Anonym bruker Skrevet 21. juni 2009 #1 Skrevet 21. juni 2009 Har en venninde i en vanskelig situasjon... hun står oppi et samlivsbrudd der mannen krever 50/50 samværsrett. Hun har hørt at hvis omsorgen er delt 50/50 vil hun ikke få noen form for støtte, og hun er veldig redd for hvoardan hun skal klare seg økonomisk, og vurderer å bo sammen med bf pga av dette. Hun har ikke jobb for tiden. Håper noen kan ta seg tid til å svare, da hun trenger noen råd:)
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2009 #2 Skrevet 21. juni 2009 Han får ikke 50/50 i retten, heller. Dette fordi retten kun kan dømme et fast bosted for barn. Men han kan da gå for hovedomsorgen. En skal først gjennom mekling, og der skal hver av partene legge frem sitt forslag til samvær. Og forslaget skal og bør baseres i barnets beste, ikke hva foreldrene i hovedsak har lyst til. Hva er alderen på barnet/-a? Under 3 år, så er ikke 50/50 anefalt av barneombudet. Under 1 år, så skal hovedomsorgsgiver ha barnet hver dag, med besøk av samværsforelderen. Dette kan mykes opp med en overnatting av og til når barnet nærmer seg året. Er begge skikket og har deltatt like mye i barnets liv til nå, så stiller de ganske likt ang hovedomsorgen. Men har mor vært den som har tatt seg mest av barnet i det daglige, og spesielt om barnet er lite, så skal det ganske mye til for at far skal få hovedomsorgen.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2009 #3 Skrevet 21. juni 2009 >Tenker hun kun på penger? Hvorfor jobber hun ikke? Og hvorfor vil bf bo med henne, når han vet at hun egentlig vil flytte, men blir pga penger? Høres helt tullete ut. Har de blitt myndige eller?
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #4 Skrevet 22. juni 2009 Hei, HI her. Takker for det fine svaret fra anonym 23.35 (er ikke helt sikker på tidspunktet.) Det er venninden min som alltid har hatt det daglige ansvaret når det gjelder ungene. Hun har ikke bært ute i jobb siden hun fikk dem pga sykdom, men har nå gått på attføring, og er en aktiv arbeidssøker. Men dette kan ta tid, for hun bor på et lite sted, og arbeidsmarkedet er ikke stort der hun bor. Til deg som skrev det andre innlegget: Synes virkelig ikke at du skal begynne å kritisere andre før du kjenner hele historien, og den har du jo heller ingenting med. Men hvis jeg skal gi deg en liten oppsummering, er saken slik: hun har ikke vært i arbeid pga sydom, hun har en mann som "tvinger" henne til å være sammen med han, selv om han vet hva hun føler, og vet at hvis hun ikke klarer seg økonomisk uten ham, så kan hun ikke flytte. Derfor holder han seg stri på 50/50, nettopp for å gjøre det mest mulig j.. for henne. De er begge i 30-årene, selv om jeg nok kan skjønne du betviler modenheten til bf. Og når du sier at hun bare tenker på penger, så synes jeg det kan høres ut som det er du som er umoden. Du skjønner vel det at det ikke er mulig å flytte med to små barn når en ikke har inntekt????
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #5 Skrevet 22. juni 2009 Hvis hun er så syk at hun ikke kan ha en jobb så er det kanskje ikke lurt å være den som har hovedomsorg for to småbarn.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #6 Skrevet 22. juni 2009 Som jeg sa i mitt første svar; han må enten gå for hovedomsorgen, eller avtale et mer normalt samvær. Retten dømmer ikke 50/50. Og i dette tilfellet ser det ut til at hun stiller sterkt til å få beholde hovedomsorgen, siden hun har vært hjemmeværende. Og det som de andre skriver her; det er tull at en ikke kan ta seg av barna selv om en er for syk til å jobbe. Det kan heller være at å jobbe gjør at en ikke klarer det daglige hjemme, men at en klarer det daglige hjemme uten å jobbe i perioder av livet. Et par som er uføretrygdet mister da ikke sine barn pga det!
Hemningsløs ツ Skrevet 23. juni 2009 #7 Skrevet 23. juni 2009 Anonym 00:32 Fy fa'n, du kjenner ikke historien hennes engang. Blir mektig provosert på sånne som deg som snakker før du vet mer. HI spurte ikke "Hun er så syk at hun ikke får jobbet, er det smart at hun får hovedomsorgen da?" ..... Hun er jo barnas mor, og finnes forskjellige måter å være syk på!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå