Tusse1973 Skrevet 21. juni 2009 #1 Skrevet 21. juni 2009 Jeg kjøpte et kjøleskap i mars. Det har funket kjempefint helt til i dag når det bare blir varmere og varmere og jeg la merke til at brød som jeg hadde frøset ned i frysedelen, plutselig var i ferd med å tine. Det er ikke sikringen heller.. for det er jo lys i kjøleskapet og det hjulet helt oppe står på MAKS. Hva kan dette være?? Faens uflaks med all maten som nå blir ødelagt :S
Tusse1973 Skrevet 21. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 21. juni 2009 Ja, har det.... tror jeg... Fikk et nr jeg skulle ringe om det gikk til helvete og da skulle jeg få nytt tror jeg... Men forferdelig kjedelig med all maten som blir ødelagt, var bare det
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2009 #4 Skrevet 21. juni 2009 Det er med tanke på mat at jeg har TO mindre frysebokser! Opplevde nemlig i barndommen en 400 liters fryseboks som tok kvelden. Lørdag rett etter stengetid, selvfølgelig! Og selvfølgelig rett etter at "årets slakt" var foredlet på høsten og fryseboksen sprengfull. Det ble MYE mat som måtte kastes! Noen detaljer du bør sjekke? Fungerer termostaten, altså "forsøker boksen å arbeide" (hører du "motorlyd")? Det kan gi deg en indikasjon om på om det er termostaten som har tatt kvelden (ingen motorlyd, termostaten gir ikke beskjed om "øk kjølingen"!) eller om det er motoren (motoren "knurrer/skurrer", prøver å gjøre jobben sin, men fungerer ikke, derfor blir det lite kjøleeffekt). At det er lys i kjøleskapet betyr slik sett ingenting, det betyr bare at det er tilkoblet strøm og ikke har kabel-/sikringsbrudd. En termostat er normalt sett fort gjort å skifte. En ødelagt motor verre, for denne krever avtapping/påfylling av kjølemiddel, som er en rimelig langvarig prosess. Her nytter det ikke å ha hastverk om boksen skal fungere etterpå! Har du videre sjekket at dør/lokk er HELT tett og at det ikke er mer enn 2-3 mm is i boksen? Hver eneste millimeter islag i boksen/utover 2-3, gir dobbelt arbeid til kompressoren. En cm med is over lang tid (særlig i varmt vær) kan ta knekken på den beste kompressor i løpet av noen måneder. Det kalles også "overbelastning", ikke "garantifeil"! Og du har selvsagt sjekket at boksen er REN på kjøleribbene? Skitne kjøleribber + varm dag kan overbelaste den beste kompressor! Og da heter det "bruksfeil", ikke garantifeil! For bruksanvisningen pålegger deg antagelig å rengjøre kjøleribbene hver 4. uke eller så..... Men ER det garantifeil, har du jo en soleklar reklamasjonssak. Og da skal du også ha en "låneboks" om boksen i kan reparereres på kort tid. Det er ingen juridisk definert grense på "kort tid", men vil tro den er rimelig kort på en nødvendighetsartikell som en fryseboks i sommervarmen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå