Gå til innhold

Vår plan - Noen som vet den er mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har lagt denne inn på gravid og student også, men prøver også her fordi det er her det er mest aktivitet. Fint hvis folk som virkelig har peil på det svarer!! (Som evt. kanskje har vært i en lignende situasjon eller noe..)

"Planen" er:

Jeg er student, og har ikke opparbeidet meg rett til foreldrepenger. Han vil sannsynligvis innen stønadsperioden hans starter har opparbeidet seg rett.

Problemet vårt er at jeg skal skrive master det påfølgende året, og ønsker å ta permisjon for å kunne klare å fullføre masteren på normert tid. (De regner ikke med permisjoner.) Så lenge jeg har permisjon, kan ikke han ta ut foreldrepengene. (Og tar han ut foreldrepengene 100 % mister jeg fødselsstipendet.) Derfor passer ikke "smutthullet" oss, fordi jeg faktisk ønsker å ta permisjon.

Har hørt fra NAV at det foreslås å gi fedrekvoten tilbake til fedre som ikke har hatt rett på den tidligere, fordi mor ikke har opparbeidet seg rett til foreldrepenger. (Kilde: http://www.nav.no/195906.cms). Om vi faller under dette regelverket, noe jeg tror vi kommer til å gjøre, vil far få rett på 37 uker med 100% eller 47 med 80%.

Hvis vi da velger modell 2 (47 uker med 80%), vil hans permisjon strekke alt 12 uker lengre enn mine fødselspenger fra lånekassen. Det jeg lurer på er: Si at vi velger denne modellen, kan han vente med å ta ut disse ukene sine med 80 % dekning til jeg er ferdig med mine 44 uker med permisjon? Han vil da, om jeg har forstått systemet riktig, bare kunne ta ut de resterende 12 ukene. (I følge det nye systemet som er foreslått skal hans permisjon begynne å løpe fra uke 6 av fødselen - da har jeg 44 - 9= 35 uker igjen av min permisjon. Etter disse ukene har han 47 - 35 = 12 uker igjen av sin.)

Spørsmålet er: Kan man gjøre det slik (selv om det kanskje ikke økonomisk er den beste løsningen.) Eller er jeg helt på villspor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere må bruke reglene om fleksibelt uttak (også kjent som gradert uttak og tidskonto). Er et par stykker her som har god peiling på det, bl.a. Alva.

Skrevet

Da må han starte med gradert uttak 6 uker etter fødsel og ha tjent opp rett til foreldre penger før det.

Skrevet

Om det blir slik at man får fedrekvoten på eget opptjeningsgrunnlag kan han søke om å få ta ut dette senere men innenfor 3 år etter fødsel.

Skrevet

Permisjonen MÅ ikke begynne å løpe etter du har hatt dine 6 uker etter fødsel. Han kan søke om å få ta ut permisjonen senere, slik at han kan nytte seg av alle 47 ukene:)

Skrevet

Jeg trodde han måtte ha tatt ut seks uker før han kan søke om utsettelse. Dessuten har jeg også forstått det slik at jeg må jobbe eller studere fulltid i den perioden han utsetter. (Altså: Om han tar utsettelse fra si, 12 uker, må jeg studere fulltid fra 12 uker. I realiteten da kan jeg faktisk ikke ta permisjon, fordi jeg også må studere fulltid når han skal ta gradert uttak også.) Jeg tror det er sånn fordi man ikke skal kunne ta permisjon så "lenge man vil": Alle får bare sin "del" permisjon, og den er lik i vår situasjon (når jeg er student og han arbeider) eller om begge har rett til foreldrepenger. Stemmer det?

Skrevet

Blir forvirret at hvor plassere de nye lovbestemmelsene og vet jo ikke enda om orlyden i loven vil bli forandret, men jeg tror han kan utsette hele sin del(fedrekvoten og den fellese delen) av foreldrepermisjonen. Og ta den ut i sin helhet etter at du igjen er i 100% studie eller 75% jobb. Innen 3 år etter fødsel.

Forutsetningen er at han har en 100% stilling.

Skrevet

Ok. Dette må jeg finne ut av.. Jeg og trodde nemlig også dette i begynnelsen, at NAV ikke brydde seg så mye om at jeg tok studiepermisjon, at den faller utenfor deres regnesystem, kan man si. Har i ettertid derimot blitt redd for at min permisjon - som jo så og si er ulønnet - kommer til å "stjele" fra hans. Jeg synes selv det høres litt urimelig ut, på et vis, men jeg prøver bare å forberede meg på det "verste". Vi får se.

Det mest overraskende for meg var ordlyden i det som står på NAVs sider om fleksibelt uttak (http://www.nav.no/page?id=332): "Dersom far ønsker å arbeide fulltid for å utsette perioden, er det et vilkår at også mor arbeider eller studerer på fulltid. Dette gjelder selv om mor ikke har rett til foreldrepenger." Veldig forvirrende formulering, som jeg ikke finner ut av...

Noen her som har førstegangskjennskap til hvordan det fungerer å utsette permisjonen for ham? Og hvordan det går an å kombinere med fleksibelt uttak? HI

Skrevet

Sjekket i folketrygdeloven.§ 14-11. Utsettelse av uttak av foreldrepenger

Og det står der også at han må ta ut 6 uker før han kan utsette resten. Det på NAV sine sider har jeg ikke sett før, men det kom sikker i 2006 da det kom en del endringer.

Det ser da ut for at det ikke går siden du ikke skal jobbe eller studere fullt.

Han kan uansett utsette fedrekvoten om han søker skriftlig før dine 6 uker er over.(om det blir slik at de får egen opptjening til dette).

Vet du at du har rett på engangsstønaden i tilegg til foreldrestipend fra lånekassen?

Skrevet

Ja, det vet jeg. Takk for opplysningen, likevel! :)

Vi har jo tenkt på muligheten at jeg kan gå tilbake til fullt studie de 6 ukene han trenger for å kunne utsette den videre perioden. Det hadde ikke vært noe problem. Problemet kommer hvis jeg også må arbeide eller studere på fulltid når han arbeider fulltid for å utsette den videre perioden. Jeg synes det er litt rart hvis det er sånn, for da er jo ingen hjemme for å passe barnet i denne perioden. Men jeg ser ikke bort fra at det er sånn, likevel.

Noen her som har utsatt permisjonen sin eller fars og vet hvordan det fungerer? Er det sånn at man må skaffe barnevakt for denne perioden, for å kunne være hjemme med barnet en senere periode? HI

Skrevet

Prøver en gang til, jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...