Gå til innhold

Spekemat... Farlig??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg må si jeg blir litt små gæærn av å lese alt man ikke skal spise, og alt man ikke skal gjøre når man er gravid.

Jeg har en sønn på sju år.. når jeg gikk med han spiste jeg alt jeg ville ha. Salami er helt enkelt mitt yndlings pålegg, og jeg har aldri droppet å spise det.

Dette svangerskapet har jeg også spist masse spekemat, og selvfølgelig også salami...

Er det virkelig så farlig som folk sier?

HVIS DET ER TILFELLE... HVORFOR OPPLYSER IKKE LEGEN OM DET?

Det er ikke alle som leser på nett og i "følger boka" i alt man foretar seg.

Deriblandt ikke jeg!

Så hvis det er såååå farlig å spise spekemat når man er gravid, så er det noe legen burde hatt informasjons plikt om.

Det samme gjelder alle de andre 100 tingene man IKKE kan spise..

Min sønn er 100% frisk..

Men det er vel flaks det da.. i og med at jeg spiste salami hele svangerskapet og spekemat sommer halvåret...

Lurer fælt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer du fælt, eller mener du ganske bestemt at det er ufarlig? Du fremstår jo som litt... aggressiv i innlegget ditt.

Spekemat er frarådet gravide, av offentlige myndigheter. Dokumentasjon på dette finner du her: http://matportalen.no/Emner/Gravide

Bakgrunnen for at det frarådes er at man kan finne både listeria og toxoplasma-bakterier i rått kjøtt, og smitte med disse er potensielt svært farlige for ufødte barn.

Dette betyr selvsagt ikke at alle som spiser spekemat under svangerskap vil smittes og/eller få barn som har tatt skade av smitten. At du spiste salami og har et friskt barn er dermed ganske irrelevant.

Du står selvsagt helt fritt til å velge å ta sjansen på at det går bra.

Skrevet

Selvfølgelig er det greit å vite.. Men hva med de som ikke leser nett og bøker i det hele tatt?

Jeg visste det helt ærlig talt ikke...

Jeg synes det er skummelt... at leger ikke opplyser om sånne ting man ikke bør spise....

Skrevet

Og... Jeg er ikke agressiv :) :)

Langt i fra. Bare engasjert og litt skremt i grunn..

Skrevet

Ja, det er dumt at ikke alle leger og jordmødre henviser til de offisielle kostholdsanbefalingene. Selv om de har medisinsk kompetanse betyr det ikke at de er eksperter på ernæring, og de kunne godt fått klarere retningslinjer på dette.

Min lege informerte greit om hva som var frarådet og jeg mener også at jeg fikk en brosjyre om kostholdsanbefalinger under svangerskap på første kontroll.

Men om du lurer på noe i forhold til hva som er anbefalt og frarådet er den linken jeg la inn i første innlegg helt utmerket som referanse. =)

Skrevet

Jeg tror leger og jordmøder i dag tror at vi er i stand til å finne slik informasjon selv. Jeg syns også det er for dårlig at de ikke informerer om det, eller i det minste spør om vi er kjent med kostholdsrådene i svangerskap.

Skrevet

Det sto i en sånn bok/brosjyre jeg fikk med legen på første kontroll, det var en oversikt over alt en skulle holde seg unna.

Men første kontroll er jo gjerne ved 10-12 uker så da er det jo mange uker der en er overlatt til seg selv på så mange måter.

I dag er det jo veldig vanlig at en oppsøker og leter etter den informasjonen en trenger. MEN det er jo ikke noe en kan forvente at alle gjør!

Og når det gjelder dette med spekemat, så ser en jo av alle spørsmålene her på bim at det ikke er selvsagt at en setter spekepålegg som salami i samme kategori som spekemat. Dette kunne de jo lett spesifisert...

Skrevet

Min jordmor sier at man kan fryse spekematen, så går det bra å spise den.

Skrevet

Vi fikk en brosjyre av legen på første kontroll der dette ble opplyst. Trodde da virkelig at dette var legen pliktig til å gi info om?

Skrevet

Så enig, så enig! Legen eller jordmor burde opplyse om hva men burde / ikke burde spise. Alle har jo ikke tilgang på internet! Men jeg har tatt alt de sier (internet og lege/jordmor) men en klype salt. Jeg bor i england og her har gravide nemmelig ikke lov til å spise leverpostei. I Norge reklamerer de hvor sunt det er med leverpostei for gravide!!!

Hittil har jeg spist som det passer meg, inkludert leverpostei, egg, spekemat ++. Kvinner har vert gravide i tusenvis av år, og har det vert SÅ farlig å spise alt på denne lange listen tror jeg mennesket faktisk hadde utviklet seg i en underlig retning... Alle ville jo ha fått barn med en eller annen defekt.

Joda, jeg skal ikke vere så naiv å tenke at alt er ufarlig. Ekspertene har jo funnet ut av denne listen. Så lenge kjøtt ikke er rått eller annen matvare ikke er myglet spiser jeg det ikke. Jeg har ingen bekymringer over matvarevlag og har ikke lagt om kostholdet mitt da jeg spiser forholdsvis sunt.

Jeg synes rett og slett gravide kvinner nå til dags bekymrer seg mer enn de burde. Men dette må jo vere opp til hver enkelt. Å gå rundt i 9 mnd å IKKE bekymre meg er et valg jeg selv har tatt og er storfornøyd med det :)

*lykkelig gravid uten bekymringer*

Skrevet

Det er da ingen som påstår at det er "SÅ farlig." Det man har konkludert med er at risikoen for skade på foster eller fosterdød øker om man spiser disse produktene i svangerskapet. Selvsagt kan hver enkelt velge om det er en risiko de velger å ta.

De aller fleste som gnufler spekemat til krampa tar dem i ni måneder vil det gå helt fint med. Noen vil smittes av toxoplasmose. Noen av disse igjen vil oppleve å miste barnet eller føde et hjerneskadet barn som følge av denne smitten. Jeg ser ikke helt at man har mindre grunn til å være bekymret om man tar denne risikoen enn om man velger den bort, altså...

At anbefalingene varierer fra land til land har gjerne sammenheng med at bakteriefloraen og hyppigheten av ulike bakterieforekomster varierer.

Skrevet

Kjære Tirnanog.

Jeg mistet min sønn.. Han ble 4 mnd, og etter det så tenker man automatisk på å beskytte nestenmann mot alt som KAN være farlig. Jeg unner ingen å miste barnet sitt, og jeg unner ingen å være naiv.

At du synes gravide kvinner nå til dags bekymrer seg for mye, er ditt problem. Men alt er ikke svart og hvitt. Jeg misunner virkelig deg som kan nyte ditt svangerskap uten bekymringer bare fordi du "velger" å ikke la deg bekymre.

Men hadde du vært igjennom det samme som meg, så hadde du tenkt på en helt annen måte.

Kanskje du skal tenke litt på hvorfor så mange faktisk bekymrer seg.

Jeg velger å holde meg borte fra det meste som kan være farlig, fordi jeg rett og slett ikke orker å miste ett barn til.

Skrevet

Jeg snakket med jotdmora mi om dette på onsdag og hun sa at vanlig salami ikke var farlig i det hele tatt. Men ikke spis spekemat av nor med får/sau i, det er ofte de som har toxo i seg (selv om det også er forholdsvis sjeldent). Toxo i salami har vel aldri forekommet så vidt hun visste og så lenge man er ferdig med det første trimesteret og spiser den relativt nyåpnet, så synes hun det blei vel hysterisk med alle vi som liksom lever så perfekt på nettinnleggene våre... Så da har jeg spist salami, mye salami de siste dagene. Synes det er supergodt! Forrige graviditet spiste jeg det masse også, da tenkte jeg ikke på at det var spekemat... Holder også en knapp på sunn fornuft, bra hygiene og variert kosthold. Det blir lett litt hysterisk her inne til tider (eller kanskje det er lettere å beskrive seg som mer sunn eller streng enn man egentlig er i virkeligheten?)

Skrevet

Synes også det er supergodt med salami, men om du leser innlegget mitt over ditt igjen, Beate så skjønner du hvorfor jeg kanskje er "overhysterisk" med spekemat og alt man ikke burde stappe i munnen.

:)

Skrevet

jeg var også veldi bekymret! jeg leste på nett om alt man ikke skal spise å alt man skal unngå når man er gravid! flere som jeg kjenner var gravide når jeg ble det og de sa at jeg ikke måtte spise salami, spekemat å være forskti me salat osv!! .. jeg er forsåvidt ganske sunn og spiser det jeg har lyst på !!:) men jeg ble fikk helt angst, hva kan jeg da spise!! mamma sa at det ikke var farli , men alle de andre anbefalte meg å holde meg unna det som sto på nett!! :)

så tilslutt sa jeg hvor bekymret jeg var til jordmora! hun bare lo av meg! det som står på nett er oppskrytt sier hun, alt spekemat å salami som skal være så farli!! hva spiste man i gamle dager? hvordan er de nå? du må ikke ta til deg alt som står på nette sier hun! det er bare tull!! norsk mat skal man tøle!! men selfølgeli - være forsikti med kjøtt å bitt osv når du er utenlandsk!! jeg har jo unngått salami å spekemat helt til da! ikke at jeg spiser så mye spekemat! meen hun sa jeg bare måtte spise det jeg hadde lyst på å kose meg under svangerskapet!

jaja tenkte jeg! noen sier ditt og noen sier datt! hva skal man tro på!!

det er enklere sagt en jort!:)

jeg er nå 35 uker på vei! å har sluttet å lese så mye på nett, er mindre bekymret, men klart! man tenker jo på hva man spiser!:)

jeg er også eni i at man bekymrer seg for mye unyttig!! meen som noen opplever som å miste et barn, det er forferdeli å man blir jo mer engsteli!!

det er opp til hver enkelt hva man skal tro på å ikke tro på!!

men alt i alt!! man skal kose seg under svangerskapet!

Skrevet

Ja, hvorfor skulle vel Mattilsynet ha mer peiling på hva som utgjør en kostholdsrisiko for gravide generelt enn en random jordmor har...

Skrevet

Jeg har lest et par steder her på BIM, faktisk, at det står at man ikke skal spise spekemat - men at salami ikke regnes som det. Men det kommer jo mye rart fra alle hold, så.

Jeg fikk ingen opplysninger fra legen om dette med mat - han sa at det var fint jeg ikke røyka, fint om jeg holdt meg sunn og mosjonerte litt. I brosjyrene sto det ingenting om disse mattingene man skal holde seg unna. Hadde jeg ikke vært på denne siden hadde jeg ikke hatt peiling på at det er ting man ikke skal spise når man er gravid.

Så man skal ikke ta det som en selvfølge at man vet "alt" og blabla. Jeg er også en av de som syns at gravide bekymrer seg for mye.

Skrevet

Hvorfor er ikke salami spekemat? Fordi alle har det i kjøleskapet?

Fellesbetegnelsen for spekemat er tørket/saltet kjøtt, altså kjøtt som ikke er varmebehandlet.

Risikoen i å spise spekemat ligger i at det er rått,lagret/behandlet kjøtt. Det er nettopp i det råe kjøttet disse bakteriene i sjeldne(!) tilfeller kan finnes.

Det at vi bruker så mye salami i kostholdet vårt betyr ikke det at det ikke betegnes som spekemat.

Jeg elsker salami, men jeg velger å ikke spise det i de få 9 mnd jeg går gravid. Jeg koser meg max i svangerskapet og er ikke bekymret.

Jeg føler at siden jeg velger å følge ernæringsrådene fra staten, samt lagt alkohol og sigaretter på hylla har i alle fall jeg gjort alt i min makt til at den lille personen i magen min skal få en best mulig start på livet sitt.

Det handler ikke bare om MEG og om hva JEG lyst på lengre, at JEG ikke kan nyte svangerskpet uten ditt og datt, eller at hysterien tar overhånd, men om en liten sjel som ikke har mulighet til å velge selv..

Skrevet

Legen min sa at det var helt ok å spise spekemat, så lenge den var fersk. Han er forøvrig ganske liberal og sier at det aller meste er helt ok. Så lenge man unngår mye alkohol og røyk. Et glass vin i ny og ne var visst helt ok det også. Tror det er viktig å ha et avslappet forhold til dette. Som ellers i livet er det vel litt av alt som gjelder. Våre foreldre drakk, røyket og spiste det de ville og vi endte jo opp friske!

Skrevet

Ja gjorde vi det?? Jeg gikk i klasse med to jenter som ikke var like heldige som oss. Har ingen garanti for noe som helst. Hvis dere vil risikere ungene sitt liv hversogod, men ikke kall oss hysteriske!!!

Skrevet

Det blir for drøyt når alle skal si: "hva med før i tiden? Man fikk jo friske barn da også, og man spiste alt" Men hvordan var barnedødligheten på den tiden da jenter?

Om man skal se bort i fra all nyere forskning så kan man jo likegreit gå tilbake i tiden da. Føde kan vi gjøre hjemme i halmen og permisjon og svangerskapspenger kan man se langt etter...

Er vel en grunn til at vi utvikler oss og har kommet litt lenger her i verden?

Skrevet

Syns de to nederste samt deputys innlegg var veldig bra her. Tror de som driter i alle råd og bare skal nyte det, ikke har opplevd å miste, eller er helt moden for å forstå grunnen til at man frarådes det ene og det andre. Det er snakk om 9 måneder..! Det er ikke mye ila livet.. syns det var synd at ingen kommenterte eller la merke til Lacey sitt innlegg.. hun mistet barnet sitt! Tenk på det! Dere som har barn fra før kan iallefall kjenne litt på hvordan den følelsen må være..

Og det med før i tiden bla bla bla.. jada, mamma røyka med meg, og kjørte rundt med broren min løs i en bag i baksetet på 70 og 80-tallet.. og vi er ok i dag.. men visst dere leser litt statistikk over barnedødelighet/aborter/senaborter, for tidlig fødsler, så ser dere at det har endret seg litt siden den gang, kanskje pga rådene vi er så heldige å få nå! Radikale leger har jeg liten tro på.. hva vet de? Liker heller de som er litt ekstra påpasselige jeg..

Skrevet

Jeg har vært hos to jordmødre som fortalte meg at jeg helt trygt kunne spise salami så fremst pakken ikke hadde vært åpen lenge. Det sa også legen min. Jeg velger å stole på de, og ikke alle som skriver inn på diskusjonsforumet - så jeg spiser salami med god samvittighet. Det er vel opp til hver enkelt hva de velger å gjøre, og hvilke råd man vil følge. Selv tar jeg mine forhåndsregler, men stoler på at verken jordmor eller fastlege vil meg vondt - derfor er det deres råd jeg velger å følge, og føler meg trygg på det skal gå veldig fint :)

Skrevet

Den eldre garde ler av meg og mener jeg er gal som ikke spiser spekemat, div oster oa. De tror sikkert at jeg finner på disse reglene selv hehe..

Jeg holder meg unna så og si alt jeg skal holde meg unna, men om det er nødvendig vet jeg ærlig talt ikke. Jeg gidder uansett ikke å leke med livet til barnet jeg bærer. 9 mnd som avholds fra div går helt fint for min del.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...