg har alltid ønsket at barna mine skal vokse opp med dyr fordi jeg tror det er sundt for barn, så lenge de ikke er allergiske da. Nå snakket jeg med mannen for noen dager siden, og han hadde også tenkt på dette, og vi var enige i at det i så fall måtte bli snakk om hund. Vi har masse familie som er kjempeglad i hunder, så pass under ferie ol vil ikke bli noe problem i så fall. Han er vokst opp med hund, men ikke tenkt å mye over det (hadde ikke ansvar for de hundene de hadde), jeg har bare hatt hun i et par år før jeg flyttet hjemmenifra. Derfor er vi ikke sånn veldig erfaren eller kunnskapsrik om dette noen av oss. Bare lurer litt på når det begynner å bli passend eå skaffe hund med tanke på barnas alder? Ser for meg at det er lurt å vente til minste er blitt en 3-4 år og forstår litt mer om hvordan man behandler et dyr. Så har vi jo også dette med litt atopisk eksem og noe hundeallergi i familien. Kan man bestille time for å bli testet for dette, og vi et testresultat i så fall være riktig? Altså, kan det slå ut negativt for allergi, og så vil barnet likevel reagere allergisk? Når er et barn stort nok ti å kunne gå på tur med en hund alene? 10-12 år? Hva må en egentlig forvente seg av arbeid, penger og evt slitasje med en hund? Vil tro vi i så fall velger en mellomstor hund med realtivt kort pels (av hensyn til andre i familien som reagerer på lange hundehår), med et middels stort behov for mosjon.
Gjest Skrevet 22. juni 2009 #2 Skrevet 22. juni 2009 en hund som er fin å ha hvis man er litt allergisk er coton de tulear, eller bichon frisee. har hatt begge selv i oppveksten og jeg er allergisk mot mange hunderaser, men med disse gikk det fint finnes flere allergi vennlige raser også, bare google litt så finner du det ut. er ikke lengden på hårene som gjør at man reagerer på de, men huden og hvor mye de flasser osv.
Gjest Skrevet 22. juni 2009 #3 Skrevet 22. juni 2009 Ja, var bichon frise vi hadde :-) Har lyst på en noe større und i så fall, men først vil jeg undersøke litt mer om når det kan være greit å introdusere et nytt familiemedlem.
litakine og Theodor Skrevet 22. juni 2009 #4 Skrevet 22. juni 2009 min tante og kusine reagerer på dyr, og sliter med eksem, og de har en soft coated wheaten terrier, som de ikke reagerer på - dette er jo en rase som ikke røyter (litt mer pelsstell, klipp osv.) - det finnes flere "allergivennlige" hunder (selv om dette egentlig ikke eksisterer hvis du spør riktige folk). denne soft coated er hvertfall mellomstor, litt mindre enn en labrador og veldig søt min sønn har vokst opp med hund fra dag 7 (fra sykehuset) og han er kjempe flink med dyr, passelig forsiktig, men er vant med en snill hund som godtar mye da
Gjest Skrevet 22. juni 2009 #5 Skrevet 22. juni 2009 okay selv har jeg lyst på siberian husky når jenta blir større, de er så syykt fine ) de skal jo også være veldi barnevennlige hvis de blir oppdratt rett da. de reagerer jeg heller ikke på, utrolig nok. men det er jo veldig individuelt da. lykke til da
Korse76♥ Skrevet 22. juni 2009 #6 Skrevet 22. juni 2009 Forsøk rasevelgeren på Canis: http://www.canis.no/oppdretter/rasevelger.php?mid=126&s=9 Jeg tror også det er kjekt at barna er såpass store at de skjønner hvordan en hund skal behandles. Dattera mi er 8 år og hun rømmer huset nå som vi har valp, for valpen biter jo, har raptus og er lite morsom for et barn. Når det gjelder å la barn gå tur med hund er jeg ikke for det i det hele tatt, tenk om det skjer noe med hunden på turen, angrepet av en løs hund feks. Det er et stort ansvar å legge på et barn syns jeg. Vesla får ikke gå alene med vår hund før hun er tenåring...
Gjest Skrevet 22. juni 2009 #7 Skrevet 22. juni 2009 Nei, det er jo derfor ejg spør, for jeg er usikker på hva som er forsvarlig :-) Tenker jo at hunden skal få det godt også, og vi kommer til å jobbe 100% begge to, men når de eldste blir en 9-11 år så kommer til til å hjem fra skolen tidlig og kan evt ta den ut for å tisse i hvertfall og holde den med selskap til vi kommer hjem. Eller kanskje de er for små da? Vi har det i hvertfall ikke travelt, blir på ingen måte aktuelt før om minst 2 år, men greit å undersøke litt først likevel synes jeg :-)
Korse76♥ Skrevet 22. juni 2009 #8 Skrevet 22. juni 2009 Det kommer jo an på størrelsen på hunden + hvordan den oppfører seg i bånd :-) Og også hvordan man bor, nabohunder osv. Dere finner nok en løsning.
AO3 Skrevet 22. juni 2009 #9 Skrevet 22. juni 2009 Det er umulig å si hvordan det vil fungere med hund i huset før man har prøvd! Det finnes mye info om dette på nettet, søk litt rundt. Generelt er det ikke pelsen man reagerer på, men f.eks. proteiner i hundens spytt og flass fra huden. Det hjelper altså lite med en rase som ikke røyter. Noen hunderaser er fine for allergikere, men hva som fungerer for den enkelte varierer! Det beste er egentlig hvis man har mulighet til å "låne" en hund i noen uker... Da får man i alle fall en pekepinn hvis det absolutt ikke går. En liten rase er bedre enn en stor, siden en stor hund vil avgi mer allergener pga størrelsen. Det er flere slike "triks" det kan være verdt å sjekke, jeg husker dem ikke i farta. Allergiprøver man tar hos legen kan være litt så-som-så. Jeg har tatt blodprøve, og fikk kraftig utslag på katt. Jeg har tre katter, og var helt fortvilet - jeg trodde jeg måtte kvitte meg med kattene mine. Jeg dro til ØNH-lege, som var overbevist om at jeg var allergisk mot katt pga testresultatene mine - inntil han tok en prikktest (i huden) på meg. På den reagerte jeg ikke på katt i det hele tatt - og siden den er mer spesifikk enn blodprøven, betyr det at jeg ikke er allergisk mot katt. Jeg reagerer heller ikke på katter klinisk. Jeg fikk også positivt utslag på pollen, husstøvmidd etc, men reagerer ikke noe særlig på disse tingene IRL. En annen ting er at selv om man ikke reagerer på en allergitest nå, kan man godt gjøre det om et år, så man har ingen garantier. Kort fortalt (dette innlegget ble veldig langt:): Test ut med en lånt hund, kjøp en allergivennlig rase med øvrige egenskaper som passer for dere - og siden dere har en hundevennlig familie, er det kanskje noen av dem som kan ta over hunden hvis det blir full allergikrise?
Gjest Skrevet 22. juni 2009 #10 Skrevet 22. juni 2009 Ja, kanskje :-) Vi tror jo ikke noen av dem er allergiske da, men greit å være så sikker som mulig på forhånd. Låne hund ser jeg ikke for meg som så veldig lurt, kan bli forvirrende for både hund og barn tror jeg, men vi kan jo ha det i bakhode når den tid kommer. Takk for tips :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå