Anonym bruker Skrevet 21. juni 2009 #1 Skrevet 21. juni 2009 Ser det er mange som bruker disse svært forskjellig. Av og til, når man leser noe som er feil lenge nok, da blir jeg nesten i tvil på mine egne norskkunnskaper. -Det har ikke lagt der lenge? Det skal være -ligget ja? Å legge og å ligge er to helt forskjellige verb, som da også bøyes forskjellig.
Gjest eelis+guttespire Skrevet 21. juni 2009 #2 Skrevet 21. juni 2009 Ja, du har rett. Jeg har lagt den ene tingen der nå, men den andre har ligget der lenge :-)
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2009 #3 Skrevet 21. juni 2009 Det er bergenserne som tuller med dette. De har ligget i ovnen og lagt i senga
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #4 Skrevet 22. juni 2009 Er nå DET så vanskelig da? Å ligge - ligger - lå - har ligget er det INTRANSITIVE verbet, altså det verbet som IKKE tar objekt. Jeg lå i senga, jeg har ligget i senga. Altså subjekt (jeg) +predikat (lå, har ligget) + komplement (i senga). Setningen var uten objekt og skal ha intransitivt verb (ligger - lå - har ligget). Å ligge - legger - la - har lagt er det TRANSITIVE verbet, altså det som tar objekt: Jeg la nøklene på bordet, jeg har lagt nøklene på bordet. Altså subjekt (jeg) + predikat (la, har lagt) + objekt (nøklene) + komplement (på bordet). Setningen var med objekt og skal ha transitivt verb (legger - la - har lagt). Men det er helt tydelig noen som har glømt den grammatikken de engang lærte i grunnskolen! Og ingen bergenser har vel noen gang forstått grammatikkleksjonen om hva transitive og intransitive verb er. Siden de ligger i ovnen og sitter på komfyrplatene til stadighet.....
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #5 Skrevet 22. juni 2009 Haha... måtte jo komme ei med en hel haug av fremmedord for å brife litt! Hehe... Har aldri hørt om verken transitive eller intransitive verb... Men hallo? Og haha! "Men det er helt tydelig noen som har glømt den grammatikken de engang lærte i grunnskolen!" GLØMT?! Skal du først kritisere andre for skrivefeil, så lær deg å skrive selv først! Eller har du GLØMT det ?!
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #6 Skrevet 22. juni 2009 Vel, transitive/intransitive verb er jo "fremmedord" på den måte at de tilhører "grammatikkens ordforråd". Men ellers er ikke "transitivt verb" mer fremmedord enn "infinitiv", "presens partisipp", "subjekt", "objekt" eller "relativt pronomen"! Og jeg pleier faktisk å bruke "grammatikken ordforråd" når jeg snakker om grammatikk. På samme måte som jeg bruker "økonomiens ordforråd" når jeg snakker om emner som konti, kreditor, nomiell rente mv, eller "datateknikkens ordforråd" når jeg snakker om emner som internt minne, operativsystem, parallkabel og USB-kabel..... I skoletida mi (og det er ikke mer enn 23-24 siden jeg sluttet grunnskolen) var transitive og intransitive verb pensum i 7. klasse. At vår lærer hadde "tjuvstartet" og tatt litt om emnet helt på slutten av 6. klasse var en annen sak! Og grunnskolepensum er det i dag også, uten at jeg vet på hvilket trinn emnet nå ligger. Så har du aldri hørt om emnet har enten norsklæreren din forsømt seg eller du GLØMT hva du en gang lærte i skolen! Det aner meg helst det siste..... Og "glømt" er en fullstendig likestilt form til "glemt" i norsk bokmål! Men kanskje du GLØMTE å slå opp i ordlista før du slenger rundt deg med "skrivefeil!" og ber andre lære seg å skrive! Fei først for egen dør, 0538!
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #7 Skrevet 22. juni 2009 Så, så snerper! Ingen grunn til å hakke løs på hverandre, dere er tross alt enige... Jeg syns det beste hvis noen i tillegg har LAKT lenge om morgenen
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #9 Skrevet 22. juni 2009 Nei, 1952, vi er visst IKKE enige. Verken om verba eller om rettskrivingen! Om noen av oss er snerpete, og i tilfelle hvem står det derimot enhver fritt til å avgjøre. Det må begge tåler som deltar i en "offentlig" meningsutveksling. Og jeg LÅ faktisk lenge i dag morges. Helt til 1115! Men fant ikke senga før kl 0400 da. Noe som kom av senvakt fram til kl 0215 i går! Men i dag var det fridag, før nattevakt kl 0200....
Gjest Skrevet 22. juni 2009 #10 Skrevet 22. juni 2009 Hehe... Jeg kan skrive det riktig, men nå jeg snakker, så snakker jeg dialekten min uansett hvor grusomt andre synes det måtte være. Er jo fint gjort å mobbe andres dialekter da! Flinke dere er, der må være stolt over dere selv! ;-)
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2009 #11 Skrevet 22. juni 2009 OK, jeg gir meg (men jeg mener fortsatt dere er enige om verba selv om dere har gjort rede for dere på to vidt forskjellige måter) Det virker som du har mye aggresjon som må ut, så det er vel best om du får det ut her, og ikke plager tilfeldig forbipasserende. Jeg trekker meg tilbake som fascinert iakttager av hele seansen. Continue please! 1952
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå