Anonym bruker Skrevet 21. juni 2009 #1 Skrevet 21. juni 2009 akkurat som en katt man drasser med seg på butikken og sleper etter seg for den vil ikke bli bestemt over... Det så bare urkomisk ut!!! Dama hadde bare dette ene barnet å holde styr på.. I bånd!!! Ha ha ha ha ha ha ha ha ha!!!!
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2009 #2 Skrevet 21. juni 2009 Jeg hadde aldri brukt sele på butikken, men vurdere faktisk å kjøpe en gåsele til å bruke ved vannet, i store folkemendger eller steder der det er mye trafikk. Barnet mitt vil ikke sitte i vogna så lenge og jeg orker ikke å bære hele tiden, så noen ganger ønsker jeg meg sele ja.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2009 #3 Skrevet 21. juni 2009 Syns det kan se komisk ut, men det er faktisk ganske praktisk og trygt. Var ikke så uvanlig i gamle dager.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2009 #4 Skrevet 21. juni 2009 hva med å holde i hånda, slik som alle andre gjør??
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2009 #5 Skrevet 21. juni 2009 Ved å holde i hånda blir det like mye vikling og drainge for å komme seg løs hvis det er noe spennende et annet sted.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2009 #6 Skrevet 21. juni 2009 like mye som når han går i bånd? I bånd kan du dra hardt i selen og si med streng og bestemt stemme:"GÅ FOT!!" De skjønner det til slutt....;-)
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2009 #7 Skrevet 21. juni 2009 Det finnes barn som bare løper ut i veien uansett hva du sier. iallefall i trass alderen. så jeg skjønner at noen bruker det hvis de må gå lang langs veien..
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2009 #8 Skrevet 21. juni 2009 Dersom du med "bånd" mener gåsele, var faktisk dette regelen, ikke unntaket, i Norge for 25-30 år siden. I de fleste land vi kan sammenligne oss med, f eks Danmark og Storbritannia, er det helt vanlig framdeles for 2-3-4-åingene! Det er trygt for barn og trygt for foreldrene! Fatter ikke hvorfor det ikke brukes mer. Gikk selv i gåsele som liten og har brukt det selv!
Gjest Skrevet 21. juni 2009 #9 Skrevet 21. juni 2009 [ironi] haha, ja. Så fryktelig. Det hadde jo sikkert vært evig mye bedre for ungen å sitte passivt i ei vogn, i stedet for å faktisk få lov å bevege på seg. ...bare så det er sagt, så er det faktisk ikke alle barn det er trygt å slippe "løs", og å leie et barn som vil oppdage verden er heller upraktisk, spesielt hvis du forsøker å handle samtidig. Men hei, la oss juble for foreldre som lar barna sitte og bli apatiske i vogn til de er 4-5-6 år gamle og eldre, i stedet for å se seg om etter alternative løsninger som kan fungere. [/ironi] Ikke alle barn og situasjoner er helt A4, vettu.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2009 #10 Skrevet 21. juni 2009 Det kan kanskje se komisk ut, men for enkelte barn kan dette være en livredder for. Og det er ingenting komisk i å se et barn overkjørt av en bil. Da har jeg heller et barn i en sånn sele.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2009 #11 Skrevet 21. juni 2009 Jeg bruker gåsele nesten daglig til 2-åringen min. De er helt uunnværlige for meg! Ungen nekter å sitte i handlevogna når vi er i butikken, og vil stadig vekk gå selv når vi går tur med vogn. Jeg ønsker å la han gå selv når det passer slik, vil ikke at han skal behøve å sitte passiv over lengre tid. I butikken klarer jeg ikke å styre både handlevogna OG holde ungen i hånda. Han får beskjed om å holde i vogna, men hører etter i 2 minutter, og så er han over alle hauger. Derfor bruker jeg selen i butikken. Når vi går tur er det samme problemet. I tillegg har vi farer som trafikk, broer osv. Vi leier ofte i hånda, men jeg vil ha selene som en ekstra sikkerhet i tilfelle han røsker løs hånda mens vi går langs veien. Jeg har ALLTID gåselene på når vi er ute å reiser. I forrige uke sprang ungen fra meg i sikkerhetskontrollen på Gardermoen før jeg rakk å ta dem på! På reise alene med en unge er det hundre ting å passe på; billetter, pass, pengebok, vannflaske osv. Er helt avhengig av å holde selen fast mellom knærne mens jeg leter i veska etter det jeg trenger. Ungen er lynkjapp til å springe sin vei!!! Når det ikke er nødvendig, for eksempel når han skal sitte i vogna, sove eller vi er på lekeplassen tar jeg selvfølgelig av selen.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2009 #12 Skrevet 21. juni 2009 Alternativet til bånd er for meg å sette ungen i bur (vogn). Gjett hvilket alternativ som gir mest kattejammer? Så valget er lett:-) Hilsen anonym 0150.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #13 Skrevet 22. juni 2009 Og du da HI? Du setter bare ungen din oppi vogna og ber han sitte i ro! Som om det er sååååååå mye bedre... Tviler på at du har unger i det hele tatt jeg, da hadde du visst at det er UMULIG å holde styr på både handlevogna og en normal unge på 2-3-4 år!
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #14 Skrevet 22. juni 2009 Vel, faktisk så kan gåsele være et stort pluss for en liten krabat i større folkemengder. Dette fordi det er enkelt for enkelte store å overse en liten krabat, men samtidig så vil de slettes ikke bli vikla inn i ei sele! Andre plasser det er lurt med gåseler er f eks til og fra bila på større parkeringsplasser, på kjøpesentre, i sentrum en lørdag osv osv. Er bedre å bruke gåsele enn å passivisere en unge stroppet fastet i SELER i vogn!
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #15 Skrevet 22. juni 2009 HI, den dagen DU får et barn som er upålitelig (les: spretten!) kan det hende vi ser DEG med et barn i sele også!) Jeg måtte bruke et bånd til minsten ofte. En hendig liten sekk på ryggen med en apekatt, som hadde et båndt med håndtak for meg å holde i. Jeg har brukt dette på flyplasser, bussholdeplasser, forttau etc. Veldig nyttig for å holde styr på en veldig aktiv krabat!
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #16 Skrevet 22. juni 2009 Ser ingen problemer med gåseler, men liker ikke den typen de har i stor brittania som festes rundt håndleddet. Det ser vondt ut.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #17 Skrevet 22. juni 2009 da gutten min var 1-2 år gammel så nekta han plent å holde i handa mi! Ganske fortvilende da vi bodde langs en ganske traffikert hovedvei. Jeg hadde på ham sele og det synes båda han og jeg var helt supert Berde å ta en sele på barna å la dem få gå litt, enn å spenne dem fast i vogna hele tiden
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 22. juni 2009 #18 Skrevet 22. juni 2009 jeg hadde sele og bånd når jeg var ute å lekte når jeg var liten;) båndet var akkurat passe langt og bundet fast i klessnora. Så traska jeg rundt og lekte med sandkassa o.l mens bikkja vår gikk løs ved siden av:p Mamma fikk noen stygge kommentarer iløpet av tiden, men jeg var en "løper" og hun hadde 3 andre unger i tillegg til meg... Alex får nok sele etterhvert han å. Er av sammme ulla som meg, bare at han har fått den utspekulerte delen av gubben i tillegg:p
Gjest Skrevet 22. juni 2009 #19 Skrevet 22. juni 2009 Jeg har faktisk vurdert bånd til småen et par ganger selv. Han hater å holde hånd og han er veldig glad i å gå selv, men det er jo ikke over alt at det er trygt å la en ettåring/toåring vimse uten litt kontroll. Som noen over her sier er det nok ofte en sunnere løsning enn å surre fast arvingen i vogna hver gang vi kommer til et sted hvor jeg ikke tør la ham tusle uten å holde hånd (og han ikke vil holde hånd).
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #21 Skrevet 22. juni 2009 Når jeg ser noen med barn i selebånd, tenker jeg bare en ting og det er at det er utrolig fornuftig og praktisk. Faktisk så tyder det på at foreldrene tar ansvar ved at de ikke tar noen sjanser i trafikken. Det er jo også mer behagelig for barnet å gå "fritt" i bånd enn å måtte holde hånden til enhver tid. Det er heller ikke så enkelt å holde hånden til toåringen hvis man har et barn til å ta seg av. Da har man jo aldri ledige hender.. Og ikke alle barn som vil holde hånden. Nei, det er bare klokt gjort synes jeg!
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #22 Skrevet 22. juni 2009 Little Tikes har en kjempefin ryggsekk/sele til barn. Ungene er kjempestolte når de får den på, og så kan man kneppe på et "bånd" bak slik at man har de under kontroll. Den er super! Går vi tur bærer barnet sine egne bleier og våtservietter i sekken :-)
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #23 Skrevet 22. juni 2009 Jeg bruker ingen av delene til toåringen min da jeg han er en "trygg" unge om man kan kalle det det og går alltid selv i butikk som på lange turer. Jeg er enig med anonym over her om at gåsele absolutt er mye bedre enn passivt i en vogn. Husk at barn ikke blir slik du oppdrar dem, men de blir hva du er og gjør dem til.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #24 Skrevet 22. juni 2009 JASÅ, IKKE BARE HAR MAN BARNET I BÅND, MAN BRUKER DET TIL KLØV OGSÅ? "KLØVBABY"...NÅ har jeg hørt det også. Neida, bare tuller, jeg synes dte hørtes lurt ut ;-)
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #25 Skrevet 22. juni 2009 Unnskyld meg, men har dere ikke kontroll på barna deres? "Han vil ikke sitte i vogna" "Hun drar seg løs fra hånda mi" "Ungen min er en løper"... får disse barna bestemme alt de vil gjøre selv de altså i en alder av 1,5-4 år? Hva med litt disiplin? Mine barn sitter der jeg ber dem sitte. Og i ro. De kan jammen meg prøve seg til tider, men skjønner fort at det ikke nytter. Her i huset er det nemlig mor som bestemmer og ikke barna. Og ber jeg dem holde meg i hånde langs veien når vi går tur, ja så gjør dem det!!! Oppdragelse er kanskje ikke et hett tema lenger? Skal bli fint å se om 20 år hvordan disse barna blir, som har fått lov til å bestemme siden de var 1 år...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå