Gå til innhold

Hvor mye sover de?


Annemor-83

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt som i flere uker har lagt seg i halv åtte tiden på kvelden, og sovet til halv åtte neste morgen. Jeg ammer hver 2.-3. time døgnet igjennom... Nå i det siste har gullet begynt å våkne veldig tidlig, sånn i 5-tiden, uten at han sover noe mer på dagen...

Jeg vet jo at rutinene hans vil endre seg ofte fremover, men kjenner jeg begynner å bli litt sliten av den hyppige ammingen om natten..

Noen som har forslag om hvordan jeg kan forlenge soveperiodene hans?

Det hender han tar en blund på rundt fire timer om kvelden, men da våkner han gjerne hyppigere resten av natten...

 

Har begynt å legge meg i ti-tiden slik at jeg skal klare å stå opp med han så tidlig hver morgen...:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han sover altså en del i løpet av dagen og, men ikke noe mer enn vanlig selv om han våkner grytidlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme "problem" med eldstemann en periode. Han krevde mat gjennom hele natten. Nå er jo han flaskebarn, men tenker allikevell at samme fremgangsmåte kan prøves.

 

Da han var 2 mnd la han seg rundt kl 20.00 rett etter å ha spist, krevde mat igjen 23, 02, 05 og 08. Det vi begynte med etter anbefaling fra helsestasjon var å drøye måltidene.. fordi om han gråt for han var sulten så ventet vi i 30-40 min før vi ga han flaske. Dette er veldig slitsomt i en uke og to, men funket som bare det! Da var han så sulten når han til slutt fikk mat at han spiste mer enn hva han pleide, og dermed sov han også bedre. Når han da var 3 mnd, altså en måned etter vi begynte med dette, sov han fra kl: 19.-05.- flaske- og sov videre fra 05.30- 09. =)

Når han begynte med grøt ble det enda bedre. Da sov han fra 19-07 -flaske- og sov videre fra 07.30 - 10.00.

 

Jenta vår er påvei til å sove like mye. Hun får en flaske i åtte tiden. Så sover hun til 05-06 neste morgen - Flaske- og så sover videre til 09-09.30.

 

På dagtid sover hun veldig mye mellom 10-14. Har en lengre våkenperiode på ettermiddagen, med noen små avdypp en halvtimes tid i ny og ne.

 

 

Men nå har jo jeg noen murmeldyr av noen barn som trenger mye søvn, så det er ikke sikkert din sover så mye som dem med denne fremgangsmåten. Men jeg vil tro det kan hjelpe sånn at han kanskje spiser 1 gang pr natt og sover litt lengre enn kl 05.

 

Jeg skifter heller ikke bleie hvis det ikke er nødvendig (hvis jeg skifter, skiftes det på soverommet, har minst mulig lys på og prater minst mulig med henne under selve måltidet. Dette gjør jeg for å skille mellom natt og dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liam legger seg hver natt kl 20.30 og sover til 06.30.. får en flaske mme og sover til alt mellom 10 og 12 :P Deeeilig! Han har vært ett sånt "vidunderbarn" hele tiden da. Alltid hatt faste leggetider og sovner i løpet av en halvtime. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. har en gutt på snart 2 mnd. Fra han var ca 6 uker har vi begynt og ha litt faste rutiner på kvelden. Han får siste måltidet rundt 21-22..og blir lagt etter dette. Han sovner som oftest raskt, og sover da til 04.30-05.30. Er noen netter han har våknet 03.30-04.00. Gir han da bare smokken fram til klokken nærmer seg halv 5. Litt pes, men er ikke så mange gangene jeg må bøye meg over sengen hans og i han den :) Men jeg har alltid bare ammet han 1 gang på natten, forskjellen er at han legger seg nå 2 timer før. Før la vi han i 12 tiden sammen med oss også fikk han mat i 3-4 tiden. Han sover mindre på dagen nå, før sov han gjerne 2 ganger a 3-4 timer + noen små dupper. Men nå sover han sjelden 3-4 timer i strekk på dagen, men har mye smådupper på mellom 30-60 min..

 

Ofte så sover flaskebarn som får MME lenger enn de som får morsmelk!...

 

Om han tar flaske kan du jo prøve og pumpe deg på kvelden og gi han det? Da vet du hvor mye han får i seg før du legger han, ser at de kveldene min spiser mer så sover han også lenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har en på litt over 2 mnd nå og den siste måneden har han lagt seg mellom 6 og 7 og sovet til 5 om morgenen, fått en flaske mme og sovet til 10 - 11 tiden igjen:) synes det er super godt at han sover såpass mye og er så enkel å legge:)

selv om de siste dagene har varmen gjort han litt vrang på å sove om dagen... og han spise ofte ett måltid om natte pga at han spsier mindre om dagen, men slik er det vel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gud hvor heldige dere er! Nå får poden min MM, men han kan våkne og skulle ha mat hver 2. time på natten.. Som i natt f.eks.. dette til tross for at han spiser bra ved måltidene. han er 10 uker. Det har hendt ved enkelte anledninger at han har sovet fra kl 23 til 04, men det er sjelden. Vanligvis sover han til 02-03 og ¨deretter våkner han hver 2. time. Noen som har tips til hvordan vi kan få litt roligere netter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg er veldig heldig. Min lille gutt legger seg sånn ca åtte og sover til ca fem/seks om morgenen før han krever pupp. Da er det bare å mate og så sover vi til det er på tide å stå opp. Har ofte klokka på åtte bare for i det hele tatt å komme meg opp innenfor rimelighetens grenser. Pleier å trene litt om morgenen, og så har jeg ikke ubegrenset med tid heller da det er ei som skal hentes fra bhg om ettermiddagen.

På dagen har han stort sett to økter på et par timer. Sover på eget rom om natta. Har gjort det siden han var 3 mnd. Stort sett enkel å legge så lenge han ikke har vondt i magen. Er en skikkelig gulpunge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært veldig heldig! Lillemann f. 29.04.2009 legger seg 19.30 og sover til 07.00 . Da står vi opp steller oss og spiser, han får MME. Så sovner han igjen 08.00 og sover til elve tolv tida, spiser og er våken en times tid igjen og sovner som regel i ett tida igjen og sover da til halv fire-fire:) Da er han våken frem til leggetid:) Han har fått veldig gode rutiner som vi er veldig fornøyde med, så sover han alle duppene sine på dagen i vogna, da bare legger jeg han pakker rundt han og står ikke å vugger vogna elr noe sånt.. sjekker en fem minutter etterpå og da sover han som regl. Noen ganger må jeg putte i smokk elr noe sånt men har en teori om at når de sovner til kveldn av seg selv, så skal det være mulig i vogna å:) Så vi bruker bare senga om natta, tror det er ganske greit å, da skjønner han at nå er det natta når han legger seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...