Tøysetipp Skrevet 22. juni 2009 #1 Skrevet 22. juni 2009 Hennes valg til livet. Hun har tette blodårer i halsen og burde opereres, men hun har bestemt seg for at hun ikke vil ha noe behandling og la livet gå sin gang. Jeg har 'ansvaret' for henne, strengt tatt. Handler, gjør rent, trøster, besøker og ordner med medisiner. Spent på hva legen sier i dag. Aner ikke hvor lenge man kan gå med sånt, men føles som hun har en dødsdiagnose. Hun har et hav av andre plager og diagnoser også og har generelt dårlig helse. For henne er det nesten krise at jeg skal reise bort på ferie i 11 dager, og jeg kjenner jeg er lei av å ha bekymringer og lei av sykeansvar. Og vil kunne kose meg på ferie, men ingen tar over henne her hjemme. Et lite hjertesukk.
*Rutletutt* Skrevet 22. juni 2009 #2 Skrevet 22. juni 2009 Klem til deg - det høres ut som om du gjør en kjempejobb med bestemoren din, og det må være tøft å ha ansvaret på den måten - jeg hadde ikke klart det, så jeg er virkelig imponert over deg. Er det ingen som kan overta mens du er på ferie? Ikke noe kjekt å skulle ha dårlig samvittighet for å reise på en velfortjent ferie. Klem
cherry coke Skrevet 22. juni 2009 #3 Skrevet 22. juni 2009 Uff...høres ut som at du trenger en ferie iallefall=) Har du søsken? Søskenbarn i nærheten som kan stikke innom henne en gang pr dag når dere er bortreist? Synes absolutt at du må prøve å senke skuldrene når du er på feire! Og må også si at det er flott at du stiler opp for bestemoren din;-)
Gjest Skrevet 22. juni 2009 #4 Skrevet 22. juni 2009 Enig med Rutletutt, jeg håper noen kan avløse deg så du får litt ferie. Samtidig forstår jeg bestemoren din godt. Hadde jeg vært gammel og hatt masse plager hadde jeg neppe giddet å sette i gang masse styr med behandling og sykehusopphold for å forlenge livet litt :-(
erteposen + 4 Skrevet 22. juni 2009 #5 Skrevet 22. juni 2009 Det er flott at du tar deg av henne, og jeg vet litt om å ha ansvaret for et annet familiemedlem. Frustrerende til tider. Når det kommer til hennes valg om å ikke operere så forstår jeg det på mange måter, og min farmor gjorde et lignende valg. Jeg vet ikke hvordan jeg selv ahdde valgt, men det er mange eldre som ofte ønsker å slippe operasjoner og medisiner som nok bare forlenger livet litt. Av hensyn til familien gjør de det ofte. Jeg har vel sett den delen som nattevakt i hjemmesykepleien, og for at du skal kunne slappe av i ferien bør du/dere sammen kanskje ta kontakt med pleie og helseomsorgen i kommunen. De har jo avlastingstilbud, og kan stikke innom med medisiner både på dag og natt slik du kan få ferie. Kanskje det er litt kort tid nå, men det kan jo være verdt et forsøk?
Tøysetipp Skrevet 22. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 22. juni 2009 Jeg er langt på vei enig med henne i den avgjørelsen. Det er jo det som gjør at jeg uroer meg ekstra - hun har jo hatt flere slag tidligere. Skjer det når jeg er borte? Hva om ingen finner henne! Mange tanker i forhold til det. Vi drøftet sykehjemsplass her om dagen og hun virker positiv til det. Jeg skal ta det opp med henne i dag igjen. Hun har en nabo som kan se til henne (men hun er mye borte), bortsett fra det så er det min søster og hovedsaklig jeg som passer på henne. Jeg får bare prøve å tenke at det som skjer det skjer. Uavhengig om jeg er i Spania eller Norge. Akkurat i dag er jeg lei ansvaret, men jeg er jo veldig glad i henne, og gjør det av kjærlighet og ikke bare av plikt.
Gjest Skrevet 22. juni 2009 #7 Skrevet 22. juni 2009 Bestemoren din er nok heldig som har deg :-) Prøv å kose deg på ferie du. Som du sier kan jo ting like gjerne skje mens du er hjemme som når du er i Spania.
Brillefint - Jadda! Skrevet 22. juni 2009 #8 Skrevet 22. juni 2009 Ta kontakt med hjemmesykepleien. Vet at det kanskje er muligheter for at de kan ta noen ekstra tilsyn når familie reiser på ferie!
ROFL Skrevet 22. juni 2009 #9 Skrevet 22. juni 2009 Hva med et midlertidig opphold på sykehjem? Det har min bestefar hatt ett par ganger iløpet av ferier o.l.
mamarama og lille banan Skrevet 22. juni 2009 #10 Skrevet 22. juni 2009 ja, det finnes muligheter for å dra på "feriekoloni" i en uke eller to, som bestemora til samboer kalte det hun stortrivdes, og fikk en ekstra piff etter å ha fått mye sosial input. verdt å sjekke om det finnes slike tilbud i nærheten!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå