April07November09 Skrevet 21. juni 2009 #1 Skrevet 21. juni 2009 jeg er selvstendig næringsdrivende. har jobbet fra mars og kommer til å ha jobbet i over 6 måneder før jeg går ut i permisjon. har ca 10 000 i inntekt per måned. hadde tilnærmet ingen inntekt i fjor, men i 2007 hadde jeg permisjonspenger fra mars til november hadde da ca 7000 i måneden. hva har jeg krav på av permisjonspenger?
Lykketrollet 05♂+06♀+10♀ Skrevet 21. juni 2009 #2 Skrevet 21. juni 2009 Hentet dette fra Nav sine sider. Er i samme situasjon som det, altså har jobbet selvstendig nå i litt over ett år bare, så det virker som vi må ringe nav og høre: Hovedregelen for beregning av foreldrepenger for selvstendig næringsdrivende Foreldrepengegrunnlaget skal som hovedregel tilsvare gjennomsnittet av din pensjonsgivende inntekt de siste tre årene. NAV lokalt skal likevel alltid vurdere om den pensjonsgivende inntekten er representativ ut ifra opplysninger om din arbeidssituasjon som du gir på søknadstidspunktet. Dersom din arbeidssituasjon eller virksomhet er endret og dette medfører at årsinntekten din avviker mer enn 25 % fra gjennomsnittet av din pensjonsgivende inntekt de tre siste årene, kan NAV lokalt skjønnsfaste foreldrepengegrunnlaget. Eksempel: Din gjennomsnittlige pensjonsgivende inntekt for de siste tre årene er 250 000 kr og du har nå en årsinntekt som utgjør 129 996 kr. Du opplyser at du tidligere var arbeidstaker, men at du har sagt opp stillingen og blitt selvstendig næringsdrivende. NAV lokalt vurder at pensjonsgivende inntekt ikke er representativ for din nåværende arbeidssituasjon. Ved avgjørelsen er det lagt vekt på at endringene er varige. Endringen medfører at årsinntekten din avviker mer enn 25 % fra din gjennomsnittlige pensjonsinntekt de siste tre årene. NAV lokalt skjønnsfaster derfor din pensjonsgivende inntekt til 129 996 kr. Grunnlaget for foreldrepenger er etter dette 129 996 kr. Hovedregelen for beregning av foreldrepenger for frilanser Foreldrepengegrunnlaget skal som hovedregel tilsvare gjennomsnittet av din pensjonsgivende inntekt de siste tre årene. NAV lokalt skal likevel alltid vurdere om den pensjonsgivende inntekten er representativ ut ifra opplysninger om din arbeidssituasjon som du gir på søknadstidspunktet. Dersom din arbeidssituasjon eller virksomhet er endret og dette medfører at årsinntekten din avviker mer enn 25 % fra gjennomsnittet av din pensjonsgivende inntekt de tre siste årene, kan NAV lokalt skjønnsfaste foreldrepengegrunnlaget. Eksempel: Din gjennomsnittlige pensjonsgivende inntekt de siste tre år er 250 000 kr. Når stønadsperioden for foreldrepenger starter opplyser du at det ikke er noen endringer i din arbeidssituasjon. Du har en årsinntekt på 250 000 kr. NAV lokalt vurderer at pensjonsgivende inntekt er representativ. Grunnlaget for foreldrepenger er etter dette 250 000 kr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå