Gå til innhold

noen som jobber som regnskapsførere her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan dere fortelle meg litt om hva den type jobb går ut på?

hva er oppgavene deres? syns dere det er spennende?

jeg kunne tenkt meg noe i den duren å jobbe med. men er kjekt å ha noen erfaringer fra andre :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeider som autorisert regnskapsfører.

Arbeidet går selvsagt ut på "regnskapsføring i videste forstand" Kontroll av at bilagene holder lovbestemt kvalitetsnorm (tilstrekkelig spesifisert, tilstrekkelig med underbilag), utformet etter lovens krav), forkontering av bilagene (altså notere på bilaget hvordan dette skal punches, tekst, kontonr, mva-kode......), registrering av bilagene (lite av det, det gjør helst assistenene, men må bistå iblant, kontroll av registreringen, avstemming av fullstendighet, lage periodiseringsbilag, utarbeide rapporter (mye gjennom eksport av regnskapsdata fra regnskapsprogram til Excel og så videre bearbeiding av dataene der), utarbeidelse av skriftlige rapporter til regnskapskundene, mva-rapportering, årsoppgjørsarbeid/utarbeidelse av ligningspapirer, fungere som økonomirådgiver for kunden...... Meget variert arbeid altså!

Kunne knapt tenkt meg annet arbeid, det måtte i tilfelle være som lærer i regnskapsfaget! Og behovet for autoriserte regnskapsførere er stort! Du kjenner antakelig til det allerede HI, men for sikkerhets skyld: Kravet til utdannelse er 180 studiepoeng/60 vekttall etter nærmere fagspesifikasjon gitt av Kredittilsynet. Og kravet til praksis før autorisasjon er 4000 timers allsidig regnskapsarbeid etter bestått eksamen. Praksisen er ikke så vanskelig å få, men ikke videre godt betalt. Etter bestått autorisasjon er imidlertid betalingen helt OK.

Faget krever stor grad av selvstendighet, men det ligger også til fagets tradisjon at du ikke detaljstyrets i arbeidet (satt litt på spissen: for en autorisert regnskapsfører er det "god regnskapsførerskikk" som bestemmer hvordan arbeidet skal gjøres, ikke sjefen og det pleier å være ganske stor frihet til når arbeidet skal gjøres, bare det blir gjort i samsvar med lovkrav og avtalte frister med kunder). Eneste ulempen jeg i farten kommer på i forhold til faget er ujevn arbeidsbelastning i løpet av året. I vårhalvåret, fra midten av januar til midten av juni har faget MYE overtid (da er spørsmålet "hvor mye ORKER du, faget har spesialtillatelse til 100 timer overtid/mnd første halvår og har bruk for det meste, noen steder skulle man gjerne hatt mulighet for enda litt mer). En god del overtid pleier det imidlertid være mulig å avspasere i løpet av høsthalvåret (få regnskapsførere jobber mer enn fra 0800 til 1400/1430, med en "langdag" til 1600 etter 1. september, om de ikke selv ønsker det, en ekstra "ferieuke"/avspaseringsuke eller to i løpet av høsten pleier også å gå bra). Har du tallforståelse, forståelse for sammenheng i et regnskap, evne til å forstå "kundens drift" ut fra regnskapstall, litt detektivegenskaper, selvstendighet og vilje til å ta ansvar, kan faget i høyeste grad anbefales, om du kan leve med fagets litt særegne arbeidstid og "årsarbeidsrytme".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...