16.10.07&13.10.09:) Skrevet 21. juni 2009 #1 Skrevet 21. juni 2009 Vi var på tur i går, og traff naboen, som vi ikke kjenner mer enn at vi hilser på de, i bil. Med sin 2 år gamle datter i fanget.. Dette var kona, vi har sett at mannen har gjort det en gang i fjor, og tenkte vårt, men når vi traff kona, smilende og blid med datteren i fanget ble vi helt sjokkert! Dersom de treffer noen som kjører på de, så blir ungen enten skvist av airbagen eller kastet ut frontruten.. de har iallefall ingen unge mer.. er så usikker, for har så lyst til å si noe til de.. dette er unge folk i beg, av tjueårene, men jeg hadde inntrykk av at iallefall ho var litt oppegående.. jobber i barnehage.. Hva ville dere gjort? Vurderte en stund å finne ut om en kunne melde dem, så polititet kom og tok seg en prat med dem og forklarte dem hva som faktisk kan skje... vet ikke om det går an.. skikkelig ekkelt, og at folk ikke tenker seg om.. :S:S
16.10.07&13.10.09:) Skrevet 21. juni 2009 Forfatter #2 Skrevet 21. juni 2009 Ungen satt altså i fanget på mora som kjørte. Sikkert veldig gøy for ungen å "kjøre bil" men som sagt.. skjer det en ulykke.. :S:S
♥2 små gull♥ Skrevet 21. juni 2009 #3 Skrevet 21. juni 2009 Er dette på en hovedvei er det jo idiotisk, men er det fra "postkassa og hjem" er det jo ikke så stor fare da... Jeg ville ikke blandet meg borti det.
16.10.07&13.10.09:) Skrevet 21. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 21. juni 2009 Det er på hovedvei... og det er en del ungdommer som kjører gris heromkring :S Tror ikke jeg skal blande meg, men vil få dårlig samvittighet dersom det gud forby skulle skje en ulykke og de har henne sånn..og jeg ikke sa noe/gjorde noe..
ifie Skrevet 21. juni 2009 #5 Skrevet 21. juni 2009 Hva om du bare "tipser" dem om at du har sett noen uforsiktige råkjørere i det siste (selv om det kanskje kke er heelt sant)??
Neijasså... Skrevet 22. juni 2009 #6 Skrevet 22. juni 2009 Huff, det er horribelt at noen voksne ikke tar ansvar for å sikre barna sine i bil. ( Jeg ville kanskje ha hintet litt ved å snakke litt generelt om bilsikring, evt. krydre med noen historier om hvor ille det faktisk kan gå dersom man ikke sikrer barna sine. Mange krasjvideoer (med dukker) på YouTube man kan ha "plutselig sett" og føle behov for å snakke med naboen sin om, f.eks... Politiet gjør nok ikke noe som helst, dessverre. (
16.10.07&13.10.09:) Skrevet 23. juni 2009 Forfatter #7 Skrevet 23. juni 2009 vet liksom ikke hvordan jeg tilfeldigvis skal begynne å snakke om det når vi aldri snakker med de.. men gav beskjed i barnehagen i dag. Hun jobber på en annen avdeling enn den min datter går på.. heldigvis.. håper de tar det opp!
*Mammalykke* Skrevet 23. juni 2009 #8 Skrevet 23. juni 2009 Det er jo nett som Britney Spears! Neida, men forstår at du gruer deg for å si noe hvis du ikke kjenner dem så godt. Men nå snakker jo barnehagen med de så får håpe de tar seg sammen, og at de ikke forstår at det er du som har sagt det.. hehe =)
16.10.07&13.10.09:) Skrevet 23. juni 2009 Forfatter #9 Skrevet 23. juni 2009 er litt redd for det siste du sier der, litt ekkelt, men tenk om det skjer en ulykke når de kjører sånn... er mer bekymret for barnet enn for at de skal legge oss for hat!
Brokade Skrevet 23. juni 2009 #10 Skrevet 23. juni 2009 Hei, Jeg hadde i en dialog med dem... sagt " dere er galne som kjører med jenta på fanget" og smilt og sett litt lurt på dem... " ... er det noe galt med barnesetet hennes?" Da viser det reaksjon samtidig som en sier det på en litt lattermild måte. Eller bare sette et gammelt barnesete på trappa iløpet av natten... med en notis på... " bedre føre var, en etterpå snar". :-)
litenjente-litengutt Skrevet 23. juni 2009 #11 Skrevet 23. juni 2009 Jeg hadde sagt ifra til dem...si at du blir bekymret når du ser datteren deres uten sikring i bilen...og at du håper du ikke ser det igjen. Jeg hadde ikke brydd med om deres reaksjon...det er jo barnet som er det viktigste her. og hvis ikke mor og far kan ta ansvar for det så fortjener barnet at noen andre viser og sier ifra om det ansvaret....!!!! Håper du sier ifra,for barnets beste!!!
mamma mitt Skrevet 23. juni 2009 #12 Skrevet 23. juni 2009 Skulle bodd her i kommunen du da, her kjører foreldrene skoleelever f.o.m 1 klasse og oppover med kun vanlig sikkerhetsbelte ingen pute eller stol. Skal si vi blir uglesett fordi vi nekter å skrive under på papirene og kjører han selv. vår gutt er 130 de skal være over 135 og i tillegg er det en kg grense på 36 kg eller er det 39 kg?. Synes det er ok å ha de på fanget til postkassen men alt kan jo skje og på hovedvei NEI men hadde nok ikke turt sagt noe. Vi ringte lensmannen og sa fra om skoleeleven her men ingen bryr seg. Aner ikke hve jeg ville gjort jeg sa ifra til min beste veninne som kjørte ungene uten bil stoler at det var ikke hjelp i hvor mange papirer foreldrene skrev under på det er du som sjåfør som sitter med ansvaret. Men hun brydde seg ikke kjørte de 1 time med bil men vi ble ikke uvenner for det om jeg sa fra.
prinsnummer3 Skrevet 24. juni 2009 #13 Skrevet 24. juni 2009 Ta ansvar og tips politiet. Det er lettere for deg enn om det skulle skje noe med jenta. Det har vi gjort i vårt nabolag, riktignok med barn på 4-hjuling på trafikkert vei uten hjelm. Politiet tok seg en tur på døra og har aldri sett noe mer til atv-kjøringen. Hadde klikket for meg om det hadde skjedd noe med barna, og jeg hadde tiet stille. Forstår at det ikke er lett, men som voksne har vi ansvar for våre medmennesker. Mest sannsynlig er de kanskje for unge til å skjønne alvoret. Ønsker deg masse lykke til!!
respektatauten Skrevet 24. juni 2009 #14 Skrevet 24. juni 2009 eventuellt ta det opp med helsestasjon, eller andre som har "ansvar" for å lære bort om slikt, eller om det skjer ofte/regelmessig kanskje en bekymringsmelding til barneværnet? de kan sikkert ikke gjøre noe, men de er pliktig til å undersøke, og da får jo foreldrene ganske tydlige hint om at dette ikke er bra... og uten at dette videre skaper problemer for hverken barnet eller foreldrene, siden det ikke er noe "galt" med barnet ellers:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå