Gå til innhold

Kan vi bruke samme navn som bekjentes avdøde datter?

Anbefalte innlegg

Gjest Moave
Skrevet

Helt fra jeg ble gravid har vi vært sikre på at det ble ei jente, og vi ble enige om hva hun skulle hete hvis det stemte. UL sier at det blir ei jente. Så skjedde det tragiske at noen bekjente av oss mistet sin datter, som hadde akkurat dette navnet. Jeg syntes det ville være ubehagelig å bruke dette navnet nå. Ikke fordi jeg tror det bringer ulykke, men fordi jeg er redd for at de vil synes det er vondt. Vi har ikke nok kontakt til at det vil være naturlig å spørre, særlig ikke nå, men de vil måtte forholde seg til vårt barn gjennom sin familie. Vi bestemte oss derfor for å finne et annet navn, og vi har for så vidt funnet et vi liker. Men så går jeg hele tiden og tenker på dette første navnet, og føler at det ikke slipper meg helt. Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville enten spurt de eller droppet navnet. Syns forresten at det er viktig at folk i bekjenskapskretsen tar kontakt når noen har opplevd noe så tragisk som å miste et barn, men det var jo ikke det du spurte om...

Skrevet

jeg hadde nok ikke i utgangspunktet valgt samme navn til barnet mitt som bekjente har på barnet sitt. visste de at dere ville bruke samme navn?

jeg hadde nok tatt et annet navn.

Skrevet

Jeg tror nok jeg hadde spurt dem først hva dem følte om det uansett, men til syvende og sist hadde jeg bestemt navnet og ikke latt meg påvirke nevneverdig hvis dem hadde motsigelser til det.

Hva med et kompromis med begge navnene?

Gjest Mylian&A.V+2til:-))
Skrevet

Jeg hadde brukt navnet. Iom dere ikke har kontakt så eier de heller ikke navnet. Det gjør man ikke uansett om det tragiske har inntruffeet..

Skrevet

Nei, jeg ville ikke brukt navnet. Av respekt for de.

Gjest Moave
Skrevet

Da har vi kanskje en litt forskjellig definisjon av bekjente, jeg skiller mellom bekjente som fjerne, og venner som nære relasjoner. Det ville vært helt annerledes dersom det var venner, selvfølgelig.

Skrevet

Hva slags forhold har dere til dem? I og med at dere i utgangspunktet hadde bestemt dere for samme navnet som de hadde på jenta si, så vil jeg tro dere ikke har et veldig nært forhold? Hva slags navn er det, er det et forholdsvis "vanlig" navn, eller er det veldig spesielt? Alt det ville jeg tenkt på før jeg bestemte meg. Ikke lett det der...ikke lett bare å glemme et navn som dere hadde bestem,t dere for og som dere er glad i, men jeg skjønner absolutt at dere tviler...

Skrevet

Jeg ville ikke brukt navnet. Hadde i det minste hørt med de først.

Skrevet

jeg ville ikke brukt det. Av den grunn at jeg ville synes det var vondt hvis det var meg det gjaldt. Men dette kommer vel ann på hvordan de er som personer

Skrevet

Siden dere ikke har noe kontakt med disse menneskene ville jeg brukt navnet.

Gjest Moave
Skrevet

De passer ikke sammen, så begge navnene er nok ikke aktuelt.

Gjest Moave
Skrevet

Det er et vanlig, norsk navn, men ikke på Ti på topp-lista. Og vi har som nevnt et forhold til familien deres, ikke direkte til dem.

Gjest Moave
Skrevet

Takk for svar alle sammen! Da får jeg legge det helt vekk og gå for det nye navnet. Det var nyttig å få innspillene deres.

Skrevet

Jeg ville vise respekt og ikke brukt det navnet.

Det finnes så mange fine navn.

Skrevet

Jeg ville uten tvil valgt et annet navn av respekt. Det finnes utrolig menge andre og fine navn å velge imellom.

Skrevet

Jeg ville heller ikke brukt navnet.

Selv om det bare er folk dere "vet av" og snakker litt med "gjennom andre bekjente eller venner". Slik jeg forstår det blir det litt slik?

Venner av venner, eller noe lignende?

Jeg kan godt skjønne at du er veldig knyttet til navnet nå, særlig siden dere antagelig har hatt det "klart" ei stund og tenkt på babyen som *Det navnet*. Nå føler du kanskje at det blir en annen baby, og en annen personlighet til babyen?

På sikt tror jeg at det vil tære på mange om dere velger å bruke navnet.

Hvordan paret reagerer kan gå begge veier; de kan synest det er ok - eller de kan bli syke av negative tanker hver gang de får høre om barnet deres fremover. Det kan være i mange, mange år.

Så har du de som er mellom dere og dette paret. Venner, familie eller hva det nå måte være. Hvis dere velger å bruke navnet, og dette paret misliker det eller får negative reaksjoner hver gang de hører det - blir det vanskelig for alle de.

De fleste av oss nevner jo barna som er rundt oss til andre. I helt uskyldige setninger. "I går var jeg sammen med xxx og vi koset oss så mye på lekeplassen" eller " i morgen skal jeg i bursdag til xxx".

Enn om dette paret reagerer negativt og alle som blir mellom dere og dem må vokte sine ord og setninger i mange år fremover.

Selv om dere ikke er direkte påvirket av sorgen - kan de være det. Dette kan bli en ekstra belastning for mange parter.

Så kan det jo også gå andre veien. Hvis noen av de som blir "mellom" dere på noen måte var veldig knyttet til dette barnet. Ja.... Sant.

Så er det jo tankene og følelsene deres etterhvert som årene går. Vil det bli slik at dere ofte tenker på dette avdøde barnet, når dere tenker på navnet til datteren deres?

Jeg måtte selv bytte navn til minsta vår under sv.skapet grunnet lignende omstendigheter. Jeg tenkte mye på det, og hadde så lyst til å bare bruke det likevell. Når jeg var høygravid, de første ukene etter fødsel og under barnedåpen var de verste tidene.

Men nå, 1,5år senere er jeg på sett og vis bare glad for at vi klarte å tenke så klart den gangen.

Enda jenta i magen hett akkurat det navnet for oss, og vi følte at hun utviklet en slags personlighet sammen med det navnet. Når vi måtte bytte forandret det seg. Men slik er det jo ikke i virkeligheten. Det er jo bare snakk om våre relasjoner til akkurat det navnet.

Vi er midt oppe i noe lignende selv.

I familien til mannen min døde et lite barn for 15år siden. Nå har to familiemedlemmer valgt å ta hver sitt av hennes dobbeltnavn og bruke på sine egne barn. Den ene søsteren har fått barn og brukt navnet.

Men nå som hun begynner å bli stor og vi snakker om når hun var lita blir det ofte spurt "hvem xxxx er det du mener nå?".

"Når xxx var lita, pleide hun å....." Etterfulgt av "hvem av de?" er ikke noe kjekt for oss som bir rundt de menneskene der.

Selv om det er 15år siden hun første døde, blir hun jo relativt ofte omtalt fortsatt. Dette skaper stor forvirring, som kan være både sår og kjedelig.

Skrevet

Det kommer jo veldig an på da. I min manns familie døde en liten gutt et par uker etter fødselen. Foreldrene hans syntes det var veldig koselig da noen andre valgte å bruke det ene av de to navnene den døde gutten het, men de ble jo spurt på forhånd om hva de mente og de er jo sånne mennesker som klarer å si ifra om ting på en grei måte da :-) Men sånn som hos HI hvor de ikke helt kjenner disse menneskene er det kanskje like greit å la være så man unngår såre følelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...